AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hei, Jeg fikk pergotime av min gynekolog. Jeg har eggløsning av meg selv (får utslag på eggløsningstester), men fikk dette for å få litt ekstra hjelp pga min alder. Jeg har nå brukt dette én syklus, men ble ikke gravid. Har noen spørsmål. 1) Jeg gikk rett på dobbel dose. Bør jeg fortsette med det, eller er det noe poeng å prøve tredobbel dose (3 tabletter pr dag)? 2) Jeg fikk beskjed om å begynne på dag 5. i syklus, men ser på nettet at mange begynner på dag 3. Kan jeg få mer virkning av å begynne på dag 3? (Jeg fikk en god del senere eggløsning enn vanlig, ikke før på dag 17. Mensen er også forsinket i forhold til vanlig syklus, men er ikke gravid, for har begynt å spotte litt. Er det ikke litt dumt å forlenge syklusene sine?) 3) Flere steder står det at man bør ha opphold mellom syklusene man går på Pergotime, men jeg fikk bare beskjed om å bruke den 4 sykluser uten stans. Hvorfor blir noen bedt om et opphold? Er det noe som kan forsterke effekten ved det? Jeg har ikke merket noen plagsomme bivirkninger. 4) Jeg ser du har skrevet til andre at en heller bør ta Femar. Hvorfor? Synes du jeg heller skal spørre om denne medisinen? Er den like mye utprøvd som pergotime? Gynekologen min nevnte ikke noe om Femar, men han er også 65. Anonymkode: 47c27...0d9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414167-pergotime-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Dessverre opplyser du ikke om din alder, om du har regelmessige menstruasjoner og om du før har vært gravid. Behandling med pergotime for ‘litte ekstra hjelp’ er omdiskuteret, om det har noen effekt på å øke graviditetsraten. Dobbel dose er vanlig. Det er ved manglende eggløsning at det kan være aktuelt med å øke dosen, men ikke i din situasjon. Det spiller liten rolle om man stater dag 3 eller 5, men for deg som har normal syklus, vil det kanskje være lurt å starte på dag 3. Ved et opphold får man tid til å vurdere effekten på eggløsning og om nødvendig å justere dosen, men det er ikke nødvendig hos deg som har eggløsning. Pergotime avregistreres ved nyttår og er allerede vanskelig å få tak i. Femar er ikke registrert for bruk til å fremme eggløsning. Jeg har ikke anbefalt det fremfor pergotime, men som erstatning. Det er ikke så godt utprøvd, men risikoen for flerlinger er tilsynelatende mindre enn ved pergotime. Nå kjenner ikke omstendighetene omkring din barnløshet, men hvis du nærmer er i siste halvpart av 30-årene eller eldre, begynner det å haste. Kanskje dere skulle søke hjelp ved et infertilitetssenter, kanskje i privat regi? Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414167-pergotime-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3727541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Takk for svar. Jeg er 40 år og har regelmessige sykluser. Var gravid i vår, men mistet dessverre i SA. Jeg kan altså bli fravis av meg selv, men har nå panikk for at det var min siste sjanse til å bli mor. Gynekologen gav meg bare Pergo pg så skulle vi møtes om 4 måneder. Han mente vel jeg var hysterisk, men jeg føler det haster hver dag. Min samboer sier også bare jeg må ta det med ro og at siden jeg ble gravid, så trenger jeg vel ikke bekymre meg. Han har en sønn fra før. Jeg klarer ikke å tenke på noe annet etter at jeg mistet, men føler ikke jeg får hjelp. Prøvde en privat gynekolog som også bare ba meg ta det med ro, alt var fint med eggstokker, livmor etc. Så sendte GAB meg også bare hjem for å "slappe av". Anonymkode: 47c27...0d9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414167-pergotime-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3727880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Du skal ikke ha panikk, men tålmodighet. Med alderen tar det lengre tid å bli gravid. Det skyldes at eggene i eggstokken ikke er fornyet siden de ble anlagt da du var foster. Eggene er preget av ‘tidens tann’, ikke alle er lenger av så god kvalitet at de lar seg befrukte. Sjansen for å bli vellykket gravid per måned er ca 5% hos en på 40 år, mens sjansen er ca 35% hos en på 20 år. Altså det tar 7 ganger så lang tid i gjennomsnitt. Det at du ble gravid er et positivt utgangspunkt, da er systemet med eggleder og livmor tilsynelatende i orden, men risiko for abort øker dessverre også med alderen. Det er ingen grunn til å tro at Pergotime skal bedre din situasjon, den kan ikke reparere eggene. Her står vi -selv med moderne hjelpemidler- maktesløse. Så når du føler at du ikke får hjelp, så er det dessverre fordi det ikke er behandling å tilby. Men ikke gi opp, følg alle de råd du har fått med å være tålmodig. Jeg vet at det ikke er lett, men det er ikke andre muligheter (bortsett fra eggdonasjon, men det er ikke tillatt i Norge). Mitt råd er ikke så styre med pergotime, eggløsningstester eller annet. Ha samleie 2-3 ganger per uke, husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Bruk folat, avstå fra røyking, minimalt med alkohol og lev sunt med kost og mosjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414167-pergotime-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3727984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 PS Hva står forkortelsen GAB for? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414167-pergotime-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3727988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.