AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hei, Jeg fikk fjernet en eggleder i fjor pga svangerskap utenfor livmor. Nå viser det seg at den gjenværende egglederen er tett. Legen sa den var blitt tett pga en infeksjon. Jeg fikk en infeksjon i forbindelse med tidlig vannavgang/fødsel i forfjor, kan det det være årsaken? Jeg har aldri hatt noen kjønnssykdom, og kan ikke skjønne hva slags infeksjon det ellers kan ha vært. Kan man ha en infeksjon i underlivet uten å vite om det? Nå har vi fått tilbud om prøverørsbehandling. Dette ønsker jeg, men leste en plass at 1 av 50 damer opplever alvorlige bivirkninger i hjerte/karsystem, lever eller nyrer. Det synes jeg høres ille ut. Stemmer det? Får nesten inntrykk av at det er større sannsynlighet for at ivf ender med alvorlige helseplager enn med baby... Jeg er forresten 39 år, har ett barn på halvanna år, og har vært gravid to ganger i mitt liv. Håper du kan hjelpe meg! Anonymkode: 13022...75c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414104-tett-eggleder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har vi fått tilbud om prøverørsbehandling. Dette ønsker jeg, men leste en plass at 1 av 50 damer opplever alvorlige bivirkninger i hjerte/karsystem, lever eller nyrer. Det synes jeg høres ille ut. Stemmer det? Får nesten inntrykk av at det er større sannsynlighet for at ivf ender med alvorlige helseplager enn med baby... Jeg er forresten 39 år Anonymkode: 13022...75c 2% er lite sammenliknet med f.eks. risikoen for spontanabort, så sannsynligheten er ikke høy for akkurat det. Jeg vet ikke hva som er definert som "alvorlig bivirkning" (kanskje at det ikke går over når forsøket er ferdig, men må behandles?), men det trenger i hvert fall ikke bety farlig. Jeg stusser litt over at du får tilbud om prøverør når du er 39 år, suksessraten er ikke så høy etter 35-36. Men det gjelder selvsagt når man sammenlikner aldersgruppene, det kan gå fint med akkurat deg. Jeg ble selv gravid da jeg var 39 etter å ha blitt forsikret fra mange hold om at det var helt umulig - det var riktignok barnefaren som fikk "skylden" i vårt tilfelle. Du får sikkert svar fra gynekologen, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414104-tett-eggleder/#findComment-3726670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Vanligvis vil en infeksjon i forb. fødsel ikke gi skade på egglederne, men jeg har ikke detaljert kunnskap om hvordan infeksjonen utviklet seg. Man kan ha hatt en egglederbetennelse uten å merke det, og det kan ha påvirket begge eggledere så den ene har vært tett og den andre redusert funksjon, men heldigvis førte til graviditet for ca 2 år siden, men så ble det graviditet i egglederen, noe som er typisk for en delvis skadet eggleder. Det som du har hørt om komplikasjon med prøverørsbehandling er det man betegner som ‘overstimulasjonssyndromet’ hvor det utvikler seg mange egg (for mange) under stimulasjonen. Det gir et meget høyt hormonnivå og derav følger med endring i væskebalansen, væskeutsiving i bukhulen og øket risiko for blodpropp og andre komplikasjoner. Det er riktig at risikoen ligger på et par prosent, men her er medregnet også de milde former. Noen pasienter er mer utsatt enn andre, spesielt kvinner som har det man betegner PCOS (poly cystisk syndrom). I dag er man forsiktig med behandlingen og man har fått nye medikamenter. Hvis det er tegn på begynnende hyperstimulering, avbrytes behandlingen. Det er stort sett bare hos de som blir gravide at overstimulasjonssyndromet forekommer. Sjansen for at forsøket skal lykkes avhenger mye av kvinnens alder, i gjennomsnitt er suksessraten 25-35% per forsøk, men betydelig lavere hos de noe eldre, fordi eggene modnes dårligere og har en dårligere kvalitet. Offentlige sentra mottar i dag kvinner som er over 40 år, men kvinnen gjennomgår en test hvor man kan få en viss oversikt over hennes sjanser for å lykkes. Hvis det ikke modnes egg, er det ikke risiko for overstimulering. Så jeg vil konkludere med at risikoen er minimal, sjansen for å lykkes må vurderes. Så fint at du har fått barn! Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414104-tett-eggleder/#findComment-3727472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.