Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kvinne på 42 år som for tre år siden, i forbindelse med å forsøke å bli gravid, fikk utskrevet progynova av gynekolog, som mente jeg hadde noe lavt østrogen. Jeg tenkte ikke noe mer over dette da og valgte å ikke ta progynova da jeg ikke var komfortabel med å ta hormoner. I årene etter har jeg gradvis slitt mer og mer med hyppige urinveisinfeksjoner, slik at det for alvor går utover livskvaliteten. To ganger har jeg forsøkt p-piller og begge gangene har jeg merket klar bedring i forhold til urinveisinfeksjonene, som har vært helt fraværende i de mnd jeg har brukt p-piller. Jeg tar dette som et tegn på at østrogenet i p-pillene (Loette og Microgynon) har vært med å styrke slimhinnene i urinveiene og gjøre de mer motstandsdyktige. Jeg har også merket at jeg får mer energi av å ta P-pillen. Imidlertid er jeg plaget med bivirkninger og orker rett og slett ikke gå på de, ihvertfall ikke hver dag. Mitt spørsmål er om jeg kan ta p-pille annenhver dag eller hver tredje dag for å holde østrogennivået oppe. Eller kan jeg ta rent østrogentilskudd, kanskje det har færre bivirkninger. Er det ok å ta østrogen når man er 42 år. Er ikke plaget med hetetokter. Har fjernet livmor og en eggstokk. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413738-lavt-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...