Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for tredje gang. Har født to jenter før i 1997 og 2000. Begge gangene startet det med vannavgang og rier og etterhvert tiltok riene kraftig i styrke og kom med under to minutters mellomrom. Etter to og et halvt døgn ble jeg smurt med en gelé og etter ytterligere noen timer ble jeg lagt på hormon drypp(da hadde jeg fortsatt 2-3 cm. livmortapp og altså ingen åpning eller modning.) Etter en del timer med drypp kom barnet. Slik har begge fødslene vært. Nå er jeg 28 uker gravid og har fått vite at praksisen ved Bærum sykehus er forandret slik at jeg i alle fall ikke blir lagt på drypp eller får gelé før etter minimum tre døgn. Derimot blir jeg sendt hjem og må komme til kontroll en gang i døgnet. jeg synes dette virker litt underlig da jeg vet at jeg etter tre døgn med rier som går i ett (og uten søvn) er helt utmattet, og det før jeg pr. definisjon er " i fødsel"(i likhet med min mor, mormor og søster får jeg ikke "effektive" rier. Selv om de i styrke ikke kjennes noe annerledes enn dem jeg får når jeg ligger på drypp.) Er det noe jeg kan gjøre for at fødselen ska gå lettere? Kan det være riktig at jeg skal ligge med vannavgang og kontinuerlige rier i så lang tid før jeg blir lagt på drypp når man kjenner til mine tidlige fødsler samt "familiesvakheten"? Er det andre sykehus som har en annen praksis? Bør jeg overveie planlagt keisersnitt(kunne godt tenke meg å føde "normalt")? Bør fødselen eventuelt settes igang tidligere? (Jentene mine har kommet 10 og 12 dager før ultralyd terminen.) Håper dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41452-vannavgang-uten-%C3%A5pning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner dine bekymringer, i.o.m. at du ser for deg 3 døgn med "mase-rier" uten at fødselen kommer skikkelig i gang. Det kan hende at det skjer, ut i fra den erfaringen du og de andre kvinnene i familien din har gjort. Det kan selvfølgelig godt tenkes at det ikke skjer på denne måten, men at du spontant går i fødsel før disse 3 døgnene har gått. Jeg synes du bør skrive et brev til overjordmor på sykehuset, evt. til avd.overlegen. Hvis du ikke får støtte og føler at du blir imøtekommet, får du selv vurdere om det er andre tiltak du kan sette i gang med selv. Jeg vet at enkelte kvinner har hatt god glede av akupunktur (hos en med god kompetanse) for å få fart på riene. Jeg er litt usikker på om det er andre alternative behandlingsmetoder som er anbefalt, men du kan forhøre deg litt. Hvis det er slik at fødselen starter med vannavgang, vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale ubeskyttet samleie for å få kraftige rier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...