Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 43 år som begynte med Microgynon for en stund tilbake for å hjelpe min pms, som har blitt stadig mer plagsom de siste årene. Jeg er fornøyd med pillen og dens virkning mot pms, den tar ikke alt men gjør livet mer levelig. 

Jeg har prøvd både 21 dager og så en pillefri uke, og å gå kontinuerlig på pillen uten opphold. De siste dagene før mens sliter jeg med hodepine og denne ser ut til å bli verre av pillen. Jeg har derfor kommet til at det er bedre for meg å ha en pillefri uke før mens. Min syklus er på 25-26 dager, og det passer sånn sett bedre for meg å ta en pillefri periode på 4-5 dager istedenfor 7. Er det greit at jeg går på p-pillen i 21 dager, tar en pillefri periode på 4 eller 5 dager, og så starter opp igjen? Hvis jeg ikke følger min egen syklus, blir ting forskjøvet og jeg vil måtte ta pillen i dagene jeg sliter med hodepine før mensen, og jeg ønsker helst ikke å ta pillen da. Spørsmålet er altså om jeg må følge pillens 28 dagers syklus eller om jeg kan følge min egen 26 dagers syklus. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 7ffc4...5cb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414518-p-pille-og-syklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så fint at du har fått hjelp med din PMS ved å bruke p-pille. Med hensyn til syklus, så forsvinner din egen syklus med pillen fordi eggløsningen som er det sentrale i syklus, blir borte. Din egen hormonproduksjon blir satt i nullstilling, og p-pillen overtar. Med p-pille kan du selv velge din syklus, og hvis du føler det passer deg best med 21 dager med og fire dager uten pille, så er det helt i orden. Du kan også helt hoppe over menstruasjonen ved å gå fra brett til brett. Har du overveiet å bruke den svakere p-pille Loette? Den inneholder samme hormoner, men i mindre dose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414518-p-pille-og-syklus/#findComment-3730933
Del på andre sider

SiljeElisabeth

Takk for svar. Ja, det er veldig deilig å ha funnet noe som stagger den verste pms'en, den  begynte å bli forferdelig plagsom. Jeg forsøkte Loette men på andre brettet ble jeg humørsyk og aggresiv. Jeg valgte derfor å prøve Microgynon, som jeg ikke har hatt dette problemet med. Mulig jeg ga opp Loette for tidlig, for det er kanskje bedre å gå på en lavdose pille i min alder eller? Men humørsvningningene/aggressiviteten var veldig ubehagelig og lei på Loette, så jeg hadde ikke ork til å holde ut lenger- burde jeg gjort det? Synes du det er ok at jeg bruker Microgynon? Fikk det av min fastlege, som er meget grei, men han hadde ikke noe særlig synspunkter på om det er ok at jeg går på p-pillen når jeg er over 40. Er frisk og har ingen familiehistorier med blodpropp eller kreft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414518-p-pille-og-syklus/#findComment-3730939
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...