AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 I sommer gikk jeg 3 måneder uten mensen, og når jeg endelig fikk mensen var det bare brunt slim i 3 uker. Lignende dette skjedde en gang i fjor også. Jeg syntes det var rart, men tenkte at det ikke kunne være noe altfor ille. Jeg kom så over en artikkel som nevnte Polycystisk ovariesyndrom. Jeg leste gjennom symptomene, og syntes at de var veldig like det jeg har opplevd i det siste. Jeg er i slutten av tenårene, har opplevd overvekt spesielt rundt midjen, akne, en del hårvekst på legger, fra skambeinet i midtlinjen til navlen, mellom og på lårene og nå har jeg også sett at jeg begynner å få litt hår på haken. Kan dette være polycystisk ovariesyndrom? Anonymkode: ad523...6fc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413775-polycystisk-ovariesyndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Ja, det kan meget vel være polycystisk ovarie syndrom (PCOS) utfra at du har hatt lange mellomrom mellom menstruasjonene og unormal hårvekst og akne. Jeg synes du skal nevne det for fastlegen og få henvisning til gynekolog som kan utføre ultralyd og vurdere om det er de typiske forandringer på eggstokkene (mange små ‘cyster’ rundt eggene). Det vil også være aktuelt å ta en blodprøve for å sjekke nivået av hormoner. Hvis du er overvektig er det viktig å normalisere vekten med fornuftig kost og trening. Noen ganger kan symptomene derved gå tilbake. P-pille kan redusere nivået av mannlig kjønnshormon og derved redusere unormal hårvekst og akne. Ubehandlet er det økt risiko for høyt blodtrykk og diabetes De sjeldne menstruasjoner betyr sjeldne eggløsninger. Hvis du med tiden ønsker å bli gravid, kan eggløsning stimuleres med hormoner, så det skal du ikke bekymre deg for nå. Man vet ikke sikkert hvorfor PCOS oppstår, sikkert er det en arvelig disposisjon. Minst 5% av den kvinnelige befolkning i fruktbar alder har PCOS. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413775-polycystisk-ovariesyndrom/#findComment-3723238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.