Gå til innhold

Tarmkreft, irritabeltarm redsel

Anbefalte innlegg

Hei. Stiller et spørsmål her ( har fått legetime om 3 uker ) men velger likevel å høre flere sine tanker rundt dette! Jeg vil ha helt ærlig svar fordi jeg er art beskymret.  Jeg sliter med å være hypokonder. I munnen kjenner jeg en kul , jeg er redd for kreft. Jeg har sporbar blod i urinen og jeg er redd for kreft. Dere skjønner sikkert , jeg er hypokonder. Men det betyr likevel ikke at jeg har reelle symptomer. Jeg har noen symptomer jeg vet at jeg IKKE innbiller meg.... 

Jeg har i 1 år nå slitt med å få blod på papiret ofte etter avføring. Skjer ikke hver gang. En skjelden gang ser jeg at det er en stripe blod på avføringen i toalettskålen! Jeg har i 1 år nå slitt med vekslende har og løs mage. Jeg har i 1 år slitt med at jeg av og til får akkutt mageknip å må løpe på do og da kommer deg grøtaktig avføring ut. Jeg kan bli sittendes lenge fordi jeg fortsatt kjenner at deg er mer som må ut! For 1 år siden oppdaget jeg også en klump med endetarmsåpningen. Er på en måte i midten bak rumpehullet! Når jeg er hard i magen å går på do kjenner jeg at det skraper og da er det en tydelig stripe med blod på avføringen pluss papirer. Jeg har i det siste begynt å prompe ekstremt mye! Jeg har også sett slim i avføringen men dette er vel 7 mnd siden sist. Jeg har gått ned fra 133 til 126 på 5 mnd uten noen form for endringer i kosthold eller trening! Å her sitter jeg nå! Plutselig hadde jeg avføring mellom rumpeballene! Jeg har ikke merket at jeg måtte på do ( ingenting ) jeg har IKKE hatt feber, jeg føler meg ikke slapp, ikke kvalm ( men har en del sure oppstøt ).jeg spiser 1 gang om dagen ( av og til 2 ) å dette hr jeg gjort i flere år + at jeg spiser det samme som jeg alltid he gjort ( så dette kan umulig ha noe med vektnedgang å gjøre. 

Jeg er livredd for undersøkelser som krever at jeg må vise kroppen min! Jeg er redd for får undersøkelser på plasser jeg ikke er vandt til å vise frem! Jeg sliter med ptsd, hypoterose! 

Så jeg sitter her å er redd for å ikke bli tatt alvorlig fordi jeg er livredd for kreft uansett hvilken symptomer jeg har. Jeg er 24 år!  Kan det være noen sjanse for at det er kreft? Jeg vet ingen kan svare sikkert uten undersøkelser men det må
Vel gå Ann å si om jeg trenger å være beskymret for kreft eller ikke! 

Anonymkode: 94e7b...9e0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414162-tarmkreft-irritabeltarm-redsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klumpen i endetarmsåpningen er en hemoroide og den kan blø om du har hard avføring, ikke noe farlig, men kan være litt ubehagelig. Avføringen du plutselig oppdaget kan vel være etter forrige gang du var på do, at du ikke var oppmerksom på at du ikke tørket deg skikkelig?

1 måltid om dagen høres ikke ut som noe som holder magen og tarmen skikkelig i gang, jeg ville økt til 3 mindre måltider fremfor ett stort.

Om det kan være kreft eller ikke skall jeg ikke uttale meg om for jeg er ikke helsepersonell, men vil selvfølgelig absolutt anbefale at du biter tennene sammen og lar deg undersøke. Legene har sett overvektige mennesker før.

Enig med Lillemus. Vil bare presisere at selv om du alltid har spist en gang daglig og den samme maten så kan det være årsaken til problemet. Magen har ikke godt av å bare få mat en gang daglig og på sikt vil jeg tro at det kan gi mageproblemer. Med mindre du er veldig høy så er du også overvektig, det har jeg også hørt at påvirker magen. Vet ikke om du er gutt eller jente, men denne vekslingen mellom hard og løs mage kan også være hormonell. At du har gått ned i vekt kan jo være fordi mer næring bare går rett igjennom systemet, eller at du har bekymret deg veldig mye. Bekymring er slankende (hvis man ikke trøstespiser da).

Jeg ser ingen overveiende grunn for at du skulle bekymre deg for at det er kreft. Men magen min har også alltid levd sitt eget liv så grøtete avføring, litt blod eller hard mage, så lenge jeg er på do stort sett hver dag så er jeg fornøyd. Så jeg er kanskje ikke den rette til å svare. Men jeg vet det finnes en haug med årsaker for mageproblemer og tenker at kreft ikke er det mest sannsynlige.

Av erfaring tror jeg ikke det hjelper at vi sier at det er liten sannsynlighet for kreft annet en ei lita stund med betryggelse. Det er slik hypokonderens fungerer. 

Men jeg skal allikevel skrive at ingenting av det du skriver høres unormalt ut, sett bort fra å spise 1 gang om dagen. Det høres ut som om du sliter med en tilbakevendende hemoroide som gir blødninger av og til. Uregelmessigheter i avføring (løs/fast/hard/myk) er ganske vanlig og ingen grunn til å tenke feks slim=kreft. Akutt mageknip hvor det ended I dobesøk en sjelden gang er heller ikke uvanlig.

Du har hypothyrose. Er det lenge siden du har målt stoffskiftet ditt? Stoffskiftet har variasjoner gjennom året og kan være årsak til din vektnedgang selv om du ikke har endret noe i kosthold. Mye stress i hodet (tanker) skaper stress i kropp (mage) som kan gi løs og hyppig avføring og vektnedgang. Jeg var selv svært redd noen uker etter at jeg fant en kul i brystet og frem til jeg fikk avklaring. De angstfulle ukene gjorde at jeg mistet 4 kilo. Angsten fjernet matlysten. Dobesøkene var hyppige og det lille jeg fikk i meg bare rant igjennom. Sure oppstøt kan hos deg skyldes stress/angst og ensidig, dårlig kosthold. 

Jeg hadde ikke bekymret meg for kreft, men jeg hadde  bekymret meg for overvekt og dårlig ensidig kosthold. Er du passiv i tillegg kan du om noen år stupe rett inn i noen lite ønskelige livsstilssykdommer.

Oppsøk lege og snakk om alt slik at dere sammen kan forsøke å finne en løsninger/behandling for sykdomsangsten din. Få målt stoffskiftet ditt målt og forsøk å behandle kroppen din pent med et godt kosthold og aktivitet i hverdagen om du er passiv. Jeg føler med deg de jeg vet hva sykdomsangsten steller til i både hode og kropp. Jeg har ingen problemer med å tro at du har kroppslige reelle symptomer som engster deg. Det er slik det fungerer. Kropp og hode henger sammen. Et urolig hode skaper en urolig og full-av-symptomer kropp. Det er for en hypokonder sjelden slik at man ser sammenhengen fullt fordi man alltid ved symptomer tenker verste tenkelige scenario og gjerne "minimerer" aktivt mulighetene for at symptomene har en mer uskyldig, logisk og enkel forklaring. Det er rett og slett uhorvelig slitsomt å leve med den psykdommen. Den er altoverskyggende til tider. Og den er livsødeleggende. Jeg håper du får hjelp og kan finne en måte å håndtere dette på i din hverdag.

Anonymkode: 6b162...7ab

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...