Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har PCOS og ønsker å bli gravid. Jeg har trolig eggløsning hver måned, men siden jeg er 40 år og det har gått lang tid uten graviditet fikk jeg skrevet ut Pergotime. Gynekologen mente det ville modne flere egg, tror jeg han sa. Nå er jeg imidlertid litt i stuss i dosen han gav meg. Jeg synes å huske han sa jeg skulle ta én tablett hver dag i 5 dager (50 mg), men på eskene jeg har fått utlevert nå står det at jeg skal ta to tabletter. Det står også dett når jeg søker på "Min resept". Men når jeg leser om medisinen står det flere steder at man anbefaler å starte med kun én tablett. Det står også at man bør ha pauser mellom prøveperiodene når man går på Pergotime, men jeg fikk beskjed om å ta dette hver måned i 4 måneder. Deretter burde vi utredes. 

Bør jeg prøve å få tak i gynekologen, eller synes du opplegget hans virker helt ok og normalt? Jeg skal begynne på tablettene i dag ( 5 dag i syklus).

Anonymkode: c2192...a4e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413672-pergotime-dosering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanligst å ta to tabletter per dag. Du sier at du har PCOS, men regelmessig eggløsning og dermed regelmessig menstruasjon, går jeg ut fra. Hva er grunnlaget for PCOS-diagnosen?

Du er nå i en alder hvor det er større risiko for flerlinger (tvillinger eller mer) hvis du blir spontant gravid og hvor pergotime også øker denne risiko. Det er andre muligheter for å stimulere eggløsning som ikke har samme risiko. Fertilitetssentre har i stor grad gått bort fra pergotime. Du er 40 år og det begynner å haste. Jeg er ikke i tvil om at din gynekolog vil deg det beste, og hans opplegg er ikke feil, men kanskje litt gammeldags? Jeg synes at dere skal overveie å søke hjelp fra et infertilitetssenter som kan gi den beste behandling ut fra hensyn til alder, hva hormonanalyser viser og hva ultralyd sier om eggstokkene. Noen steder tar man i offentlig regi ikke imot kvinner over 40 år, noen steder er grensen 43 år. Ta kuren med to tabl daglig i 5 dager og overvei så å bli henvist til eller selv å søke til ekspertsenter, enten offentlig eller privat.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413672-pergotime-dosering/#findComment-3722179
Del på andre sider

Hei, tusen takk for svar.

PCOS-diagnosen ble satt av samme gynekolog for lenge siden, trolig mer enn 15 år. Da kunne han se cyster på eggstokkene og jeg hadde symptomer som økt behåring, uren hud og overvekt. Menstruasjonen var også uregelmessig og kunne utebli flere måneder. Det ble ikke tatt blodprøver.

De siste årene har jeg imidlertid fått så og si regelmessig menstruasjon (mellom 28-31 dager), med bare ca én gang i året med unormal syklus (44 dager f.eks). Han undersøkte også eggstokker da jeg var hos ham og de så helt finte ut. Han tok heller ikke blodprøver denne gangen. Jeg tror han opprettholdt diagnosen, men kalte det nå bare PCO og sa at denne tilstanden kunne være i utvikling gjennom livet... Noe sånt.

Jeg ble gravid i sommer, men mistet i spontanabort i uke 8. Vi  vet derfor at vi kan bli gravide, men - som du sier - det begynner å haste.

Jeg lurer på hva fertilitetssentrene gjør, som ikke innebærer pergotime? Jeg vet selv bare om IV-forsøk. Har lyst til å prøve noen måneder til selv før jeg forsøker dette, siden jeg jo altså kunne bli gravid av meg selv i sommer (juni). Men jeg er samtidig veldig stresset over at tiden snart renner ut.

Anonymkode: c2192...a4e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413672-pergotime-dosering/#findComment-3722254
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PCO betyr at det er spesielt utseende av eggstokkene med mange små eggsekker. Det finnes hos ca 20% av alle kvinner uten å ha betydning. Hvis du nå har regelmessige blødninger og ikke har uren hud, så har du ikke PCOS.

Infertilitetssenteret kan sjekke det som betegnes 'eggreserve' ved spesiell blodprøve og ultralyd. Jeg har inntrykk av at ekspertene ikke lenger bruker Pergotime, men Femar i stedet. Da unngår man den økte risiko for  flerlinger. Hvis du ble gravid i sommer, så er det vel ikke grunn til å sette igang? Det er dessverre ca 50% risiko for abort i din alder.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413672-pergotime-dosering/#findComment-3722297
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...