Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har kraftige og uregelmessige blødninger, noe jeg alltid har hatt. Nå er jeg i midten av 30-årene, har pcos, og varighet, uregelmessighet og mengde blødning øker. Jeg har blitt henvist til mitt lokalsykehus for vurdering av såkalt "brenning av livmorslimhinnen".

Kan du fortelle meg litt om dette? Bivirkninger, risiko, ettervirkninger osv.

Anonymkode: 37427...2a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414001-brenning-av-livmorslimhinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved PCOS er det uregelmessighet i hormonproduksjonen og ofte uteblir eggløsning og dermed hormonet progesteron som er ansvarlig for en normal menstruasjonssyklus. Det medfører uregelmessig vekst av livmorslimhinnen med forandringer som i sjeldne tilfeller kan utvikle seg til kreft. Det kan forebygges med hormonet gestagen som likner på progesteron. Det kan gis enten i to uker per måned som tablett eller det kan tilføres i form av en hormonspiral.

Ut fra det du beskriver vil jeg absolutt ikke anbefale fjerning av livmorslimhinnen (ablasion) med brenning, varmtvannsballong eller andre metoder. Det er en metode som er fin ved rikelige blødninger som er regelmessige. Man vil ikke kunne fjerne hele slimhinnen, rester kan bli stående igjen i små lommer, og man kan miste kontrollen med evt. unormal utvikling.

Ablasjon er som sagt en fin metode til å redusere eller helt å stoppe rikelige blødninger. Inngrepet gjøres ambulant i lokalbedøvelse. Risiko er at livmoren kan perforeres, gå hull på, men det betyr som regel ikke annet enn litt ekstra observasjon. Noen får smerter etter behandling og hos ca 10% kan det derfor være nødvendig å fjerne livmoren helt.

Mitt råd er altså å prøve hormonspiral eller gestagen (Provera 10 mg) i 14 dager hver måned.

Vennlig hilsen Mette

Men hvordan er denne prøven for noen som ikke har født vaginalt? Jeg har ved begge fødsler hatt lang, lukket og ingen nebbing ved forsøk på igangsetting, ei heller var det mulig å få inn noe ballongkateter for å åpne mormunnen.

Anonymkode: 37427...2a7

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...