Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 35 år, har PCOS og har fått de barna jeg ønsker. Kan pga familiehistorikk ikke bruke hormoner (p-piller e.l.).

Jeg er svært plaget av min pcos, med varierende syklus (alt fra 15 til 50 dager, blødning 7-24 dager), hirsutisme, fedme og noe kviser.

Har fått metformin av fastlegen min, og skal vurderes for "brenning" av livmorslimhinnen.
Hva annet kan jeg gjøre? Forsøker å gå ned i vekt, men jeg kan ikke påstå at det er 100% vellykket..

Anonymkode: 14a74...8d5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413915-behandling-av-pcos-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du beskriver de vanligste symptomer ved PCOS (polycystisk ovariesyndrom): uregelmessige blødninger, mannlig behåring, kviser og overvekt. Heldigvis har du fått de barn du ønsker, så det er ikke noe problem.

For å regulere syklus, kan du bruke 10 mg provera i 14 dager hver måned. Det erstatter det hormon som produseres etter eggløsning. Manglende eggløsning er vanlig ved PCOS og da produseres ikke det hormonet som regulerer blødningene (progesteron).

Overvekt er med til å skape problemer med PCOS, og vektreduksjon kan bedre tilstanden. Det behøver ikke å være så mange kg, fem kg kan snu på den uheldige sirkel. Metformin kan være et godt hjelpemiddel.

Hvis du ikke kan bruke p-pille, er det legemidler som kan redusere unormal hårvekst og kviser, men det tar lang tid.

Jeg håper at du kan få det bedre.

Vennlig hilsen Mette

Hei, og takk for svar!

Hvordan er Provera i forhold til blodpropp, øker det risiko?

Hvilke legemidler kan redusere behåring og kviser? Fint å få noen navn å ta med til fastlegen.

Har du noen erfaring med "brenning" av livmorslimhinnen? Hva er ulemper ved dette?

Setter stor pris på svar.

Anonymkode: 14a74...8d5

Mette Moen, Gynekolog

Provera øker ikke risiko for blodpropp, det er et legemiddel som man betegner som 'gestagen'. Det inngår sammen med østrogen i p-pille, men det er østrogenkomponenten som øker risiko for blodpropp.

Legemidler som kan redusere hårvekst.

• Spironolakton 100 mg x 1
  • Finasterid 5 mg x 1.

Kviser må få annen behandling, antibiotikum kan prøves, men det kan fastlegen gi råd om.

Brenning av livmorslimhinnen har ikke noe med PCOS å gjøre, så det må diskuteres i ny tråd.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...