Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli bekymret for min datter på 17 snart 18 år. Hun vil ikke til lege, selv om hun er bekymret.

Hun har mensen for andre gang på en mnd. Hun har sterke smerter og blør mye. 

Hun går på p-piller. 

Hva kan dette være? 

Anonymkode: 568f6...25f

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan lage en lang liste over tilstander som gir de to symptomer, men har det hensikt? det vil skremme mer enn informere.

Det kan være at vi kommer nærmere hvis du gir flere opplysninger.

• Når fikk hun menstruasjon
  • når begynte hun med p-pille
  • ble den brukt som prevensjon eller for smerter eller uregelmessige blødninger
  • var det smerter før hun begynte med p-pille
  • Kommer smertene samtidig med blødningen
  • er det blødning etter samleie
  • er det bare siste måned at det har vært unormal blødning
  • hvor lenge har hun hatt smerter (smerter kan være tegn på tilstanden endometriose)
  • kan hun være gravid (det kan da være abort på gang eller graviditet utenfor livmor)
  • har det vært feber (kan da være infeksjon)
  • har hun hatt en gynekologisk undersøkelse hos fastlegen (uregelmessige blødninger kan ses ved både godartede og ondartede forandringer på livmorhals eller livmor, men det er ekstremt sjeldent hos så unge jenter)

Det er spørsmål man vil stille ved en konsultasjon sammen med en undersøkelse. Som du ser, så er det flere muligheter. Diagnose er et puslespill med brikker av symptomer og funn.

Vennlig hilsen Mette 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...