Gå til innhold

Kvinner og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror egentlig menn er mye oftere og mer psyke enn kvinner. Kvinner er softe, og føler at ting er mye verre enn de er. Det er tross alt sånn evolusjonen har virket - kvinner skal være hjemme og sense etter problemer og farer, mens menn skal ut og jakte.

Det at kvinner får mer og bedre hjelp i helsevesenet skyldes at de viser følelser i større grad - tilegner seg sympati. Det er også en overvekt av kvinner som jobber på DPS. Og ang. psykiaterene, så er de ofte godt voksne menn - sier ikke mer.

Anonymkode: 3583c...f94

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at kvinner får mer og bedre hjelp i helsevesenet skyldes at de viser følelser i større grad - tilegner seg sympati. Det er også en overvekt av kvinner som jobber på DPS. Og ang. psykiaterene, så er de ofte godt voksne menn - sier ikke mer.

Dette er jeg 100% overbevist om stemmer!

Anonymkode: 4d213...808

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette er jeg 100% overbevist om stemmer!

Kjerringer på kvinneforum er nok ikke enig.

Skrevet

Tøv! Min mann, far, bror, svigerfar, svoger - alle tror de er døden nær når de er forkjølet. Tror de har feber når de ikke har feber. Alt er relativt. 

Anonymkode: b2cc7...296

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tøv! Min mann, far, bror, svigerfar, svoger - alle tror de er døden nær når de er forkjølet. Tror de har feber når de ikke har feber. Alt er relativt. 

Les avsnitt to. Det stemmer nok på en prikk.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjerringer på kvinneforum er nok ikke enig.

Nei, det man ikke forvente, vel. Men folk på dette forumet liker jo å leve i fornektelse.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Evolusjonen har gjort mannen til en jeger. Da dør man om man ikke er frisk, fordi det er farlig. Derfor reagerer kroppen til menn sterkere på infeksjoner og feber - som en mekanisme for at mannen skal hvile til neste slag. Mens kvinner, som skal være hjemme og pleie barn og plukke bær, de har ikke det kravet - det er mest gunstig for stammen at kvinnen bare durer og går. Men dette har ikke noe med følelser å gjøre, dette har noe å gjøre med reelle kroppslige reaksjoner. Og dette har ingenting å gjøre med det å sense etter problemer.

Skrevet

Haha. Noen som synes det er gøy å prøve å provosere og skape debatt. Oh, well. Kos dere med det :)  
Jeg er forresten mann, hvis det er interessant.

Skrevet

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er nok en pysete familie. Menn flest har jo høy terskel for å søke legehjelp eller sykemelde seg.

Skrevet
35 minutter siden, Gargamel skrev:

De er nok en pysete familie. Menn flest har jo høy terskel for å søke legehjelp eller sykemelde seg.

Haha, hvilken verden lever du i? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ang. psykiaterene, så er de ofte godt voksne menn - sier ikke mer.

Ble de født slik, og har de alltid vært slik?

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

De ble vel ikke psykiatere før de kom godt oppi åra.

Skrevet
39 minutes ago, Gargamel said:

Ja, og når de virkelig trenger hjelp, så ordner de det selv. Det er f.eks. ikke sånn at man får ultimatum fra familie.

Skrevet
6 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Nei, man blir ikke født som psykiater, og følgelig har de ikke alltid vært psykiatere.

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror egentlig menn er mye oftere og mer psyke enn kvinner. Kvinner er softe, og føler at ting er mye verre enn de er. Det er tross alt sånn evolusjonen har virket - kvinner skal være hjemme og sense etter problemer og farer, mens menn skal ut og jakte.

Jeg tror kvinner er flinkere til å innhente informasjon på nett, finne ut hvordan hjelpen skal hentes.

Når noen i familien blir syke, enten det er foreldre eller barn, er det jeg som må ta størst ansvar og deretter dirigere mannfolka i familien slik at de kan hjelpe litt til med praktiske ting. De er mer hjelpesløse på dette området både når det gjelder seg selv og andre nære.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ble vel ikke psykiatere før de kom godt oppi åra.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man blir ikke født som psykiater, og følgelig har de ikke alltid vært psykiatere.

Legestudiet tar 6 år. Det vil si at man kan være ferdig utdannet når man er 24 år. Spesialiseringen er for det meste praksis så det kan like gjerne være en psykiater i spesialisering du er hos, som en ferdig utdannet psykiater, eller en psykolog for den saks skyld. Man kan være ferdig utdannet psykiater før man har rukket å bli 30 år. Er man virkelig godt oppi åra når man er 30 år?

Skrevet
6 minutter siden, Trine skrev:

Legestudiet tar 6 år. Det vil si at man kan være ferdig utdannet når man er 24 år. Spesialiseringen er for det meste praksis så det kan like gjerne være en psykiater i spesialisering du er hos, som en ferdig utdannet psykiater, eller en psykolog for den saks skyld. Man kan være ferdig utdannet psykiater før man har rukket å bli 30 år. Er man virkelig godt oppi åra når man er 30 år?

De fleste blir nok psykiater senere.

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, Gargamel skrev:

De er nok en pysete familie. Menn flest har jo høy terskel for å søke legehjelp eller sy

Skrevet
9 minutter siden, Gargamel skrev:

I Norge, hvor kvinner går dobbelt så ofte til legen som menn:

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Kvinner-dobbelt-sa-ofte-hos-fastlegen-761774_1.snd

Det er gode grunner for en del av forskjellen, men ikke hele.

Å gå oftere til legen har ingen sammenheng med å oftere være sykemeldt. Jeg betviler dog ikke at kvinner er oftere sykemeldte selv om linken ikke sier noe om det, det er fordi det er flere kvinner som jobber i helsevesenet og med syke mennesker, og derfor ikke kan dra på jobb når de er forkjøla eller har diaré. Men det har da virkelig ikke noe med å være pysete å gjøre. Kvinner er flinkere til å oppsøke hjelp når de er syke, det betyr ikke at vi har en lavere terskel for å bli hjemme fra jobb. Her tror jeg ikke du har undersøkt grundig nok, man skal være forsiktig med å lage seg fakta ut ifra en avisartikkel ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...