Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var hos fastlegen i dag for å ta celleprøve. Hun så det hun kalte forandringer på livmorhalsen, hun var usikker på om det kanskje kunne være en cyste. I alle fall en utvekst eller noe slikt. Hun henviste meg derfor til gynekolog. Jeg ble redd, men hun sa da at hun ikke trodde dette var kreft (det er jeg ganske sikker på, sa hun), men at jeg måtte undersøkes for sikkerhets skyld. Og at en gynekolog ville se hva det var. Celleprøven ble sendt inn, men det går jo en uke før det kommer svar. Jeg katastrofetenker nå, og ser omtrent for meg at jeg dør......

Hva kan dette være? Er det langtfremskreden kreft? Jeg er 44 år, har ikke hatt noen symptomer fra underlivet. Regelmessig mens, ingen blødninger utenom. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414219-cyste-polypper-cellepr%C3%B8vehjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være mange årsaker til at livmorhalsen ser unormal ut:

En såkalt ‘ektopi’ hvor det er rikelig med kjertler på livmorhalsen. Polypper som vanligvis er godartede. Det man betegner som ‘ovulum Naboti’ som er en liten cyste med slim, helt godartet den også. Det kan være infeksjon, men det er sjelden i din alder. Og så kan det selvsagt være kreft, men da vil det ofte være andre symptomer som mellomblødninger eller blødning ved samleie. Har du tatt regelmessig celleprøve, ville man sikkert ha oppdaget at det var uregelmessighet på gang. Celleprøve brukes til å påvise forstadier til kreft, den er ikke så god til å påvise kreft.

Gynekologen har et kikkertlignende instrument (kolposkop) som kan forstørre livmorhalsen så legen lettere ser om det er noe skummelt. Gynekologen kan ta en vevsprøve (biopsi), det er ikke spesielt vondt. Det er sikrere enn celleprøve.

Det er mulig å be om en snarlig time hos gynekologen så du ikke skal engste deg for lenge.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...