Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette!

Jeg har gått på Cerazette i ca. 8 mnd nå, i begynnelsen hadde jeg ikke blødninger på flere mnd, men nå kommer de oftere og oftere, og kan vare over flere uker (en gang varte den i 5-6 uker).. Ganske lei. Jeg er anbefalt å ikke bruke østrogen pga migrene m/aura. Kan Concludag være et bedre alternativ for blødninger? (Er Concludag den eneste minipillen på markedet?) Evt kunne hormonspiral vært et alternativ? Er det ofte blødninger på disse? Vurderte p-stav, men virker som flere har blødningsforstyrrelser på det enn spiral, stemmer dette?

Jeg sliter også med sopp. Men det slet jeg med før pillene også.. Merker nå at de ofte kommer rett rundt blødningene mine. Er det noen prevansjonsmidler som er "verre" for miljøet der nede enn andre? 

Er det trygt å ta en diflucan 150 mg en gang i uka i en mnd for eksempel? For å se om det hjelper å holde det unna?

Det ble mange spørsmål gitt. Håper på svar!

Mvh jente på 24 år

Anonymkode: ebeaf...ab4

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gestagenpillen/minipillen Conludag er mye svakere enn cerazette og har derfor mindre innvirkning på blødninger, nesten ingen, og også mindre sikkerhet. Den må i tillegg tas meget regelmessig, tillater bare 3 timers forsinkelse. Det er eneste minipille på det norske markedet. Jeg vil anbefale hormonspiralen i stedet for p-staven, i og med din dårlige erfaring med Cerazette.

P-pillen kan gi mer sopp, men det er ikke sammenheng med de ‘gestagene’ prevensjonsmidler. Du kan gjerne bruke diflucan som forebyggende for soppinfeksjon, men ofte må det brukes lengre enn hver uke i en måned, kanskje flere måneder?

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar!

Vurderer hormonspiral sterkt. Er det nøye om man velger jaydess eller mirena eller er de like? Kan jeg be min fastlege om å bli henvist til gynekolog til å sette den inn? Litt redd for at den ikke settes inn ordentlig..

Anonymkode: ebeaf...ab4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...