Gå til innhold

Funker jeg ikke? Noe rart foregår! Eggløsningstester, gravid?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer rett og slett på om jeg er rar, eller om jeg bør kontakte lege eller noe..

saken er: jeg og sambo har bestemt oss for å få barn sammen, vi har begge hver vår datter fra før, min født i 2010.. Ble da gravid på første forsøk etter å ha sluttet på pillen.. Mellom da og nå har jeg hatt en provosert abort, ble også da gravid på første forsøk..

Vi er begge friske og normalvektige, jeg først etter en gastric sleeve i 2014, så ved forrige graviditeter har jeg vært svært overvektig.. Han er 40, jeg er 31.. Ingen røyker, begge måteholden med alkohol..

Vi bestemte oss i sommer for at vi nå ønsket barn sammen, og jeg sluttet derfor med p pillen Loette (som jeg har brukt også før de tidligere svangerskap) i august.. Fikk da bortfallsblødning fra 16 august.. Begynte samtidig med eggløsningstester for å kartlegge syklus og vite om jeg kom i gang igjen.. Bruker CB digital dobbel hormonindikator, som viser blinkende smilefjes ved høy fertilitet, altså østrogenøkning, og fast smilefjes i 48 t ved registrert lh økning, altså eggløsning innen 24-36 t. Allerede den 18 august fikk jeg fast smilefjes.. Fortsatte likevel å teste med EL test, fikk blinkende smilefjes igjen fra 26 august til 2 sept, og 3 sept var det nytt fast smilefjes.. Denne perioden har vi hatt samleie minst 1 gang hver dag, fordi vi har lyst;-) med fast smilefjes skulle det bety at eggløsning fant sted ca den 4 september.. Vi har fortsatt å ha sex også etterpå;-) og jeg har fortsatt å teste med EL tester, mest for moro skyld.. I dag fikk jeg på nytt blinkende smilefjes, som i høy fertilitet... Tok en g test som viste ikke gravid.. Mensen skal komme i løpet av denne uken, men har ingen tegn på at den nærmer seg.. Har derimot økt utflod, ikke noe unormal, bare økt mengde, noen rare strekke og pressefølelser rundt livmoren, jeg er trøtt, og så videre.. 

Hadde stabile sykluser før p pille start, også før p pillestart igjen etter overvektsoperasjonen.. 

Vi bruker ingen andre medisiner..

Hva er det som foregår? Bør jeg være bekymret? Bør jeg kontakte lege? 

Fortsetter under...

15 minutter siden, LillePutte skrev:

Mensen skal komme i løpet av denne uken, men har ingen tegn på at den nærmer seg.. Har derimot økt utflod, ikke noe unormal, bare økt mengde, noen rare strekke og pressefølelser rundt livmoren, jeg er trøtt, og så videre.. 

Dette kan være (merk KAN!) tidlige tegn på graviditet, men vent til mensen ikke dukker opp og ta en graviditetstest. :) 

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

En normal menstruasjonssyklus er betinget av et nøye innarbeidet samspill mellom hypofyse (hjernevedhenget) og eggstokkene. Hormonene som produseres de to steder ‘snakker sammen’ for å regulere det som skal føre til modning av et egg som støtes ut av eggstokken til befruktning.

Hypofysehormonet FSH påvirker modning av egget (for det er normalt kun ett egg som modnes fullt ut). Under denne modningsprosess produseres østrogen som ved et visst nivå sender signal til hypofysen om å sende ut hormonet LH som er ansvarlig for eggløsning

Eggløsningstester registrerer enten LH eller kombinasjonen av østrogen og LH.

Den fruktbare periode er seks dager i syklus, hvor siste fruktbare dag er selve eggløsningsdagen. I en normal syklus på 28 dager, regnet fra første menstruasjonsdag, vil det i praksis si at den fruktbare periode er den 2. uken i syklus. Ved samleie 2-3 ganger i uken vil man ramme den fruktbare periode, og det er ikke nødvendig med eggløsningstesting. En syklus på 25-35 dager er tegn på at syklus er i orden med eggløsning.

Det er mange som har problemer med eggløsningstester, og det er ikke lett å forklare hva som kan være årsak til problemet.

Du stoppet med p-pille ca 14.august (?) og fikk signal om østrogenøking allerede 18.august. Det stemmer dårlig med en normal syklus og med eggløsning ca 4.september da østrogenøkingen skjer i uken før eggløsning (LH-toppen), men eggløsning 4.9. stemmer med det man kan forvente etter avsluttet p-pille. Jeg tror at systemet er blitt forvirret på samme måte som vi er blitt.

Jeg har bare en logisk forklaring på positiv test for østrogen; at det fortsatt var østrogen fra p-pillen i din kropp. Vanligvis skulle det være borte etter ca fem dager. P-pillens østrogen (etinyløstradiol) er imidlertid et mye sterkere østrogen enn det som produseres i eggstokkene (østradiol), så en liten rest kan muligens ha gitt utslag på testen. Les bruksanvisningen i pakningsvedlegget og se om det står noe om tidligere bruk av p-pille som feilkilde.

Med hensyn til fruktbarhet, så sier statistikken at det tar ca 50% lenger tid å bli gravid når man er 30 år i forhold til da man var 25 år.

Mitt råd er at du må ha litt mer tålmodighet og at du skal kutte ut eggløsningstestene. En normal syklus er som sagt tegn på at systemet fungerer som det skal. Det er absolutt ikke grunn til å søke lege.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS det vil være av stor interesse å høre når du får menstruasjon, hvis den da kommer!

Tusen takk for svar! 

Jeg kan forstå det med østrogen som hang igjen da i august.. Jeg føler også at det passet med EL den 4 september, men forstår ikke hvorfor EL gir meg svar sol viser høy fertilitet, altså østrogenøkning igjen nå:-/ kan jeg være gravid selv om ikke g tester slår ut enda? 

Da kom mensen, i går morges.. men, jeg fortsatte med EL tester for moro skyld og i dag fikk jeg fast smilefjes,  altså eggløsning! Er dette mulig da?? Kan ikke være p piller som henger igjen nå? Jeg trodde jo ikke at man kunne bli gravid når man har mensen, viser testen feil? Er jo ikke rart det ikke klaffer om jeg har EL under mensen?

Endret av LillePutte
Mette Moen, Gynekolog

Du fikk altså menstruasjon akkurat en måned etter den forrige. Det tyder på helt normale hormonforhold. Mitt råd er: kast eggløsningstestene, de bare forvirrer. Lykke til, hilsen Mette

Annonse

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...