Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå gravid i uke 9+5 dager. Rundt uke 6 var jeg veldig kvalmen og hadde ømme bryst. Rundt uke 7 så forsvant disse symptomene helt... Og jeg har ikke hatt dem nesten i det hele tatt siden uke 7. Er bare litt kvalmen av og til, og brystene er bare pittelitt ønme på brystvorten nå.. Jeg er ofte veldig trøtt på kvelden! Og har vondt i korsryggen og på sidene av livmoren! Det er vel de eneste symptomene jeg har nå... 
Er det unormalt at symptomene forsvinner så tidlig? Og er det normalt og ha ryggsmerter i uke 9? Er så bekymret for MA.. Jeg har ikke hatt sterke smerter, eller noe form for blødninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414042-er-s%C3%A5-bekymret-er-dette-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spontanabort der man får blødninger og fosteret støtes ut, er dessverre svært vanlig.  MA er sjeldnere.  Jeg synes ikke det du beskriver, er spesielt alarmerende med tanke på MA.

Det er en myte at kvalme eller ikke er en sikker indikasjon på hvorvidt svangerskapet skal gå bra.  Andre symptomer som trøtthet, hyppig vannlating og stikninger i rygg og livmor, er like "godkjente".  Det aller meste er normalt i første trimester.  Det eneste som seriøse studier (som er noe helt annet enn tilfeldige erfaringer du kan lese om på nett) er omtrent enige om, er at det er litt høyere risiko for spontanabort blant de som ikke har noen symptomer i det hele tatt, kanskje spesielt hvis de raskt går fra "alt til ingenting".   Men det finnes også eksempler på MA der symptomene er til stede, så det gir ingen sikre svar å kjenne på sånt hele tiden.

Forsøk å nyte at du ikke har for mange plager, du kan fremdeles rekke å få ganske mange av dem ;) Hvis du er veldig bekymret, kan du spørre der du går på kontroll om du kan få tatt en ultralyd.  Hvis de ser hjerteslag da (og det gjør de dersom det stemmer at du er 9 - 10 uker på vei), er det statistisk svært sannsynlig at det skal gå bra.

Selv har jeg hatt tre førstetrimestre uten kvalme eller andre tydelige svangerskapssymptomer.  To av dem ble det barn av.  Jeg syntes det var enkelt og kjekt å være gravid og er glad jeg slapp så billig med hensyn til plager  :)    

Lykke til!

2 minutter siden, laban skrev:

Spontanabort der man får blødninger og fosteret støtes ut, er dessverre svært vanlig.  MA er sjeldnere.  Jeg synes ikke det du beskriver, er spesielt alarmerende med tanke på MA.

Det er en myte at kvalme eller ikke er en sikker indikasjon på hvorvidt svangerskapet skal gå bra.  Andre symptomer som trøtthet, hyppig vannlating og stikninger i rygg og livmor, er like "godkjente".  Det aller meste er normalt i første trimester.  Det eneste som seriøse studier (som er noe helt annet enn tilfeldige erfaringer du kan lese om på nett) er omtrent enige om, er at det er litt høyere risiko for spontanabort blant de som ikke har noen symptomer i det hele tatt, kanskje spesielt hvis de raskt går fra "alt til ingenting".   Men det finnes også eksempler på MA der symptomene er til stede, så det gir ingen sikre svar å kjenne på sånt hele tiden.

Forsøk å nyte at du ikke har for mange plager, du kan fremdeles rekke å få ganske mange av dem ;) Hvis du er veldig bekymret, kan du spørre der du går på kontroll om du kan få tatt en ultralyd.  Hvis de ser hjerteslag da (og det gjør de dersom det stemmer at du er 9 - 10 uker på vei), er det statistisk svært sannsynlig at det skal gå bra.

Selv har jeg hatt tre førstetrimestre uten kvalme eller andre tydelige svangerskapssymptomer.  To av dem ble det barn av.  Jeg syntes det var enkelt og kjekt å være gravid og er glad jeg slapp så billig med hensyn til plager  :)    

Lykke til!

Tusen takk for en så fin kommentar :) 

Mette Moen, Gynekolog

Hei. Du har allerede fått mange gode kommentarer. Du har tilsynelatende vært heldig ved ikke å være plaget i større grad. Jeg kan ikke se at det er grunn til ekstra undersøkelser så lenge du ikke har blødning.

Lykke til med graviditeten. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...