AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Hei! Jeg hadde regelmessige menstruasjoner og var så å si normalvektig fram til slutten av 20-åra. I 2010/11 begynte jeg å få uregelmessig mens, og i løpet av disse fem årene har jeg gått opp fra 78 til 104 kilo. Dette er selvfølgelig altfor mye, spesielt siden jeg er bare 166 centimeter høy. I våres gikk jeg til gynekolog og fikk diagnosen "polycystisk ovarie". Han luftet at han trodde også at denne tilstanden kunne ha innvirkning på vekta mi, og at det kan hende jeg er sterkt overvektig delvis på grunn av at jeg har polycystisk ovarie. Dermed trodde han også det kan ta lengre tid for meg å gå ned i vekt enn for andre. Kan dette stemme? Har du/ dere noen gode råd til diett eller kosthold som kan funke når man har polycystisk ovarie? Anonymkode: a6bb3...adc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414304-polycystisk-ovarie-og-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Polycystisk ovarie syndrom (PCOS) er en hormonforstyrrelse hvor det er unormal hormonproduksjon, ofte med overvekt av mannlige hormoner. Det kan medføre at eggløsningen svikter og at hormonet progesteron som regulerer blødningene ikke blir dannet. Resultatet er uregelmessige blødninger, evt stans i blødningene og barnløshet. Det er også ofte forstyrrelser i insulinproduksjon med tegn på ‘insulin resistens’, dvs kroppen må produsere større mengder av insulin for å holde blodsukkeret nede. Det sliter på bugspyttkjertelen som produserer insulinet, og det kan føre til diabetes II. PCOS-diagnosen stilles ved symptomer på for mye mannlig hormon med øket hårvekst på f.eks. armer og i ansikt eller kviser, på sjeldnere menstruasjoner og typiske forandringer på eggstokkene som ses ved ultralyd som mange små eggposer (cyster under 1 cm). Mange er overvektige, dels fordi overvekt kan fremprovosere tilstanden hos disponerte kvinner, dels fordi tilstanden kan disponere for overvekt. Endring av livsstil er viktigste del av behandlingen. Et vekttap på så lite som 5 kg kan få tilstanden til å snu og få eggløsningen i gang igjen. Hvis det foreligger insulin resistens kan metformin være et hjelpemiddel til å redusere insulinproduksjonen og til å hjelpe til vekttap. Med hensyn til vekttap, så er det vanlige råd med redusert kaloriinntak og mer mosjon. En karbofattig diett anbefales, altså reduksjon av brød, kake, ris og pasta med øking av grønnsaker og fisk. Du forteller ikke om din alder og evt barneønske. Eggløsning kan settes i gang med tabletter, men kun ved barneønske. P-pille kan være et bra prevensjonsmiddel, og det vil gi regelmessige menstruasjoner. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414304-polycystisk-ovarie-og-overvekt/#findComment-3729072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.