Gå til innhold

Kyssesjuken

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei!

Er gravid - snart 29 full gåtte uker.

Er det "farlig" for den gravide å få kyssesjuken? Da tenker jeg både for den gravide og fosteret? Hva kan evnt. ikke være bra.

Jeg har ikke fått det påvisst ennå, men har blitt anbefalt å teste meg siden han jeg deler ett lite kontor med har fått sjukdommen. Det var hans lege som anbefalte dette siden det visstnok ikke skulle være bra for gravdie å få denne sjukdommen. Bør gubben (som også jobber på samme arb.sted) og min sønn også testes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41344-kyssesjuken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er enig med legen til din kollega om at det ikke er bra for gravid å få kyssesyken (mononucleose). Sykdommen er en enorm belastning på hele kroppen, og når man er gravid, er det ikke stort rom for slike ekstrabelastninger. Jeg kan imidlertid ikke si noe om hvorvidt selve viruset kan gjøre skade på barnet. Det må du nesten ta opp med en lege, hvis det viser seg at du mot formodning skulle ha blitt smittet. Jeg vet at denne sykdommen ikke er veldig smittsom, ihvertfall ikke blant voksen folk med et godt immunapparat.

Din sønn og mann behøver du ikke engste deg for i denne sammenheng. Barn får dette svært sjelden, og det er som sagt heller sjelden at voksne, friske mennesker får det heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41344-kyssesjuken/#findComment-155502
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...