Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Et spørsmål om p-piller. Det står i pakningsvedlegget at man risikerer mellomblødninger de tre første månedene. Er det sånn at man ikke ser om p-pillene er "riktige" for en person før det fjerde brettet da? Så selv om man begynner å blø en til to uker inn i brettene (og det først stopper etter pillefri uke), så kan de likevel vise seg å fungere bra på det fjerde brettet?

Anonymkode: 854ec...d77

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413570-p-piller-og-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det var en rar informasjon. Hvilken pille dreier det seg om?

Hilsen Mette

Jeg forklarte sikkert litt dårlig. :) Tingen er at jeg har begynt å blø mellom syv og fjorten dager før sukkerpillene begynner/pillefri uke, sånn at "mensen" har vart i to-tre uker de siste tre månedene. På første brettet begynte jeg å blø etter en uke, og på de to neste etter to uker. De to siste månedene har syklusen altså vært sånn at jeg ikke blør i to uker, og så har jeg mensen i to. På første brettet hadde jeg blødninger i tre uker. Er litt usikker på om jeg bare skal slutte på p-pillene eller ta enda et brett, fordi det står i pakningsvedlegget til p-pillene at det ikke er unormalt å oppleve mellomblødninger de første tre månedene. Men jeg synes ikke det virker så lovende, hvis du skjønner. Har ikke lyst på enda en sånn måned med langvarig blødning. Jeg fikk i utgangspunktet p-piller av fastlegen for å kunne slippe å blø (og hoppe over mensen med p-pillene) på grunn av stadig tomme jernlagre. Bare skjønner ikke hvordan jeg skal klare å hoppe over mensen når jeg begynner å blø før det er gått tre uker. Er Mercilon.

Mette Moen, Gynekolog

Takk for informasjon. Jeg foreslår at du tar p-pillen uten pause for å forsøke å slippe blødninger. Hvis det likevel kommer 'gjennombruddsblødning' stopper du med pillen i tre dager og fortsetter. Slik 'pause' kan du gjenta etter 2 uker, om nødvendig. Etter hvert vil blødningene forhåpentlig stoppe helt opp, men det kan gå ett år.

Vennlig hilsen Mette

PS du har ikke opplyst din alder

19 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk for informasjon. Jeg foreslår at du tar p-pillen uten pause for å forsøke å slippe blødninger. Hvis det likevel kommer 'gjennombruddsblødning' stopper du med pillen i tre dager og fortsetter. Slik 'pause' kan du gjenta etter 2 uker, om nødvendig. Etter hvert vil blødningene forhåpentlig stoppe helt opp, men det kan gå ett år.

Vennlig hilsen Mette

PS du har ikke opplyst din alder

Takk for tips, da prøver jeg den fremgangsmåten du beskriver her. Leste bare i pakningsvedlegget at dersom man opplever gjennombruddsblødninger utover de tre første månedene, så måtte man kontakte legen sin igjen. Men jeg tror ikke det hadde vært noe poeng, for han sa jo selv at han egentlig ikke har så mye peiling på p-piller. Så takk igjen. Jeg er forresten 26 år gammel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...