Gå til innhold

Alle på AP er fjerne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går helt klart an, men du må være villig til å jobbe for det. Jeg har etterhvert funnet ut at det er noe jeg vil så mye og da gjør jeg den jobben som må gjøres slik at jeg ikke mister det som betyr mye for meg. 

Jeg synes du kan begynne med å lese Arnhild Lauveng " I morgen var jeg alltid en løve". Det finnes som lydbok også hvis du ikke har konsentrasjon til å lese. Hun har klart det, men både hun og hennes behandler vil også si at du ikke bare skal slutte tvert. 

Skynd deg laaangsomt. Så er det mye større sjangse for å lykkes. 

Skrevet

Jeg er ikke fjern men sitter ikke på et dagsenter heller

sitter på en restaurant i utlandet 

:)

Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Skal du jobbe der?

Anonymkode: 630df...408

Skrevet
10 minutter siden, Annkarin skrev:

Da kan du være et eksempel på en som får det til med medisiner.  Men hvis jeg ikke tar feil tar du en av de minst sløvende ap. Og du trener (noe som er superviktig med eller uten medisin). Jeg fikk det ikke til med medisiner, men det har vært godt i perioder. Har vært superglad for medisiner i kortere perioder, noen måneder og litt mer. Men så blir jeg flat, feit og fjern ;0)

Skrevet
57 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg er ikke fjern!!!

Heldig du da!!!

Skrevet
23 minutter siden, Liten40 skrev:

Det går helt klart an, men du må være villig til å jobbe for det. Jeg har etterhvert funnet ut at det er noe jeg vil så mye og da gjør jeg den jobben som må gjøres slik at jeg ikke mister det som betyr mye for meg. 

Jeg synes du kan begynne med å lese Arnhild Lauveng " I morgen var jeg alltid en løve". Det finnes som lydbok også hvis du ikke har konsentrasjon til å lese. Hun har klart det, men både hun og hennes behandler vil også si at du ikke bare skal slutte tvert. 

Skynd deg laaangsomt. Så er det mye større sjangse for å lykkes. 

Jeg er villig til å jobbe for det! Har lest den boken, klarte seg jo bra hun da. Ble psykolog og greier. 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Men når vet jeg når tiden er inne? Han er terapien min, han prøver å hjelpe meg. Ville jeg skulle skrive ukeplan, men det får jeg ikke til. 

Hvorfor får du ikke til å skrive ukeplan?

Skrevet

Jeg er villig til å jobbe for det! Har lest den boken, klarte seg jo bra hun da. Ble psykolog og greier. 

Hva er du villig til å gjøre for å få det bedre?

Skrevet

Det hjelper nok å gå litt i skogen hver dag...

Anonymkode: 4dadc...750

Skrevet
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Er bare så fortvilet. Vil ikke ta medisiner..vil være meg. 

Men du er jo ikke deg uten medisiner heller. Da er du psykotisk.

Skrevet
13 timer siden, Lillemus skrev:

Hvorfor får du ikke til å skrive ukeplan?

Får det bare ikke til, vet ikke hva jeg skal skrive/gjøre. 

Skrevet
12 timer siden, Fionys skrev:

Hva er du villig til å gjøre for å få det bedre?

Vet ikke...

Skrevet
10 timer siden, Trine skrev:

Men du er jo ikke deg uten medisiner heller. Da er du psykotisk.

Ja det er sørgelig :( Husker bare de årene jeg var uten medisin, jeg hadde det så bra. 

Skrevet

Får det bare ikke til, vet ikke hva jeg skal skrive/gjøre. 

Spør psykepleieren hva han mener en slike ukeplan skal inneholde. Om det er en plan du skal lage i forkant av uka hvor du skriver hva du skal spise og gjøre hver dag i en uke fremover, eller om det er slik at du skal skrive opp hva du spiser og gjør hvordan du føler deg etter hvert.

Hvis du virkelig mener at du er villig til å jobbe for å få det bedre så er det du faktisk nødt til å begynne et sted og en slik ukeplan er et fint sted å begynne. Du har sikkert en tekstbehandler på pc'n din, bruk den, eller lag et skjema og skriv for hånd om du liker det bedre.

Å si at "Jeg er villig til å jobbe for å få det bedre!" men bare fortsette å sitte i sofaen, det går ikke. Du er nødt til å komme deg ut en tur hver dag, ta tak i kostholdet og gjøre noe med hverdagen din, ellers vil du fortsette i denne tralten i mange år til. Det vil være ubehagelig i begynnelsen, men jeg gjetter på at kroppen sakte, men sikkert vil venne seg til økt aktivitet, både fysisk og mentalt, slik at du vil bli bedre på sikt. Ikke i morgen, men til jul kanskje.

Skrevet
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Spør psykepleieren hva han mener en slike ukeplan skal inneholde. Om det er en plan du skal lage i forkant av uka hvor du skriver hva du skal spise og gjøre hver dag i en uke fremover, eller om det er slik at du skal skrive opp hva du spiser og gjør hvordan du føler deg etter hvert.

Hvis du virkelig mener at du er villig til å jobbe for å få det bedre så er det du faktisk nødt til å begynne et sted og en slik ukeplan er et fint sted å begynne. Du har sikkert en tekstbehandler på pc'n din, bruk den, eller lag et skjema og skriv for hånd om du liker det bedre.

Å si at "Jeg er villig til å jobbe for å få det bedre!" men bare fortsette å sitte i sofaen, det går ikke. Du er nødt til å komme deg ut en tur hver dag, ta tak i kostholdet og gjøre noe med hverdagen din, ellers vil du fortsette i denne tralten i mange år til. Det vil være ubehagelig i begynnelsen, men jeg gjetter på at kroppen sakte, men sikkert vil venne seg til økt aktivitet, både fysisk og mentalt, slik at du vil bli bedre på sikt. Ikke i morgen, men til jul kanskje.

Skulle skrive ned ting det jeg skulle gjøre, f.eks gå på dagsenteret eller gå tur. Gjøre husarbeid, sette på klær men det gjør jeg jo når kurven er full. 

Nei jeg kan ikke sitte på sofaen hele tiden, det er bare vanskelig å bryte den onde sirkelen. Trenger hjelp. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skulle skrive ned ting det jeg skulle gjøre, f.eks gå på dagsenteret eller gå tur. Gjøre husarbeid, sette på klær men det gjør jeg jo når kurven er full. 

Da skriver du "vaske klær?", altså med spørsmålstegn bak, de dagene det er sannsynlig.  Start med de sikreste tingene og forsøk å gjennomføre dem.  Det ødelegger ikke opplegget om du vasker klær tirsdag i stedet for onsdag, poenget er å ha en plan, forholde seg til den og sørge for et visst aktivitetsnivå.  Tror jeg, da. 

Legg gjerne inn det du planlegger å spise til hovedmåltidene, f.eks. ved å skrive "steke kyllingfilet til middag" i stedet for bare "lage middag".

Skrevet
5 minutter siden, laban skrev:

Da skriver du "vaske klær?", altså med spørsmålstegn bak, de dagene det er sannsynlig.  Start med de sikreste tingene og forsøk å gjennomføre dem.  Det ødelegger ikke opplegget om du vasker klær tirsdag i stedet for onsdag, poenget er å ha en plan, forholde seg til den og sørge for et visst aktivitetsnivå.  Tror jeg, da. 

Legg gjerne inn det du planlegger å spise til hovedmåltidene, f.eks. ved å skrive "steke kyllingfilet til middag" i stedet for bare "lage middag".

Ja kan jo prøve. Tror jeg trenger mer hjelp hvis jeg skal få opp aktivitetsnivået. 

Skrevet

Ja kan jo prøve. Tror jeg trenger mer hjelp hvis jeg skal få opp aktivitetsnivået. 

Jeg har en aktivitetsmåler på armen, det synes jeg er ganske inspirerende. Vet ikke om det kan være noe for deg? Med den kan man også se at all aktivitet hjelper, også innendørs/husarbeid etc Den vil også gi deg en pekepinn om hvor inaktiv du er. Og hvor mye mer du bør bevege deg. 

Skrevet
3 minutter siden, Liten40 skrev:

Jeg har en aktivitetsmåler på armen, det synes jeg er ganske inspirerende. Vet ikke om det kan være noe for deg? Med den kan man også se at all aktivitet hjelper, også innendørs/husarbeid etc Den vil også gi deg en pekepinn om hvor inaktiv du er. Og hvor mye mer du bør bevege deg. 

Ok. Hvor får jeg tak i det? Tenkte på det du skrev i den andre tråden, tror jeg trenger mer hjelp enn bare sykepleier hver 14 dag. Skal ta det opp med han i neste uke, jeg står jo på stedet hvil. 

Skrevet

Tror ikke du har en så hektisk hverdag at det er helt umulig å få det ned i en plan.  Jeg mener ikke å gjøre narr av deg, men du kan jo bare tenke på hva du gjorde i uka som gikk, og tilpasse det til hva du ønsker å gjøre i uka som kommer.

Jeg vet ikke noe om dagsentre og hva som sykepleierens og teamets oppgaver, men generelt er det mer sannsynlig at man får hjelp dersom man selv viser tydelig vilje til forandring.  Ref. den andre tråden: http://forum.doktoronline.no/topic/413496-å-bli-frisk/#comment-3720096

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...