Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, men en må anta at det her menes "Samtidig bruk av to eller ....."

Skrevet

Jeg skal ikke blande meg for har ikke peiling. Men jeg ville tolka det jeg kopierte som innenfor samme døgn.

Skrevet

Jeg tror at det Cilie sin fastlege sier er feil.

Jeg tror også det dr. Kvakkestad sier er feil, siden døgndosen skal reduseres med 50% ved bruk av to medikamenter, åpenbart samtidig.

Jeg tror NHD sitt første svar er riktig. 

Skrevet
På 31.10.2016 den 22.08, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du tar Stilnoct 10 mg på kvelden, kan du ikke ta Sobril det døgnet om jeg har forstått reglene riktig. Men de 5 dagen i uken du ikke tar Stilnoct, kan du ta inntil 30 mg Sobril.

Da er vi jo enige da jo...hvis ikke jeg misforsto. innenfor samme døgn...

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror at det Cilie sin fastlege sier er feil.

Jeg tror også det dr. Kvakkestad sier er feil, siden døgndosen skal reduseres med 50% ved bruk av to medikamenter, åpenbart samtidig.

Jeg tror NHD sitt første svar er riktig. 

Jeg er uenig. Både mitt og Kvakkestad sitt svar kan være riktig. Forskjellen er at med mitt svar er en helt sikkert på den trygge siden. Direktoratet bør klargjøre hva som menes.

Skrevet

Dette har jeg lurt på også. Jeg har blitt nektet å kjøre bil av min fastlege med en dose på 15-20 mg Sobril og 10-15 mg Stilnoct. 

Er det rett?

Anonymkode: c9fda...61b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg lurt på også. Jeg har blitt nektet å kjøre bil av min fastlege med en dose på 15-20 mg Sobril og 10-15 mg Stilnoct. 

Er det rett?

Ja, det er rett. Maksdose for Stilnoct er 10 mg. Som du ser diskuterer vi uklarheter i reglementet om du da kan ta inntil Sobril 30 mg i tillegg. Per i dag kan jeg ikke gå god for en slik fortolkning. Jeg må tolke det strengt og ved kombinasjon i samme døgn må det da bli Stilnoct 5 mg + Sobril 15 mg som maksimal døgndose.

Skrevet

Ja, innenfor samme døgn er det for høye doser. For at det skal være innenfor kan du bare ta max 15mg/døgnet Sobril og max 5mg/døgnet Stilnoct. 

Tar du Sobril 15-20mg på morran/evt seinere på dagen, kan du ikke ta Stilnoct 10-15mg på den samme kvelden. Da må du vente til neste kveld for å kunne ta den dosen. 15mg Stilnoct er forresten over "lovlig" dose som enkeltmedisin også

Nå skal jeg slutte å synse...det er sånn jeg har tolka dette

Skrevet

Pj: Du tolket helt rett :-)

Skrevet
26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det er rett. Maksdose for Stilnoct er 10 mg. Som du ser diskuterer vi uklarheter i reglementet om du da kan ta inntil Sobril 30 mg i tillegg. Per i dag kan jeg ikke gå god for en slik fortolkning. Jeg må tolke det strengt og ved kombinasjon i samme døgn må det da bli Stilnoct 5 mg + Sobril 15 mg som maksimal døgndose.

Takk for et konkret svar. Det har jeg lett lenge etter. Da vet jeg hva målet mitter :) 

Skrevet
21 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Pj: Du tolket helt rett :-)

Vet ikke om du har tid til å svare, men; Er det ulovlig av en lege å skrive ut mer enn 10 mg Stilnoct, om indikasjonen er både angst og søvnvansker? Det har jo kortere halveringstid enn Sobril. Jeg føler det hjelper bedre mot angst, og har kuttet ut Sobril i perioder. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du har tid til å svare, men; Er det ulovlig av en lege å skrive ut mer enn 10 mg Stilnoct, om indikasjonen er både angst og søvnvansker? Det har jo kortere halveringstid enn Sobril. Jeg føler det hjelper bedre mot angst, og har kuttet ut Sobril i perioder. 

Jeg er ikke NHD, men svarer...

Det er ikke ulovlig å skrive ut mer enn 10mg Stilnoct, men da går det utover kjøreretten din det døgnet. Helsedirektoratet har satt 10mg som max/per døgn som enkeltmedisin  

Skrevet

§ 37.Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36, reduseres angitt døgndose med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36.

Skrevet
1 time siden, Psykojenta skrev:

Jeg er ikke NHD, men svarer...

Det er ikke ulovlig å skrive ut mer enn 10mg Stilnoct, men da går det utover kjøreretten din det døgnet. Helsedirektoratet har satt 10mg som max/per døgn som enkeltmedisin  

Takk for svaret :)

1 time siden, Psykia AS skrev:

§ 37.Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36, reduseres angitt døgndose med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36.

Fint med konkrete svar. Veldig oppklarende. Har vært så forvirret av de uklare reglene og legens tolkning av dem. Men har uansett vært føre var, og ikke kjørt bil i det hele tatt siden reglene kom for flere år siden. Vil ikke utsette andre for risiko. Samtidig gjør det at livet blir veldig begrenset og isolerende.

Skrevet
6 timer siden, Psykia AS skrev:

Oppdatert liste over helsekravene hvor jeg og har tatt med bruken av flere legemidler samtidig (§37)

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

"Ved bruk av to legemidler under pkt. 4 og 7, reduseres angitt døgndose med 50 %. Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler (§37). "

Sikter dere også med den siste setningen til legemidler som er angitt under pkt 4 og 7? "Tre eller flere legemidler" ble litt generelt, når dere i setningen angående to legemidler spesifikt nevner punktene.

Skrevet
6 timer siden, Tandorini skrev:

"Ved bruk av to legemidler under pkt. 4 og 7, reduseres angitt døgndose med 50 %. Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler (§37). "

Sikter dere også med den siste setningen til legemidler som er angitt under pkt 4 og 7? "Tre eller flere legemidler" ble litt generelt, når dere i setningen angående to legemidler spesifikt nevner punktene.

Dette gjelder kun for de legemidlene som er opplistet i tabellen under § 36, dvs de under pkt 4 og 7. Viktig at dette ikke er til å misforstå, vår liste er derfor nå justert iht dette.

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

Skrevet

Så bruk av Imovane er greit i fem dager men ikke sju? Hva er det som gjør de to siste dagene så mye mer farlig? Jeg ville tro at om man ligger søvnløs så er man mye mer farlig i trafikken enn om man tar en innsovningstablett som kun virker noen få timer.

Idioti satt i system.

Skrevet
28 minutter siden, Petterx skrev:

Så bruk av Imovane er greit i fem dager men ikke sju? Hva er det som gjør de to siste dagene så mye mer farlig? Jeg ville tro at om man ligger søvnløs så er man mye mer farlig i trafikken enn om man tar en innsovningstablett som kun virker noen få timer.

Idioti satt i system.

Hvor har du denne tolkningen fra?

Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes en skikkelig rutine for medikamentell behandling av søvnløshet. Jeg ser at Psykia har en på sine sider (Seroquel 25-600 mg), men bortsett fra det finner jeg lite. 

Remeron og Tolvon fungerer jo godt, men er uaktuelle for mange pga vektøkning. Circadin er i mine øyne homøopati. Antihistaminer anbefales bare til korttidsbruk. Truxal og Nozinan gir mye hangover. Imovane, Stilnoct og benzo har lite bivirkninger men er sjelden aktuelle som fast medisin pga risiko for avhengighet. 

Så hvordan anbefales det å behandle søvnvansker medikamentelt, hvis de vedvarer mer enn noen dager? Jeg har ikke lengre dette problemet men ser at mange har det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...