Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en jente på 21 år som begynner å bli veldig bekymret over blødningene mine. Jeg har ingen fast syklus lenger, for jeg blør i hytt og pine. På kalenderen min ser det ut som at jeg har tre mensentrasjoner på en mnd. Blodet ser noen ganger ut som friskt mensblod, andre ganger er det brunt/utvannet og noen ganger er det helt mørkt/nesten svart. Jeg har til vanlig smerter ved mens, men de er ikke like store hver gang jeg blør nå som det er så ofte. Jeg går på Loette, men jeg prøvde å ta en pause sist jeg blødde for å se om det ble noen endringer, og det gjorde det ikke. Jeg har tidligere vært mye hos gynekolog pga celleforandringer og cyster på eggstokkene (legen kalte det vanncyster.) Var hos gynekolog for ca en mnd siden, og da var det ingen cyster der, og hun valgte derfor å ikke følge meg opp like tett lenger. Gynekologen nevnte at jeg hadde små eggstokker, så jeg ble redd for at min tid snart renner ut. Hadde første mens i 8års alderen.

Problemet med mye blødninger har aldri vært sånn som nå, og det hjelper ikke hvor flink jeg er til å huske min Loette. Jeg har fast partner, og har hatt det i halvannet år. 

Er det grunn til bekymring? Burde jeg starte med Loette igjen siden det likevel ikke hadde noe å si? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 461d6...a52

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet ikke om gynekologen hadde noen forklaring på dine blødninger? Det kan være det som betegnes som en 'ektopi', at det er rikelig med kjertler på livmorhalsen. Det ses ofte hos unge kvinner, og spesielt de som bruker p-pille. Det vil være lurt å få tatt en biopsi (vevsprøve) og evt få henvisning til laserbehandling som kan være behandling ved ‘ektopi’.

Eggstokkenes størrelse skal du ikke bry deg om. De er små hos de som bruker p-pille fordi de er inaktive. P-pillen setter dem ut av funksjon, så det ikke modnes og løsnes egg.  Det betyr absolutt ikke at du er ved å komme i overgangsalderen. Så ta det helt med ro. P-piller gir beskyttelse mot dannelse av cyster, og også mot kreft i eggstokkene.

Vennlig hilsen Mette

Den 20. september 2016 at 8.54, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg vet ikke om gynekologen hadde noen forklaring på dine blødninger? Det kan være det som betegnes som en 'ektopi', at det er rikelig med kjertler på livmorhalsen. Det ses ofte hos unge kvinner, og spesielt de som bruker p-pille. Det vil være lurt å få tatt en biopsi (vevsprøve) og evt få henvisning til laserbehandling som kan være behandling ved ‘ektopi’.

Eggstokkenes størrelse skal du ikke bry deg om. De er små hos de som bruker p-pille fordi de er inaktive. P-pillen setter dem ut av funksjon, så det ikke modnes og løsnes egg.  Det betyr absolutt ikke at du er ved å komme i overgangsalderen. Så ta det helt med ro. P-piller gir beskyttelse mot dannelse av cyster, og også mot kreft i eggstokkene.

Vennlig hilsen Mette

Takk fot svar! 

Nei, gynekologen sa ingen ting om det. Hun var bare fokusert på å se etter cystene som ikke lenger var der. Kanskje jeg burde oppsøke en ny gynekolog. 

Anonymkode: 461d6...a52

Mette Moen, Gynekolog

Du kan vel kontakte samme gynekolog i og med at det er så kort tid siden at du har vært der. Gynekologen har kanskje ikke oppfattet at du hadde problem med mellomblødninger, i og med at det var kontroll for cyster?

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...