Kristine1974 Skrevet 23. september 2016 Skrevet 23. september 2016 Hei, Jeg er en kvinne på 42 år som for tre år siden, i forbindelse med å forsøke å bli gravid, fikk utskrevet progynova av gynekolog, som mente jeg hadde noe lavt østrogen. Jeg tenkte ikke noe mer over dette da og valgte å ikke ta progynova da jeg ikke var komfortabel med å ta hormoner. I årene etter har jeg gradvis slitt mer og mer med hyppige urinveisinfeksjoner, slik at det for alvor går utover livskvaliteten. To ganger har jeg forsøkt p-piller og begge gangene har jeg merket klar bedring i forhold til urinveisinfeksjonene, som har vært helt fraværende i de mnd jeg har brukt p-piller. Jeg tar dette som et tegn på at østrogenet i p-pillene (Loette og Microgynon) har vært med å styrke slimhinnene i urinveiene og gjøre de mer motstandsdyktige. Jeg har også merket at jeg får mer energi av å ta P-pillen. Imidlertid er jeg plaget med bivirkninger og orker rett og slett ikke gå på de, ihvertfall ikke hver dag. Mitt spørsmål er om jeg kan ta p-pille annenhver dag eller hver tredje dag for å holde østrogennivået oppe. Eller kan jeg ta rent østrogentilskudd, kanskje det har færre bivirkninger. Er det ok å ta østrogen når man er 42 år. Er ikke plaget med hetetokter. Har fjernet livmor og en eggstokk. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. september 2016 Skrevet 23. september 2016 Er det ikke et spørsmål som tidligere har vært besvart her på forum? Hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.