Gå til innhold

Kort livmorhals - fare for prematurt barn igjen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk prematurt barn (født i uke 34) for 5 år siden. Gynekologen under fødsel sa at livmorhalsen min var kort til å være førstegangsfødende (mener han sa den var på under 2 cm).

Venter nå barn nummer 2 ( er i uke 20), og har ikke undersøkt livmorhalsen  etter forrige fødsel. Er det vanlig at man måler livmorhalsen nå som jeg er gravid på nytt tanke på for tidlig født barn igjen? Evt. om det er vanlig med ekstra oppfølgning? Jeg jobber 40 % nå og ønsker å være i arbeid så lenge det lar seg gjøre.

Takk! 

Anonymkode: b8e08...6a5

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har funnet disse anbefalinger fra Veileder i fødselselshjelp. Da du fødte etter fullgåtte 34 uker, kommer du tilsynelatende ikke i den  gruppe som bør ha oppfølging, men nevn det ved neste kontroll.

Hilsen Mette

Anbefaler: Progesteronbehandling til kvinner med risiko

Progesteron kan gis fra uke 18-24 til 34 til kvinner med tidligere spontan preterm fødsel <34 uker eller kvinner med tilfeldig oppdaget kort cervix (ultralydmål <20 mm) påvist før 32 uker.

Foreslår: Cerclage etter individuell vurdering ved høy risiko

Vi foreslår at cerclage (tråd på livmorhalsen) bare brukes hos et fåtall kvinner etter individuell vurdering. Sikker gevinst har kvinner som har senabortert eller født for tidlig flere ganger, der årsaken antas å være cervixinsuffisiens (svak livmorhals).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...