Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei gynekolog Mette!

Jeg er satt på Provera 10 mg x 2 i 3 sammenhengende mnd. av min gynekolog pga uregelmessige, hyppige og sterke mensblødninger. Har også pcos, men lite cyster på eggstokkene.

Trives foreløpig godt på Provera, merker lite bivirkninger, - men jeg har en ting som bekymrer meg.

Jeg har fortalt gynekologen min at jeg for noen år tilbake hadde lungeemboli grunnet p-piller/røyking/fedme/langvarig sengeleie og infeksjon. Hun mente at Provera (og evt senere depot-Provera) ikke var noen farlig mht. blodpropper. Men nå leser jeg det motsatte på pakningsvedlegget og i Felleskatalogen..

Jeg er fortsatt tykk (bmi på 39), men røyker ikke, og er normalt aktiv. Har ingen arvelig disposisjon for blodpropp, har normalt blodtrykk og kolesterol og blodsukker innenfor normalområdet.

Hva ville du ha rådet meg til om jeg var din pasient, basert på den informasjonen jeg har gitt deg her?

Anonymkode: ae0d0...b3c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414316-provera-og-tidligere-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Provera øker ikke risiko for blodpropp, så det kan du bruke. Er du sikker på at du skal ta tablettene uten pause? Det vanlige er at de skal brukes i 14 dager per måned med 1 tabl daglig. Noen dager etter siste tablett vil det komme en menstruasjon som 'renser ut' i livmoren.

Vennlig hilsen Mette

Ja, jeg er sikker på det. :)

Det er fordi jeg har hatt svært store og hyppige blødninger (blødningsperioder på flere uker), og fordi de vil teste ut om jeg kan tåle å ta depot-Provera (som jo er en injeksjon hver 3. mnd).

Livmorslimhinnen var tynn og fin (jeg hadde -selvfølgelig- mens ved g.u. og u.l.), og 3-mnd.-"kur" er avtalt med en av de lokale gyn.-overlegene her.

Jeg startet med Provera torsdag morgen/formiddag, og allerede fredag kveld/lørdag morgen var mens helt stoppet opp.

Men ved neste kontroll, om knappe 3 mnd. har jeg tenkt å forhøre meg med hvordan det løses med en bortfallsblødning, jeg må jo ha mens innimellom. Håper på at det kan holde hver 3. mnd, eller noe slikt.

Og forresten, tusen takk for svar gynekolog Mette!

Mette Moen, Gynekolog

OK, det viktigste er at din livmor får tilført det hormonet som er i Provera, og det er det samme hormonet som er i -sprøyten. Jeg skjønner nå at det var en slags test, men det kan ta opp til et år å få stoppet blødningene totalt. Hensikten med 14 dagers kur er å skaffe regelmessige blødninger, mens langvarig dosering med tabl. (i høyere dose) eller sprøyte er å stoppe blødningene helt.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...