Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 29 år. Har snart gått 2 1/2 år siden fødsel og jeg har fortsatt ikke fått tilbake menstruasjon. For 1 år siden fikk jeg beskjed at det var amming som var årsak til dette og at det ikke hadde gått lang nok tid etter ammeslutt. I januar ble jeg satt på Trisekvens i 3 måneder etter noe lave østradiol-verdi (vet ikke hvilke verdi). Når Trisekvens kuren var over, måtte jeg vente 3 måneder til før nye hormonmålinger ble tatt (juni 2016). Disse viste: TSH = 1.67, LH = 0.2, FSH = 4.3, Prolaktin = 58, Androstendion = 3.0, SHBG = 52, Testosteron = 0.2, Østradiol = 118 og AMH = 6.7. Siden jeg ikke har noen syklus, vet jeg ikke hvilke faser disse verdiene kan sammenlignes med. Fikk etter dette beskjed om at vekten min var for lav (172 cm, 59 kg) og fikk ny resept på Trisekvens (med tre uttak), selv om hun mente disse sikkert ikke ville hjelpe meg å få i gang sykulsen. Spurte om det kunne skyldes tette eggstokker, men det mente hun var irrelevant, da dette skyldtes lave hormonnivå! Tok en ny hormonmåling hos fastlegen nå i høst som viste: LH = 0.4, FSH = 5.3, Prolaktin = 82, SHBG = 77, Testosteron = 0.7 og Øtradiol = 62.
Får ikke ny time hos gynekolog før i desember. Jeg og mannen lengter sårt etter, i alle fall muligheten, til et barn nr 2, så føles veldig frustrerende. Men akkurat nå er jeg mest interessert i å få kroppen min til å fungere igjen. Hva kan årsaken til disse målingene være og hva kan gjøres? Hvorfor setter hun meg på ny Trisekvens kur hvis hun mener det uansett ikke vil fungere?

Kan nevne at fra jeg var 18 til 26 år gikk jeg sammenhengende på Migrogynon, og fra jeg sluttet på de til jeg ble gravid, gikk det 2 måneder, der jeg hadde 2 normale mens-perioder. Svangerskapet gikk normalt.
Er ellers frisk, glad i å trene og spiser sunt.

Anonymkode: 042a0...237

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormonanalysene viser nok så tydelig at det foreligger manglende stimulasjon fra hjernevedhenget (hypofysen). Det ses i forbindelse med amming, ved lav vekt (lav BMI), ved trening og evt forstyrrelser i hypofyse. Hos deg vil jeg anse at BMI litt under 20 og trening kan være forklaringen. Jeg bemerker at du i mer enn 10 år ikke har hatt en normal syklus med eggløsning mer enn ca to ganger. Så det normale, fint avstemte samspill mellom hypofyse og eggstokker er kommet i ulage.

Trisekvens setter ikke i gang syklus, men kompenserer for det lave østradiol-nivå. Det er vanlig rutine å gi tilskudd ved lavt østrogen-nivå. Trisekvens vil (i motsetning til p-pille) ikke hemme eggløsningen, så det vil ikke hindre kroppen å komme i gang. Det ser imidlertid ikke ut til å ha skjedd hos deg.

Hvis eller når du ønsker å bli gravid, må det sannsynligvis stimuleres med hormoner, FSH og LH, gitt som injeksjoner. Det skulle gå greit å sette i gang eggløsning på denne måten. Så fortsett med Trisekvens (på blå resept !) til du ønsker å bli gravid.

Hvis du ønsker graviditet nå, bør du sikre deg at den gynekolog du er henvist til, har erfaring med eggløsningsstimulering med injeksjoner (tablettbehandling kan ikke brukes hos deg). Det beste er å bli henvist til senter for barnløshet.

Ingen grunn til å fortvile, det er godt håp om at du kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

PS du nevner tett eggstokk, mener du tett eggleder? Det har ikke innvirkning på menstruasjoner. Hormonprøvene tyder på at eggstokken fungerer hvis den bare blir stimulert.

30 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hormonanalysene viser nok så tydelig at det foreligger manglende stimulasjon fra hjernevedhenget (hypofysen). Det ses i forbindelse med amming, ved lav vekt (lav BMI), ved trening og evt forstyrrelser i hypofyse. Hos deg vil jeg anse at BMI litt under 20 og trening kan være forklaringen. Jeg bemerker at du i mer enn 10 år ikke har hatt en normal syklus med eggløsning mer enn ca to ganger. Så det normale, fint avstemte samspill mellom hypofyse og eggstokker er kommet i ulage.

Trisekvens setter ikke i gang syklus, men kompenserer for det lave østradiol-nivå. Det er vanlig rutine å gi tilskudd ved lavt østrogen-nivå. Trisekvens vil (i motsetning til p-pille) ikke hemme eggløsningen, så det vil ikke hindre kroppen å komme i gang. Det ser imidlertid ikke ut til å ha skjedd hos deg.

Hvis eller når du ønsker å bli gravid, må det sannsynligvis stimuleres med hormoner, FSH og LH, gitt som injeksjoner. Det skulle gå greit å sette i gang eggløsning på denne måten. Så fortsett med Trisekvens (på blå resept !) til du ønsker å bli gravid.

Hvis du ønsker graviditet nå, bør du sikre deg at den gynekolog du er henvist til, har erfaring med eggløsningsstimulering med injeksjoner (tablettbehandling kan ikke brukes hos deg). Det beste er å bli henvist til senter for barnløshet.

Ingen grunn til å fortvile, det er godt håp om at du kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

PS du nevner tett eggstokk, mener du tett eggleder? Det har ikke innvirkning på menstruasjoner. Hormonprøvene tyder på at eggstokken fungerer hvis den bare blir stimulert.

Ja, mente tette eggledere.
Tusen takk for svar, setter stor pris på det! Blitt en svært fortvilende situasjon, tenker på det hele tiden. Vi har hatt sterkt ønske om graviditet i over ett år, men fikk inntrykk av at det ikke kom til å bli igangsatt noe eggløsningsstimulerende behandlig når kroppen ikke klarte dette selv, for da kunne man ikke bære fram barn.
Da kan jeg prøve å få henvisning til noen andre. 
Igjen, takk for utfyllende og godt svar.

• 3 måneder senere...

Annonse

Trisekvens29

Hei igjen,

Tok rådet ditt om å oppsøke privat gynekolog med kompetanse innen fertilitet. 
I høst ble jeg satt på Synfase for å få en syklus. Da blødning kom etter første brettet, var jeg på UL syklusdag 2. Fikk da femar (fra sykulsdag 3, 2 tbl x1 i 5 dager) for å prøve å få til eggmodning., uten hell (UL på syklus dag 12). Fikk da Gonal F (125 IE) fra syklus dag 12 og 6 dager fram. På syklus dag 17 var det en eggpose på 17-18 mm, fikk da beskjed om å ta siste Gonal F dosen og sette Otrivelle kvelden etter (syklus dag 18). 12 dager etter fikk jeg menstruasjon.
Da fikk jeg ikke tak i gynekolgen min, så neste konsultasjon ble på syklus dag 9. Da var modning av ett egg "på egenhånd" begynt, 7 mm stort. Fikk da beskjed om å sette Otrivelle 4 dager senere (syklus dag 13). Syns dette var litt tidlig, men gjorde som jeg fikk beskjed om. Tok graviditetstest 17 dager (syklus dag 30) og 22 dager (syklus dag 35) etter Otrivelle. Begge negative, og uteblitt menstruasjon. Leste i et tidligere innlegg der du skrev at hvis menstruasjon ikke kom og graviditet var utelukket etter Otrivelle, hadde det mest sannsynlig ikke vært eggløsning.
Er nå på syklusdag 39 (hvis det kan kalles syklus lenger), var hos gynekologen igår. Etter UL sa han at for han så det ut som om det hadde vært menstruasjon, og at jeg nå nærmet meg midten av en syklus (livmorslimhinnen var 6 mm tykk), men at hormonproduksjonen bare hadde stoppet opp. Spurte da om Otrivelle ikke hadde gitt eggløsning. Da svarte han kontakt at det hadde den, for det kunne han se. Men hvordan kan han se det så lenge etterpå? Og kan eggposen ha vært tom?
Spurte om han hadde tro på at menstruasjon fortsatt kunne komme av seg selv, og det hadde han, men ikke før om 8-10 dager utfra det han hadde sett... Hva tror du?
Føles så håpløst, blitt en alt-opp-slukende situasjon og veldig frustrerende.
Fikk nå resept på Provera, men skal ikke begynne å ta dem før min mann har tatt sædprøve (den gikk ca 2 uker å få svar på) slik at vi skulle prøve å få til en konsultasjonen når prøvesvarene -og forhåpentligvis en menstruasjon, forlå. Han ville ikke at vi skulle bruke masse penger på eggmodnings-medisin nå, dersom det også skulle foreligge et problem hos min mann.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har tidligere vurdert at det ikke har hensikt med tabletter (Pergotime eller Femar) for å få til eggmodning. Det må gjøres med FSH (som Gonal) og Otrivelle (LH/HCG) for eggløsning. Du har visst dessverre noen skrivefeil som gjør det vanskelig å tolke. Etter UL sa han at for han så det ut som om det hadde vært menstruasjon, Du mener vel eggløsning? 

Ja, man kan ved ultralyd se at eggposen som før var synlig, nå er tom. Jeg skjønner ikke hvorfor gynekologen ikke sjekket med en blodprøve for å måle progesteron, hormonet som dannes etter eggløsning. Det hadde vært det beste bevis på eggløsning. Jeg foreslår at du i morgen mandag går til din fastlege og får målt progesteron.

Hvis du ikke har fått menstruasjon ca 14 dager etter eggløsning og ikke er gravid, så har du IKKE hatt eggløsning, det er helt klart

Et stede skriver du om 'tette eggledere', men du mener vel ikke at begge er tette? da kan du bare bli gravid ved prøverørsmetoden.

Jeg vet ikke hvorfor du skal bruke provera, er det for å få start på en syklus? og altså en blødning å gå ut fra? Det er imidlertid ikke sikkert at provera gir blødning, det avhenger av hvor mye østrogen du selv har produsert. Da er p-pille bedre (Synfase), men ikke absolutt nødvendig hvis du er sikker på at du ikke er gravid  når du starter ny stimulasjonsbehandling.

Jeg synes det er en god ide at din manns sæd blir sjekket, men så lenge du ikke har dokumentert at du har eggløsning, så er det forklaring på at du ikke er gravid.

Er du i behandling ved et infertilitetssenter som kun beskjeftiger seg med infertilitet? eller hos en gynekolog som også tar seg av andre gynekologiske problemer? Jeg vil anbefale deg et 'senter' med spesialkompetanse. Du er heldigvis i en alder med gode muligheter for å lykkes, men tiden går fort.

Vennlig hilsen Mette

• 4 uker senere...

Har vært på konsultasjon på fertilitetssenter. Fikk hovedsaklig to alternativer; hormonbehandling med Menopur, og prøve på egenhånd, eller høyere dose Menopur og prøverør.
Mannen sin sædprøve var helt normal. Vi er usikker på hva vi skal gjøre. Min AMH var nå 5 (FSH 5,7, LH 1,3 og østradiol 6,2), så føler tiden renner ut. Han fant 7 antrale follikler.
Vi synes prøverør var veldig omfattende, men er det å sløse med tid å ta hormonbehandling, få til eggløsning og prøve selv med samleie? Hva tror du? Følte ikke vi fikk noe direkte råd, var opp til oss å bestemme. 

Kan jeg bare spørre om en ting. Sånn jeg leser svarene her (og fra legene "der ute") så skyldes hormonproblemene lav vekt? Vil ikke løsningen være å prøve å gå opp i vekt i så fall, i håp om at hypofysen da vil produsere hormoner som normalt?

Anonymkode: 78dec...243

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse: Østradiol skal være 62! 

Har gått en god del opp i vekt, har ikke hatt noe særlig påvirkning på hormonnivåene. Uansett, AMH påvirkes vel ikke av kroppsvekt?! 

Anonymkode: 042a0...237

Så da er det trolig aldri vekten som har vært problemet, men at AMH er på vei ned/lav for alderen din? Den påvirkes kanskje ikke av vekten, nei.

Anonymkode: 78dec...243

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...