watson92 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hei, jeg er ei jente på 24 år og har vært i et fast forhold i fire år nå. For 6-7 år siden holdt jeg på med en type som ødela meg mentalt. Forhold/ikke forhold, følelser/ikke følelser osv. Han lurte meg trill rundt i flere år og brukte meg. Da han var russ spurte han meg plutselig "hei, har du klamydia?" Nei svarte jeg, men han sa jo da at han hadde det. Jeg var overbevist på det tidspunktet at det bare var noe han sa for å såre meg, fordi det var sånn han var. Problemet er at jeg aldri gjorde noe mer med det. Jeg kom på denne hendelsen i forrige uke, og bestilte legetime asap. Jeg er nå livredd for at jeg har blitt steril på grunn av denne forferdelige personen. Ja det er min feil at jeg ikke sjekket det tidligere, men hadde du kjent han ville du skjønt hvorfor jeg tenkte som jeg gjorde. Jeg klarer ikke legge dette fra meg nå, og jeg har fortalt det til samboeren min. Jeg må høre noen andres synspunkter på dette, men jeg trenger ingen moralpreken om at dette er min feil. Jeg har prøvd å tenke tilbake til den tiden, og jeg kan ikke huske å ha hatt noen av de symptomene som beskrives når egglederne blir ødelagte/når man blir steril. Jeg hadde mye blærekatarr da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, men min mor som er urolog, hørte på symptomene og hadde 100% skjønt om det var noe mer på ferde. Jeg vet jeg ikke kan få noe fasitsvar før jeg har vært hos legen og tatt prøver, men jeg må lufte dette. Er det mulig at det har gått over av seg selv? Hva er sjansene for at jeg har blitt steril? Må jeg si ifra til de jeg hadde sex med for fire år siden at jeg muligens hadde klamydia? Jeg holder på å bli gal her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414043-ung-dum-og-s%C3%A5ret-klamydia-i-6-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Klamydia er en seksuelt overført sykdom som er meget vanlig, over 22.000 tilfeller per år i Norge. Ca 15.000 hos kvinner. Risiko for at en partner under 25 år er smittet, er ca 5%. Tidligere var klamydia en hyppig årsak til underlivsinfeksjon (egglederbetennelse) som i noen tilfeller kunne føre til sterilitet. I dag er det meget uvanlig fordi unge testes. Symptomene kan være svake som litt utflod, evt blodig utflod, svie ved vannlating. Ved egglederbetennelse kan det være feber og sterke smerter, men infeksjon kan forløpe helt uten symptomer. Så til din situasjon: Hva kan din partner ha sagt til deg? Mon ikke han har sagt ‘jeg har hatt klamydia ?, for det er ikke noe man går rundt med. Så snart det er påvist, gis behandling. La oss se verste tilfelle. Du ble smittet og har som de fleste ikke hatt symptomer. Man regner med at klamydia i de fleste tilfeller kan forsvinne i løpet av 1-2 år uten behandling. Risiko for sterilitet ved ubehandlet klamydiainfeksjon er under 5 %. Hvis du var smittet og fikk egglederbetennelse uten å merke det, så er risiko for sterilitet 15 %, men steriliteten kan ‘behandles’ med prøverørsbehandling. Så det vil ikke være katastrofe. Har du vært til lege med underlivet i løpet av de omtalte 6-7 år, er det stor sannsynlighet for at du er testet. Det gjøres rutinemessig på de som er under 25 år. Du har bestilt time hos legen, men kan du ikke gå til legekontoret med en urinprøve så fort som mulig for å få raskere svar? Du skal iallfall ikke kontakte en tidligere kjæreste, før du har fått svar. Jeg synes at du skal ta dette helt med ro, det er ingen grunn til panikk. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414043-ung-dum-og-s%C3%A5ret-klamydia-i-6-%C3%A5r/#findComment-3725896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
watson92 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 18 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Klamydia er en seksuelt overført sykdom som er meget vanlig, over 22.000 tilfeller per år i Norge. Ca 15.000 hos kvinner. Risiko for at en partner under 25 år er smittet, er ca 5%. Tidligere var klamydia en hyppig årsak til underlivsinfeksjon (egglederbetennelse) som i noen tilfeller kunne føre til sterilitet. I dag er det meget uvanlig fordi unge testes. Symptomene kan være svake som litt utflod, evt blodig utflod, svie ved vannlating. Ved egglederbetennelse kan det være feber og sterke smerter, men infeksjon kan forløpe helt uten symptomer. Så til din situasjon: Hva kan din partner ha sagt til deg? Mon ikke han har sagt ‘jeg har hatt klamydia ?, for det er ikke noe man går rundt med. Så snart det er påvist, gis behandling. La oss se verste tilfelle. Du ble smittet og har som de fleste ikke hatt symptomer. Man regner med at klamydia i de fleste tilfeller kan forsvinne i løpet av 1-2 år uten behandling. Risiko for sterilitet ved ubehandlet klamydiainfeksjon er under 5 %. Hvis du var smittet og fikk egglederbetennelse uten å merke det, så er risiko for sterilitet 15 %, men steriliteten kan ‘behandles’ med prøverørsbehandling. Så det vil ikke være katastrofe. Har du vært til lege med underlivet i løpet av de omtalte 6-7 år, er det stor sannsynlighet for at du er testet. Det gjøres rutinemessig på de som er under 25 år. Du har bestilt time hos legen, men kan du ikke gå til legekontoret med en urinprøve så fort som mulig for å få raskere svar? Du skal iallfall ikke kontakte en tidligere kjæreste, før du har fått svar. Jeg synes at du skal ta dette helt med ro, det er ingen grunn til panikk. Vennlig hilsen Mette Nei altså det er 6 år siden han fortalte meg det (han var russ i 2010), og på det tidspunktet gjorde jeg ikke noe med det, og har ikke gjort det siden. Hverken min nåværende kjæreste eller jeg har sjekket oss for klamydia da vi ble sammen. Jeg har for øvrig aldri sjekket meg for noen form for sykdommer eller hvordan det står til nedentil. Det står for øvrig på planen over ting å ta opp med legen min ved neste time. Altså: siden han fortalte meg at han hadde klamydia i 2010, har jeg aldri sjekket meg for det, fordi jeg var så sikker på at det bare var noe han sa for å såre meg. Jeg har aldri sjekket underlivet, tatt celleprøver eller noe som helst. Ble for øvrig overrasket over det du sa om at det sjekkes regelmessig for de under 25. Har jeg aldri hørt om! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414043-ung-dum-og-s%C3%A5ret-klamydia-i-6-%C3%A5r/#findComment-3726117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Det anbefales klamydia-sjekk ved partnerbytte, og spesielt hos de under 25 år. Celleprøve bør tas hvert 3. år hos kvinner mellom 25 og 70 år. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414043-ung-dum-og-s%C3%A5ret-klamydia-i-6-%C3%A5r/#findComment-3726138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.