Olaug Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Jeg er en kvinne på snart 55 år som nå sliter med tørre slimhinner i kjeden og store humørsvingninger. Vi har prøvd diverse kremer under samleie, men det gjør fortsatt vondt. Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Setter veldig pris på deres erfaringer og tips evt til produkter o.l som hjelper kvinner i overgangsalder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414398-overgangsalder-og-forandringer-i-underlivet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Jeg går ut fra at det er noen år siden du hadde siste menstruasjon (menopause). Det tar gjerne noe tid før kvinnen merker forandringer i skjeden som følge av hormonendringer, bortfall av østrogen. Det kan medføre sårhet ved samleie, tendens til urinveisinfeksjon og hos noen ubehagelig utflod. Dessverre opplyser du ikke navn på de kremer du har brukt. Det som er det mest effektive er østrogenholdige kremer eller stikkpiller. Noen typer kan kjøpes på apotek uten resept, de inneholder hormonet østriol. Det er så svakt et hormon at det ikke har noen påvirkning av kroppen for øvrig. Prøv det to ganger i uken, evt daglig i de første 2-3 ukene. Det kan imidlertid virke litt klisset. Det er et alternativ med østrogenhormonet østradiol som er en liten tablett som føres inn i skjeden. Det må du ha resept på hos din lege. Lokal østrogen til bruk i skjeden medfører ikke risiko for kreft eller blodpropp, så det kan du trygt bruke. Med hensyn til humørsvingninger, så behøver det ikke å ha sammenheng med overgangsalderen. Hvis du ikke har hetetokter og/eller søvnproblem, så vil jeg ikke uten videre anbefale deg østrogenbehandling, men det er selvsagt lov å prøve. Noen fastleger synes at det er vanskelig å gi råd om østrogen i overgangsalderen, og det kan bli aktuelt med henvisning til en gynekolog som driver praksis. De har som regel kunnskaper for å råde deg. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414398-overgangsalder-og-forandringer-i-underlivet/#findComment-3729655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.