Gå til innhold

Regler for videresalg

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig reglene/lovene for videresalg av produkter? Mange skoler driver jo med videresalg av for eksempel vaskemidler, dopapir, tørkepapir, kaker etc, der overskuddet skal gå til skoletur. Kan hvem som helst gjøre dette, når formålet er inntekt til tur? For eksempel fotballag, ungdomsgruppe, speidere, etc? Er det noen forskjell på om de som skal bruke dette er barn/ungdom eller voksne? Er det forskjell på om det er for en organisasjon (felles innsamling) eller individuelt?

Men privat da - kan jeg kjøpe inn vaskemiddel på salg og selge det videre med fortjeneste så sant jeg ikke kommer over frikortgrensa? En kan jo kjøpe en bil og selge den videre til langt høyere pris enn en gav for den  - det er vel markedet som fastsetter en pris?

Hmmmm - alt en lurer på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413796-regler-for-videresalg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet går skillet mellom salg i næringsvirksomhet og salg privat. De salgene du nevner er vel typisk private salg som er lovlig og som en ikke behøver betale/innkreve MVA for. Men er ingen spesialist på dette altså, kanskje andre har mer detaljert/presis informasjon.

10 minutter siden, Xtra skrev:

Så vidt jeg vet går skillet mellom salg i næringsvirksomhet og salg privat. De salgene du nevner er vel typisk private salg som er lovlig og som en ikke behøver betale/innkreve MVA for. Men er ingen spesialist på dette altså, kanskje andre har mer detaljert/presis informasjon.

Men hvor mye kan en da selge privat før det regnes som næringsvirksomhet? Og kan en egentlig bruke pengene til hva en vil - f,eks, som vanlige lommepenger/inntekt (til is og brus eller nye joggesko...), eller skal pengene fra slikt salg egentlig kun gå til å dekke et konkret formål (tur eller nytt telt til speideren eller lignende)?

Jeg tror den viktigste forskjellen går mellom organisasjoner og privatpersoner.  Du kunne ikke satt opp en kiosk utenfor stadion og drevet salg i samme målestokk som klubben driver innenfor, uten at det utløste krav om MVA etc., hvis du skjønner hva jeg mener.  Samtidig er det lov til å ha inntekt av f.eks. hobbyen sin, som privatperson.  Men jeg tror ikke man kan tjene veldig mye på å kjøpe ting og videreselge dem, før inntekten egentlig er skattbar.

For brukte ting er det egne regler.  Tror ikke det er ulovlig å ha "garasjesalg" og ta pengene selv.  Men det er mulig at man egentlig skal søke om tillatelse på forhånd.   

Jeg orker ikke søke etter regelverket, men jeg husker en historie fra 17. mai her i Oslo nå i år: Det var en unggutt som hadde fått hjelp av sin far til å gå gjennom hele søknadskverna for å selge pølser fra en vogn i Oslo sentrum.  Det ble selvsagt penger av det, men det var også en god del byråkrati på forhånd, for at det skulle være lovlig.

Send PM til morsan hvis det er viktig, hun kan nok litt om dette - i hvert fall mye mer enn meg. 

Endret av laban
58 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvordan er egentlig reglene/lovene for videresalg av produkter? Mange skoler driver jo med videresalg av for eksempel vaskemidler, dopapir, tørkepapir, kaker etc, der overskuddet skal gå til skoletur. Kan hvem som helst gjøre dette, når formålet er inntekt til tur? For eksempel fotballag, ungdomsgruppe, speidere, etc? Er det noen forskjell på om de som skal bruke dette er barn/ungdom eller voksne? Er det forskjell på om det er for en organisasjon (felles innsamling) eller individuelt?

Men privat da - kan jeg kjøpe inn vaskemiddel på salg og selge det videre med fortjeneste så sant jeg ikke kommer over frikortgrensa? En kan jo kjøpe en bil og selge den videre til langt høyere pris enn en gav for den  - det er vel markedet som fastsetter en pris?

Hmmmm - alt en lurer på!

Både klassen til guttungen (vgs) og klassen til jentungen da hun gikk på ungdomsskolen solgte diverse til inntekt for klassetur. Jentungen dro på tur, i guttungens klasse har de innsett at det ikke blir noen tur og har derfor nå fordelt pengene mellom seg og fått en god slump lommepenger. :) Han har jo noe russeutstyr som skal betales så han har jo ting å bruke dem på.

Annonse

Det er lov å selge (lovlige) varer som privatperson, men du må skatte av eventuell gevinst/fortjeneste.

F.eks har du lov å kjøpe en bruktbil billig og selge den med fortjeneste selv om du ikke er bilforhandler. 

Frikortgrensen er ikke relevant her, du må skatte fra første krone. Om det blir kontrollert er jo en annen sak, her må ens egen moral selvfølgelig spille inn, men alle slike inntekter er skattepliktige og skal opplyses på selvangivelsen.

Om du har store inntekter fra slik virksomhet, så ville jeg vurdert å opprette et ENK.

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Både klassen til guttungen (vgs) og klassen til jentungen da hun gikk på ungdomsskolen solgte diverse til inntekt for klassetur. Jentungen dro på tur, i guttungens klasse har de innsett at det ikke blir noen tur og har derfor nå fordelt pengene mellom seg og fått en god slump lommepenger. :) Han har jo noe russeutstyr som skal betales så han har jo ting å bruke dem på.

Som kjøper av diverse dopapir og annet til ulike klasseturer må jeg si jeg ville følt meg litt snytt om elevene i stedet delte pengene mellom seg.

I sønnen min sin klasse fikk de en flott tur til en by i Sør-Europa :)

Takk for alle svar. Det er ikke jeg som har tenkt å spe på lønna, det gjelder rett og slett et av barna som tidligere gjorde en ekstra innsats for å tjene inn penger til skoletur, og der h*n samlet inn en del mer penger på videresalg i privat regi, enn det obligatoriske. Jeg begynte å tenke litt på dette her, om det egentlig var riktig å putte de ekstra pengene i egen lomme som skulle brukes på turen som lommepenger?

Folk velger jo selv om de vil kjøpe tennbriketter på butikken eller av private personer. Kjøper de privat, er det vel underforstått at det ligger et påslag i prisen for å støtte et formål, slik at de egentlig kunne ha fått varen billigere dersom de hadde kjøpt direkte fra butikk/lager?

Dårlig samvittighet eller ikke?

5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er lov å selge (lovlige) varer som privatperson, men du må skatte av eventuell gevinst/fortjeneste.

F.eks har du lov å kjøpe en bruktbil billig og selge den med fortjeneste selv om du ikke er bilforhandler. 

Frikortgrensen er ikke relevant her, du må skatte fra første krone. Om det blir kontrollert er jo en annen sak, her må ens egen moral selvfølgelig spille inn, men alle slike inntekter er skattepliktige og skal opplyses på selvangivelsen.

Om du har store inntekter fra slik virksomhet, så ville jeg vurdert å opprette et ENK.

Så når et helt klassetrinn selger dopapir, så skal det egentlig skattes av fortjenesten???

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Takk for alle svar. Det er ikke jeg som har tenkt å spe på lønna, det gjelder rett og slett et av barna som tidligere gjorde en ekstra innsats for å tjene inn penger til skoletur, og der h*n samlet inn en del mer penger på videresalg i privat regi, enn det obligatoriske. Jeg begynte å tenke litt på dette her, om det egentlig var riktig å putte de ekstra pengene i egen lomme som skulle brukes på turen som lommepenger?

Folk velger jo selv om de vil kjøpe tennbriketter på butikken eller av private personer. Kjøper de privat, er det vel underforstått at det ligger et påslag i prisen for å støtte et formål, slik at de egentlig kunne ha fått varen billigere dersom de hadde kjøpt direkte fra butikk/lager?

Dårlig samvittighet eller ikke?

Ligger litt på grensen den ja hvis folk tror de kjøpet for å støtte skoleaktiviteter!

Anonymkode: bc612...1cf

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Så når et helt klassetrinn selger dopapir, så skal det egentlig skattes av fortjenesten???

Det tror jeg ikke.  Nordkak, Ullmax, papirbaronene og tilsvarende hadde ikke kunnet holde på slik de gjør, hvis dette egentlig var ulovlig. 

Endret av laban

Annonse

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Nå snakket jeg om hvordan det var hvis du som voksen skulle gjøre det.

Kjenner ikke reglene rundt når klasser osv. gjør det.

25 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er ikke jeg som har tenkt å spe på lønna, det gjelder rett og slett et av barna som tidligere gjorde en ekstra innsats for å tjene inn penger til skoletur, og der h*n samlet inn en del mer penger på videresalg i privat regi, enn det obligatoriske. Jeg begynte å tenke litt på dette her, om det egentlig var riktig å putte de ekstra pengene i egen lomme som skulle brukes på turen som lommepenger?

For yngstemann ble klassen delt inn i dugnadsgrupper.  Hver gruppe styrte seg selv og var ansvarlig for å samle inn et beløp.  Jeg måtte ta lederansvaret i vår gruppe, og vi endte opp med å ha samlet inn for mye.  Dette gjorde vi:

- Først holdt vi igjen "overskuddet" i tilfelle det var aktuelt å kjøpe inn f.eks. noen kasser mineralvann etc. til å ha i bussen på turen, for å unngå at alle måtte betale 1 euro hver gang det ble foretatt et sånt felleskjøp. 

- Det viste seg at det var tatt høyde for slike "driftsmidler" i totalbeløpet, dessuten var det enkelte ting som ble litt rimeligere pga. valutakurs, så det trengtes ikke.

- Vi lot derfor pengene stå på konto inntil det skulle være avslutningsfest for klassen sommeren etter.  Da var jeg også i komiteen, og da la vi pengene inn i maten (som var gratis for elevene, foreldrene måtte betale egenandel).

- Det ble et lite overskudd etter avslutningsfesten også.  Det ga vi til et u-landsprosjekt som skolen støtter fast.

Når det gjaldt enkeltelevene i dugnadsgruppa (og klassen), var det store forskjeller mellom hvor mye de bidro.  Dette er det "ulovlig" å føre regnskap over, man må bare betale for gratispassasjerer og se glad ut.  Det ble i hvert fall presisert til det kjedsommelige da min eldste skulle på tur i 2005 og reglene om gratisprinsippet nettopp hadde vært debattert av politikerne. 

På 26.9.2016 den 8.51, påskelilje skrev:

Hmmmm - alt en lurer på!

Organisasjoner som "ikke har erverv som formål" trenger ikke betale skatt. Idrettslag, f.eks.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Drive-bedrift/Andre-organisasjonsformer/Ideelle-frivillige-lag-og-stiftelser/Skatt-for-frivillige-og-ideelle-organisasjoner/?chapter=3855

Takk for svar, dere!

Tror jeg dropper å ha dårlig samvittighet for hvordan dette ble gjort. Det er små beløp det er snakk om, men skulle det bli en tilsvarende situasjon en annen gang, får jeg være litt streng og si at alt som samles inn får gå i fellespotten for turen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...