Gå til innhold

Kvinner og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste blir nok psykiater senere.

Anonymkode: 4d213...808

Har du noe bevis på det? Om ikke så må vi vel anta at de fleste følger normalt studieopplegg.

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Å gå oftere til legen har ingen sammenheng med å oftere være sykemeldt. Jeg betviler dog ikke at kvinner er oftere sykemeldte selv om linken ikke sier noe om det, det er fordi det er flere kvinner som jobber i helsevesenet og med syke mennesker, og derfor ikke kan dra på jobb når de er forkjøla eller har diaré. Men det har da virkelig ikke noe med å være pysete å gjøre. Kvinner er flinkere til å oppsøke hjelp når de er syke, det betyr ikke at vi har en lavere terskel for å bli hjemme fra jobb. Her tror jeg ikke du har undersøkt grundig nok, man skal være forsiktig med å lage seg fakta ut ifra en avisartikkel ;)

Kvinner får nok mer og bedre hjelp i psykiatrien fordi de lettere viser følelser, og lettere får sympati.

Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Har du noe bevis på det? Om ikke så må vi vel anta at de fleste følger normalt studieopplegg.

Det høres sannsynlig ut. Derfor antar jeg at det stemmer.

Nicklusheletida
Skrevet
20 minutter siden, Gargamel skrev:

I Norge, hvor kvinner går dobbelt så ofte til legen som menn:

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Kvinner-dobbelt-sa-ofte-hos-fastlegen-761774_1.snd

Det er gode grunner for en del

6 minutter siden, Trine skrev:

Å gå oftere til legen har ingen sammenheng med å oftere være sykemeldt. Jeg betviler dog ikke at kvinner er oftere sykemeldte selv om linken ikke sier noe om det, det er fordi det er flere kvinner som jobber i helsevesenet og med syke mennesker, og derfor ikke kan dra på jobb når de er forkjøla eller har diaré. Men det har da virkelig ikke noe med å være pysete å gjøre. Kvinner er flinkere til å oppsøke hjelp når de er syke, det betyr ikke at vi har en lavere terskel for å bli hjemme fra jobb. Her tror jeg ikke du har undersøkt grundig nok, man skal være forsiktig med å lage seg fakta ut ifra en avisartikkel ;)

Pluss at de føler større ansvar for små barn, selv i 2016. Fikk ikke opp linken. Kanskje det står noe om det der.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner får nok mer og bedre hjelp i psykiatrien fordi de lettere viser følelser, og lettere får sympati.

Jaha, jeg viser ikke lett følelser, men jeg får hjelp fordet.

Denne tråden lukter av misunnelse ovenfor kvinner. Ikke forstår jeg hva det er å være misunnelig på, men å prøve å finne så mye dritt om noen og komme med utsagn som "kvinner får bedre hjelp enn menn....buhu" kan ikke skyldes annet enn en eller annen absurd misunnelse, ev hat. Det er nok ikke så greit å være deg, eller f94.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Denne tråden lukter av misunnelse ovenfor kvinner. Ikke forstår jeg hva det er å være misunnelig på, men å prøve å finne så mye dritt om noen og komme med utsagn som "kvinner får bedre hjelp enn menn....buhu" kan ikke skyldes annet enn en eller annen absurd misunnelse, ev hat. Det er nok ikke så greit å være deg, eller f94.

Nei, det kan du banne på! Får bare beskjed om at det ikke finnes noe behandlignstilbud og ferdig med det.

Nicklusheletida
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt mer opplyste og bedre vet hvordan hjelpen kan skaffes. Tror heller det er det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres sannsynlig ut. Derfor antar jeg at det stemmer.

Jeg syns ikke det høres sannsynlig. Du får finne det ut skikkelig da vet du, før du antar for mye. Dine antagelser virker ikke til å være særlig positive for deg.

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Eventuelt en frustrasjon over å føle han ikke får hjelp. I så fall er det forståelig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan du banne på! Får bare beskjed om at det ikke finnes noe behandlignstilbud og ferdig med det.

Å d tror du at du som MANN er den eneste som får høre... hmmm jeg må vist være mere mann enn d jeg trodde😂😂😂

Anonymkode: 4b3f8...7c0

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Jeg syns ikke det høres sannsynlig. Du får finne det ut skikkelig da vet du, før du antar for mye. Dine antagelser virker ikke til å være særlig positive for deg.

Det er vanlig at leger jobber noen år som "vanlig" lege før de spesialiserer seg. Det samme gjelder tannleger. De jobber ofte endel år som almenntannlege før de spesialiserer seg til f.eks. kjeveortoped eller endodontist.

Disse antagelsene er forøvrig basert på observerbare fakta.

Skrevet
12 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skrev innlegget først, og fant artikkelen etterpå. Det er velkjent at kvinner er mer sykemeldt og går oftere til legen, og det har vært masse debatter om det i media. Det kan *ikke* forklares fullt ut med dobbeltarbeid eller kvinneyrker. Forskjellen på kjønnene går på tvers av yrker og sivilstatus. Kjønn er en viktigere faktor enn yrke. Her er en artikkel om det:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=264509&a=3

Egentlig er det en ganske utdebattert sak, men jeg ble litt fyrt opp av påstanden om at menn liksom gjør seg mye sykere enn kvinner. Det stemmer jo bare ikke. Jeg tror heller problemet er det du er inne på: at menn ikke tar sykdom alvorlig nok, og ikke søker hjelp.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å d tror du at du som MANN er den eneste som får høre... hmmm jeg må vist være mere mann enn d jeg trodde😂😂😂

Anonymkode: 4b3f8...7c0

Gå ta deg en bolle.

Skrevet
10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Pluss at de føler større ansvar for små barn, selv i 2016. Fikk ikke opp linken. Kanskje det står noe om det der.

Hele artikkelen ble ganske useriøs ved at de klarer å skrive at kvinner går nesten dobbelt så ofte til fastlegen enn menn. Men så leser man videre og finner ut at artikkelforfatteren ikke er så god i matte. 3,1 legebesøk for kvinner og 2,2 for menn. Årsakene som er nevnt er svangerskap, prevensjon og reproduktiv helse. Det var mindre forskjeller i aldersgruppen 67-79 år.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at leger jobber noen år som "vanlig" lege før de spesialiserer seg. Det samme gjelder tannleger. De jobber ofte endel år som almenntannlege før de spesialiserer seg til f.eks. kjeveortoped eller endodontist.

Disse antagelsene er forøvrig basert på observerbare fakta.

Både tannlegen og psykiateren min er på alder med meg så mine observerte fakta stemmer ikke med dine ;)

Skrevet
17 minutes ago, Trine said:

Nei det gjør du nok ikke. ;)

Anonymkode: 3583c...f94

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da syns du det er greit å la det gå utover kvinner? Man får ikke beskjed om at det ikke finnes noe behandlingstilbud før man har forsøkt de tilbudene som er. Om du ikke er mottakelig for hjelp så kan vel hverken psykiatrien eller kvinner klandres for det. Det blir jo det samme som om jeg skulle klage på menn fordi medisinsk behandling ikke fungerer på meg. Det er jo ikke mannen sin skyld, like lite er det kvinnen sin skyld at du ikke får hjelp. Selvfølgelig er det leit at du ikke får noen behandling, men det er desverre slik at ikke alle kan reddes.

Skrevet
18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Eventuelt en frustrasjon over å føle han ikke får hjelp. I så fall er det forståelig.

Ja, frustrasjonen over å ikke få hjelp er helt klart forståelig.

Skrevet
5 minutter siden, Trine skrev:

Hele artikkelen ble ganske useriøs ved at de klarer å skrive at kvinner går nesten dobbelt så ofte til fastlegen enn menn. Men så leser man videre og finner ut at artikkelforfatteren ikke er så god i matte. 3,1 legebesøk for kvinner og 2,2 for menn. Årsakene som er nevnt er svangerskap, prevensjon og reproduktiv helse. Det var mindre forskjeller i aldersgruppen 67-79 år.

Du må lese nøyer. Det står at unge kvinner går nesten dobbelt så ofte som menn. Tallene 3,1 og 2,2 gjelder alle aldre under ett. Her er kilden, hvis ssb er seriøse nok for deg:

http://ssb.no/helse/statistikker/fastlegetj/aar/2016-06-08

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Så da syns du det er greit å la det gå utover kvinner? Man får ikke beskjed om at det ikke finnes noe behandlingstilbud før man har forsøkt de tilbudene som er. 

Du får slutte å ralle så skråsikkert om ting DU IKKE HAR GREIE PÅ ELLER VET NOE OM!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...