AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Jeg hadde en missed abortion etter en uplanlagt graviditet sommer i uke 10, fosteret tilsvarende 6 uker. Etter mislykket behandling med Cytotec med alvorlig blodtap, hadde jeg to utskrapninger med dagers mellomrom for å få ut rester. Noen dager etter dette igjen fikk jeg feber 38,6, frysninger, sterke magesmerter og illeluktende utflod. De fant CRP på 35 og at jeg hadde ømhet ved eggstokker og livmor og konkluderte med endometritt. Ble derfor gitt antibiotikakur og fikk bedring etter dager av dette. Det som nå bekymrer meg er å lese om risiko for sterilitet etter denne typen infeksjon. Jeg leser at tidspunkt for når det blir oppdaget, styrken på symptomer og CRP-verdien er av betydning for dette. Legen sa at det ikke er annet å gjøre enn å vente å se og evt undersøke om jeg ikke blir gravid når jeg begynner å prøve. Dette er imidlertid lenge til, da samboeren min ønsker å vente 1-2 år. Denne bekymringer spiser meg opp i tillegg til sorgen over å ha mistet. Kan du si noe om hvor stor risiko du tror det er for at jeg er blitt steril ut ifra beskrivelsen min? Og er det mulig å undersøke for dette med ultralyd og kontrastvæske hos privat gynekolog? Anonymkode: 10c14...f01 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414098-sterilitet-etter-abort-med-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Generelt sier man at det er 15% risiko for sterilitet etter en underlivsinfeksjon. CRP tyder ikke på voldsom infeksjon. Kombinasjonen av utskrapning og infeksjon kan gi risiko for sammenvoksinger i livmoren, men er dine menstruasjoner som før, er det lite risiko for at det har skjedd. Det er vanskelig å undersøke egglederne uten å gjøre røntgen med kontrast, og det innebærer i seg selv en liten risiko for infeksjon. Undersøkelse av eggleder ved ultralyd er ikke så sikkert. Jeg tror ikke en lege vil sende deg til utredning før at dere har forsøkt uten resultat. Hvis egglederne har blitt tette, er prøverørsbehandling et tilbud med gode resultater. Så slapp av og ikke tenk på det, men du bør ikke være for gammel før du starter forsøket. Gjerne før 30 år. Det er et generelt råd. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414098-sterilitet-etter-abort-med-infeksjon/#findComment-3727470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.