Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 37 år og født 2 barn  (i 2009 og 2011). Fødslene var relativt uproblematiske, men jeg måtte sy en del etter begge. Jeg fikk satt inn hormonspiral etter siste fødsel. For 2 år siden tok jeg en celleprøve og fikk da beskjed av legen om at jeg måtte gjøre knipeøvelser. Jeg har det gjort jevnlig, men intensiverte da dette. Men det virker ikke som om det har noe effekt. Jeg er ganske sikker på at jeg gjør det riktig, for når jeg kjenner etter med figeren kjenner jeg at det kniper og jeg har et hjelpemiddel fra apoteket som viser at det er riktig. Jeg har søkt rundt på Internett og funnet tips om stillinger som er nyttige å knipe i, altså ikke bare ligge på ryggen i senga. I det siste har jeg opplevd at det virker som om bekkenmusklaturen har blitt slappere, for jeg har hatt tendens til å lekke litt urin ved feks jogging eller hopping. Samtidig hender det at jeg opplever litt smerter (stikk og ømhet) som ligner på menssmerter i nedre mageregion og i nedre del av ryggen. Er det noe som bør sjekkes ut av en gynekolog eller er det noe jeg kan gjøre selv? Håper på noen gode svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414062-knipe%C3%B8velser-og-bekkenbunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tilsynelatende det man betegner som stress-inkontinens, urinlekkasje ved anstrengelse. Selv vel gjennomførte knipeøvelser over lang tid kan ikke alltid forebygge denne tilstand. Blir det for ille, kan man operere ved å legge et støttebånd under blæren (TVT-operasjon). Hvis du har fått smerter i underlivet, bør du få en sjekk, hos fastlege eller hos gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...