Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 28 med mitt tredje barn.

Jeg har to jenter fra før, født i 97 og 2000.

Begge fødsler har vært ganske spesielle.

De har startet med vannavgang og rier,men etter to og et halvt døgn med mindre enn to minutter mellom riene har det fortsatt ikke skjedd noe. Det vil si at det ikke engang er tegn til modning og at det fortsatt er 2-3 cm. livmor tapp igjen. Jeg blir nå vanligvis innsmurt med et gelé, og deretter lagt på hormondrypp. Så etter ytterligere en del timer kommer barnet. Det har vært ganske utmattende fordi jeg er i fødsel i ca. tre døgn. Nå har jeg fått vite på bærum sykehus at jeg i alle fall ikke blir lagt på gele eller drypp før etter minst tre døgn etter vannavgang. Rier eller ikke. Derimot kommer jeg til å bli sendt hjem, og må komme tilbake på kontroll en gang i døgnet. Jeg synes dette er en litt underlig praksis i og med at bærum sykehus kjenner til mine tidligere fødsler og at de også har fått opplyst at min mor, søster og mormor har akkurat tilsvarende fødsler( familie svakhet). Jeg vet at jeg kommer til å være totalt utmattet lenge før jeg pr. definisjon er "i fødsel"(d.v.s. at jeg har rier som gjør at livmoren åpner seg. Noe jeg ikke får.) Jeg får jo ikke sovet flere netter i strekk. Jeg lurer på om det er samme praksis på andre sykehus. Er det noe jeg kan gjøre for å "lette" fødselen? Må jeg virkelig ha rier så lenge så og si uten mellomrom før jeg blir satt igang? Håper noen kan svare meg. Jeg trenger en løsning på dette. Hadde virkelig ikke gjort noe å ha "normale" fødsler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41451-vannavgang-uten-%C3%A5pning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ferdes ikke daglig på fødeavdeling og har ikke oversikt over de ulike rutiner, men man er blitt mer tilbøyelig til å vente at rier kommer i gnag av seg selv og sender kvinnen hjem i ventetiden. Jeg synes du skal vente og se hva som skjer før du begynner å grue deg, det kan gå helt annerledes 3.gangen.

Så synes jeg du skal legge spørsmålet til jordmødrene som helt sikkert har bedre oversikt enn jeg.

Uansett, lykke til med fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...