AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Har en jeg kjenner som går på antipsykotika. Personen sier det forandret h*n helt, det gjør så h*n ikke kan jobbe fordi h*n ikke kan lese, konsentrere seg med tekst. Det gjør også at h*n faller fra når det gjelder bruk av pc. Personen snakker om hvor fint det var å trene tidligere, men kan ikke dette nå fordi blir så fort sriv pga. medisinene. Sier h*n har prøvd mange forskjellige varianter. Det kan vell ikke være meningen at disse medisinene skal ta fra en den man er og hindre en på denne måten? Hva er da poenget med slikt? Anonymkode: d5291...d89 0 Siter
ISW Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Hvis vedkommende kunne jobbe, trene, lese, konsentrere seg og bruke PC, hvorfor trengte da vedkommende å bruke antipsykotika? Selv brukte jeg det i en periode mot en lettere psykisk lidelse (angst). Lav dose. Legen testet ut høyere dose for å sjekke effekten av det, men da ble jeg noe trøtt og sløv. Det var ikke kompatibelt med en krevende jobb, så da ble valget lavere dose. Nå som angsten stort sett har gitt seg, bruker jeg det ikke lengre. Det kan være fine medisiner hvis dosen er riktig og man trenger det. Men noe førstevalg ved andre tilstander enn psykose, bør det kanskje ikke være, da man kan få en del bivirkninger. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 15 minutter siden, issomethingwrong skrev: Det kan være fine medisiner hvis dosen er riktig og man trenger det. Men noe førstevalg ved andre tilstander enn psykose, bør det kanskje ikke være, da man kan få en del bivirkninger. Ja man blir lat av ap og tiltaksløs....dritt medisin! 0 Siter
kovakova Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Poenget er vel å ikke være i psykose 1 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 30 minutter siden, kovakova skrev: Poenget er vel å ikke være i psykose Tviler på at jeg har vært det, men men. Feilemedisinert og greier! Faen ta! Og ikke gøy å være lat og tiltaksløs, hvilket liv er det? 0 Siter
XbellaX Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 12 minutter siden, stjernestøv skrev: Tviler på at jeg har vært det, men men. Feilemedisinert og greier! Faen ta! Og ikke gøy å være lat og tiltaksløs, hvilket liv er det? Stjernestøv, de dagene du er i tvil om du har vært psykotisk anbefaler jeg deg å lese dine gamle innlegg. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Akkurat nå, XbellaX skrev: Stjernestøv, de dagene du er i tvil om du har vært psykotisk anbefaler jeg deg å lese dine gamle innlegg. Men sykepleieren sa en psykotisk hadde ikke klart å skrive her...den hadde vært opptatt av at det var farlig med pc osv. Har aldri vært sånn jeg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 La nå denne tråden være TS sin. Først må jeg gjenta ISW sitt spørsmål: Hvis vedkommende kunne jobbe, trene, lese, konsentrere seg og bruke PC, hvorfor trengte da vedkommende å bruke antipsykotika? Hvis personen har det slik som beskrives, er det enten sykdommen som gjør det, eller det er dosen med AP som er for høy, evt en kombinasjon. Vedkommende må ta dette opp med sin psykiater for å drøfte om en dosereduksjon kan forsøkes. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: La nå denne tråden være TS sin. Ok. Slett det jeg skrev da!! 0 Siter
XbellaX Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 11 minutter siden, stjernestøv skrev: Men sykepleieren sa en psykotisk hadde ikke klart å skrive her...den hadde vært opptatt av at det var farlig med pc osv. Har aldri vært sånn jeg. Jo det har du, så absolutt. Selv om det utartet seg noe annerledes. Dine symptomer er glidende og når du tipper over til å bli helt totalt besatt av det utenomjordiske, ligger livredd på sofaen og tror du blir kidnappet av ufoer og er vettskremt noen skal komme å drepe deg er du rimelig dårlig. (Resten tar vi en annen gang!) *** Beklager forøvrig for avsporingen, det var min feil 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 11 minutter siden, stjernestøv skrev: Ok. Slett det jeg skrev da!! Fint om du kan tenke på det i kommende tråder også :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Kjenner ikke til grunnen for bruk av det for personen så godt. Fikk bare beskrevet at personen ble paranoid en gang personen var påvirket av alkohol og fortalte så dette til ett helsepersonell, som førte til inleggelse. Var i arbeid før dette. Personen sier h*n angrer på at fortalte om dette til helsevesenet. At medisinene har endret h*n som person. Og sa da disse virkningene beskrevet her. Nå vet ikke jeg noe særlig om dette, bere tenker det må finnes noen bedre alternativer enn medisiner som gjør at en ikke er i stand til å fungere i hverdagen og detter utenfor? Anonymkode: d5291...d89 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Noe sier meg at dosen kan være for høy. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Ok, kan formidle det videre Personen sa det skjedde mye i kroppen om prøvde å trappe ned. Har gått på det en stund. Anonymkode: d5291...d89 0 Siter
ISW Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 (endret) 5 timer siden, stjernestøv skrev: Ok. Slett det jeg skrev da!! Hvorfor blir du så sint? Noe du kan oppleve som en drittmedisin, kan for andre være livreddende eller bedre både funksjonsevne og sykdom. Jeg benekter absolutt ikke at AP for en del kan ha kraftige bivirkninger, men ikke for alle. For meg var det det som tok knekken på angsten og gjorde at jeg fikk noe ut av (metakognitiv) terapi og derfor ble (relativt) frisk. Og det har holdt seg sånn i lang tid nå. Det er selvsagt ikke tilfelle for alle, derfor generaliserer jeg ikke. Men det må ikke du heller gjøre. Endret 2. november 2016 av issomethingwrong 0 Siter
kovakova Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Jeg prøvde kutte abilify for noen år siden og det gikk bra en stund, helt til plutselig på bussen føk alle inntrykkene mot meg og siden ble jeg sengeliggende og innlagt for det spinnet og suste sånn i hodet 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 1 time siden, issomethingwrong skrev: Hvorfor blir du så sint? Noe du kan oppleve som en drittmedisin, kan for andre være livreddende eller bedre både funksjonsevne og sykdom. Jeg benekter absolutt ikke at AP for en del kan ha kraftige bivirkninger, men ikke for alle. For meg var det det som tok knekken på angsten og gjorde at jeg fikk noe ut av (metakognitiv) terapi og derfor ble (relativt) frisk. Og det har holdt seg sånn i lang tid nå. Det er selvsagt ikke tilfelle for alle, derfor generaliserer jeg ikke. Men det må ikke du heller gjøre. Har bedt om å få slettet det jeg skrev for nhd ble så fornærmet! Nei det må jeg IKKE gjøre, dere er flinke til det...å fortelle meg hva jeg må og ikke må! 0 Siter
ISW Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 15 minutter siden, stjernestøv skrev: Nei det må jeg IKKE gjøre, dere er flinke til det...å fortelle meg hva jeg må og ikke må! For min del må du gjerne gjøre akkurat hva du vil hva angår deg selv og din behandling. Jeg er ganske liberalistisk sånn sett. Det er ikke ulovlig å gjøre objektivt sett dårlige valg. Det jeg reagerer på, er når du formidler dine egne opplevelser som den absolutte sannhet for alle. Du må, akkurat som meg, ta høyde for at folk opplever ting forskjellig, også medisiner. 2 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, issomethingwrong skrev: For min del må du gjerne gjøre akkurat hva du vil hva angår deg selv og din behandling. Jeg er ganske liberalistisk sånn sett. Det er ikke ulovlig å gjøre objektivt sett dårlige valg. Det jeg reagerer på, er når du formidler dine egne opplevelser som den absolutte sannhet for alle. Du må, akkurat som meg, ta høyde for at folk opplever ting forskjellig, også medisiner. Herregud. Har jeg sagt at mine opplevelser er den absolutte sannhet for alle? Hvor står det? Nå får du ta deg sammen altså! 0 Siter
ISW Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Herregud. Har jeg sagt at mine opplevelser er den absolutte sannhet for alle? Hvor står det? Nå får du ta deg sammen altså! Du ber folk slutte å ta medisiner, sier at medisinene er dritt, osv. osv. Hva med å si at "for meg har det gått sånn og sånn" framfor å generalisere så veldig? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.