Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne i 30-årene. For 10 år siden var jeg gravid utenfor livmor, som ble tatt med cellegift. Under utredning for ufrivillig barnløshet ett år senere var begge egglederne tette av endometriose, og den ene ble fjernet. 

I mellomtiden har jeg fått to barn ved IVF. Jeg synes det var fryktelig å gå gjennom disse forsøkene (5 stk totalt, ett som endte med overstimulering og sykehusinnleggelse over en uke). Men denne perioden ble fort glemt da barn nr 2 kom, og vi følte oss ferdige med barn.

I høst kom sjokket etter tre uker med blødninger. Positiv graviditetstest og inn på sykehus igjen. Utenfor livmor. Alle de vonde følelsene fra 10 år tilbake blusset opp, og det var ikke noe særlig å gå gjennom de følgende dagene. Ble innlagt, og jeg ble forespeilet operasjon. Klar for operasjon (til og med fått alle medisinene i forkant av narkose), fikk jeg beskjed om at den ble utsatt til dagen etter. Da skulle jeg være først ut. Skuffende, men OK.

Mye følelser hele tiden. Gledet meg veldig til å bli kvitt den gjenstående egglederen for å endelig sette et punktum for at halve voksenlivet mitt har dreid seg om forsøk på barn, mislykkethet osv.. Har psykiske problemer på toppen av dette, og dette gjorde at jeg falt ned i en ny depresjon :(

Dagen etter ble operasjonen avlyst etter at jeg lå i sykehussenga og hadde ventet i mange timer. Jeg gråt og var helt ifra meg. Den ble avlyst fordi blodprøve viste at svangerskapet var i ferd med å gå til grunne av seg selv. Det i seg selv er jo bra, men jeg hadde sett så fram til å få avslutte kapitlet..

Nå skal jeg snart til etterkontroll. På sykehuset vil de sette inn spiral på meg da, for å unngå at dette skjer igjen. Det vil ikke jeg. Jeg vil ha operasjon av flere grunner fordi da er jeg 100% sikker på at jeg ikke opplever exu igjen PG at jeg vil sette punktum, men også fordi endometriosen min ikke har blitt sjekket på 10 år.  Det er virkelig det jeg ønsker. Jeg vil ikke ha spiral. Aner ingenting om hvordan hormonene vil påvirke psyken min. Har nok problemer i den gata. Vil virkelig avslutte kapitlet nå. 

Hva kan jeg gjøre og si for å overtale sykehuset til operasjon av den siste egglederen? 

Anonymkode: 8e9fa...98d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414290-vil-operere-bort-eggleder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå din bekymring for ny graviditet i eggleder. Dette kan forebygges ved sterilisering. Det må utføres ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon)  og det var vel på den måten den ene eggleder ble fjernet i sin tid?

Det er en høy egenandel på sterilisering av kvinner (6079 kr), men det er mulig at du med din sykehistorie kan få det gratis? Hvis du har symptomer på endometriose (smerter) så kan det jo også være grunn til laparoskopi, og man kan så sterilisere deg  samme sleng.

Be din lege om en henvisning, og du må skrive under på at du ønsker sterilisering.

Hvis du har endometriose-smerter, så vil en hormonspiral være god behandling. Ta det med i dine overveielser. Så kan jeg tilføye at man ikke har rutiner for å sjekke 'endometriose'. Det er ikke ut fra funnet ved laparoskopi at man behandler, men ut fra din symptomer.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...