Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei 

er ei jente på 26 som fødte et barn i juli 2015, nå har vi begynt å tenke på å ville ha nr 2.

Jeg har ikke gått på noe form for prevensjon siden i februar 2016, å nå er vi i oktober. Har siden juli opplevd ustabile sykluser hvor jeg blant annet blør rundt hver 3 eller hver 6 syklus uke i stedenfor rundt 30 dager som min syklus har holdt ganske stabilt. Har også disse mnd opplevd og få masse positive graviditetstester uten å være gravid. Så mitt spørsmål blir vel, hva skyldes plutselige forstyrrelser i syklusen ?? Jeg kan ikke skylde på hverken stress eller endrede livssituasjoner da alt er som vanlig i livene våre.

Vi ønsker jo oss veldig en til, har også blitt tilbudt hormonpreparater hos fastlegen min for å hjelpe oss på veien..burde jeg takke ja??

Anonymkode: 38601...f7d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413975-uregelmessige-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mener du at det har vært 3 til 6 uker mellom menstruasjonene fra første til første dag? Altså 21 til 42 dager? Har den positive graviditetstest vært i den lange syklus, altså den på 42 dager? Da kan det ha vært en tidlig graviditet som er blitt en abort. Graviditetstesten er så følsom at den bare gir utslag ved graviditet. Veldig mange graviditeter ender som tidlig abort (kanskje så mye som 50%) og registreres bare som en forsinket menstruasjon. Jeg vet ikke hvilke hormonpreparater du har fått tilbudt av din lege, men jeg kan ikke helt se at man har mulighet for å behandle, hvis det er ‘tidlig abort’. Jeg foreslår at dere ser det an til dere har forsøkt i ett år og så får henvisning til gynekolog. Bruk folat, unngå alkohol og røyk, vanlig kost og mosjon. Samleie 2-3 ganger i uken. Det er min anbefaling. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Blødningene har vært slik siden juli, skriver her ned dato for første dag i menstruasjon:

10. Juli

30. Juli

10. September

1. Oktober 

jeg tviler på spontanabort grunnet at test blir negativ igjen med en gang jeg får mens, og at i juli var testene veldig svakt utslag på, nå i august fikk jeg positiv test en dag, å negativ de neste 3-4-5 dagene for så få positiv igjen og negativ når blødning kommer. Nå i september fikk jeg positiv test hver dag før mens, å nå når jeg har blødd så er de negative igjen...

legen snakket om preparater for å fremprovosere eggløsning for å "hjelpe" kroppen og få en stabil syklus igjen. 

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Mener du at det har vært 3 til 6 uker mellom menstruasjonene fra første til første dag? Altså 21 til 42 dager? Har den positive graviditetstest vært i den lange syklus, altså den på 42 dager? Da kan det ha vært en tidlig graviditet som er blitt en abort. Graviditetstesten er så følsom at den bare gir utslag ved graviditet. Veldig mange graviditeter ender som tidlig abort (kanskje så mye som 50%) og registreres bare som en forsinket menstruasjon. Jeg vet ikke hvilke hormonpreparater du har fått tilbudt av din lege, men jeg kan ikke helt se at man har mulighet for å behandle, hvis det er ‘tidlig abort’. Jeg foreslår at dere ser det an til dere har forsøkt i ett år og så får henvisning til gynekolog. Bruk folat, unngå alkohol og røyk, vanlig kost og mosjon. Samleie 2-3 ganger i uken. Det er min anbefaling. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Blødningene har vært slik siden juli, skriver her ned dato for første dag i menstruasjon:

10. Juli

30. Juli

10. September

1. Oktober 

jeg tviler på spontanabort grunnet at test blir negativ igjen med en gang jeg får mens, og at i juli var testene veldig svakt utslag på, nå i august fikk jeg positiv test en dag, å negativ de neste 3-4-5 dagene for så få positiv igjen og negativ når blødning kommer. Nå i september fikk jeg positiv test hver dag før mens, å nå når jeg har blødd så er de negative igjen...

legen snakket om preparater for å fremprovosere eggløsning for å "hjelpe" kroppen og få en stabil syklus igjen. 

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tolker det som at du har vært meget tidlig gravid, men så har det stoppet opp. Man får ikke forbigående positiv graviditetstest uten at det har vært graviditet. Det stemmer jo også med at den blir negativ når du får blødning. De tabletter legen snakker om er Pergotime. De er ved å forsvinne fra markedet, blir tatt helt ut fra nyttår. Det har vært produksjonsproblemer. Det kommer alternative behandlinger som ikke er offentlig godkjent, så videre behandling vil bli en spesialistoppgave. I og med at du er så ung, vil jeg anbefale deg å se det an, men er det fortsatt uregelmessige blødninger, så kan du be om henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...