AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hei. Jeg har tidligere vært i kontakt med deg her og fått svært god hjelp. Jeg er bare 37, men har kommet i tidlig overgangsalder. Hadde blødning i slutten av mai og senest forrige uke. Det virket som en ganske normal mensblødning forrige gang. Var til spesialist i går og han så at eggstokkene mine hadde blitt mindre og at jeg hadde tynn slimhinne. Til tross for at jeg har heterozygot leiden mutasjon ville han sette meg på Estalis hormonplaster(50mikrog/250mikrog). I tillegg ga han meg piller til bruk vaginalt bare i en periode før plasteret gjorde jobben sin. Han syns det var rart min yngste var bare 3 år og at eggstokkene mine hadde en slik tilstand allerede nå. Det må ha skjedd brå endringer hos meg sa han. Husker ikke eksakt om han brukte ordet eggstokksvikt(men tror han brukte et lignende ord). Han ga resept på testosteron gel også, men dette skulle jeg ikke bruke før etter 3 mnd tid hvis ikke sex-lysten økte. Høres dette rett ut det han har gjort? Er det rett å bruke Estalis siden jeg fremdeles har en og annen mensblødning? Burde han ikke konferert hematolog mtp leiden mutasjon? Kan den brå endringen i eggstokkene mine ha sin årsak i langvarig stress? Vil hormonplasteret med denne styrken være tilstrekkelig til at jeg får tilbake hudkvaliteten jeg hadde før? Det har blitt ganske stor endring i tørrhet og linjer. Anonymkode: 01ef8...dff 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Kan jeg komme med et tilleggssprøsmål? Hvordan ser man egentlig at noen er i tidlig overgangsalder? Jeg er bare i slutten av tjueårene (!), men har fått beskjed om at legen mistenker det. Har heldigvis barn, men det frister jo ikke likevel. Er det noe man kan se på ultralyd, eller er det blodprøver som avgjør det? Jeg venter på svar på blodprøver, men fikk ikke kommentar på eggstokkene mine under ultralydundersøkelse. Føler at det nesten er litt flaut å komme i overgangsalder allerede. Jeg må jo være den eneste i så fall. Anonymkode: 3943e...6bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3731773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Ca 1 % av alle kvinner kommer i overgangsalder før 40 år. Man kan først sikkert si at det var menopause (=siste menstruasjon) før det har gått ett år uten menstruasjoner. Du skriver ikke om du har symptomer på overgangsalder med hetetokter eller nattesvette. Endring av huden er i langt høyere grad relatert til alder og livsstil (soling og røyking) enn til hormonmangel og er ikke grunn til østrogenbehandling som neppe vil endre de forandringer som har skjedd med huden. Redusert sex-lyst kan ha mange andre årsaker enn ‘overgangsalder’, hormonmangel. Ble det tatt hormonprøver? Det skal ganske mye stress til å endre menstruasjonssyklus i din alder, men fravær av en menstruasjon eller flere kan være tegn på begynnende overgangsalder. Andre årsaker bør utelukkes som lavt stoffskifte eller annet unormalt. Vanlig er følgende hormonelle utredning: FSH og LH (unormalt høye ved overgangsalder), østrogen (lav østradiol ses i overgangsalderen), TSH (for å sjekke stoffskifte) og prolaktin (for å utelukke forandringer ved hypofysen). Det må være et minimumskrav. I tillegg bør testosteronnivået sjekkes så man har en utgangsverdi før evt testosterontilskudd hvor man bør følge hormonspeilet da det lett kan gis for mye hormon av dette produktet som er beregnet for menn. Det finnes ikke testosterontilbud til kvinner. Så til hormonbehandlingen. Hvis det er tendens til blodpropp, f.eks. med Leiden-faktor som er en arvelig defekt i blodets evne til å koagulere, så vil man være tilbakeholdende med hormonbehandling i form av tabletter som øker risiko for blodpropp, men plaster ser ikke ut til å øke risikoen. En hematolog kan ikke vurdere ditt behov for østrogen, og denne spesialist vil sikkert fraråde hormontilskudd. Så til valg av Estalis. Det består av både østrogen og tilleggshormonet gestagen som må brukes for å beskytte livmorslimhinnen mot unormal vekst. I Estalis er det en fast kombinasjon for å unngå blødninger, men det skal ikke brukes før det er gått ca ett år etter siste menstruasjon da det gjerne kommer blødningsforstyrrelser hvis det startes for tidlig. I det første året etter menopausen (=siste menstruasjon) er det vanlig å bruke sekvensbehandling, dvs bare tilføre gestagen i 14 dager av en 28 dagers behandling. Det medfører regelmessige blødninger. For å oppsummere. Jeg synes at du bør ha en skikkelig utredning med hormonprøver før du starter østrogenbehandling. Ytre forhold som stress kan ikke fremskynde overgangsalder. Hvis du er i overgangsalderen er det lurt å bruke hormon til du blir ca 50 år. Plaster er et godt valg, men du bør starte med det som betegnes sekvensbehandling. Du kan ikke forvente mirakler med huden. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3731841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg har hatt utredning når det kommer til hormonprøver. Det har vel blitt tatt hormonprøver 3-4 ganger på ett år. Den siste som viste normale verdier ble tatt i mai. Så tok jeg en hormonprøve igjen på sensommeren/tidlig høst og den viste veldig lave verdier på både progesteron og østrogen. Mener å huske at progesteron var på 2 og østrogen på 0,1 eller noe slikt? FSH og LH var høye. Prolaktin og stoffskifte var det ikke noe å utsette på. Det ble også målt AMH og det viste lave eggreserver. Jeg sa til gynekologen at jeg hadde blødning i mai og nå for kort tid siden, men han kommenterte ikke noe på det. Jeg føler meg utrygg siden han likevel ga meg Estalis som du sier er feil så tidlig i løpet. Burde jeg ta av meg plasteret og vente til jeg har fått en annen type hormonplaster? Jeg blir også redd hvis en hematolog vil fraråde meg å bruke hormoner. Det er jo noe kroppen min likevel skulle hatt normalt i mange år fremover. Jeg har hatt det grusomt med depresjon og fremmedfølelse i min egen kropp. Lite hetetokter og nattesvette(men det har heller ikke min mor hatt som kom i overgangsalderen tidlig i førtiårene). Har hatt urinlekkasje og sår skjede. Lite sexlyst. Mange ting oppstod ganske brått rundt juletider i fjor. Da ble det helt opprør i min kropp som jeg ikke skjønte noe av både psykisk og fysisk. Da begynte også blødningsforstyrrelsene som ledet til undersøkelser. Jeg tror jeg rett og slett vil bli henvist til en annen gynekolog enn han jeg var hos. Anonymkode: 01ef8...dff 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3731947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Du er tilsynelatende inne i en turbulent periode hvor hormonene kan endre seg fra måned til måned, og det kan medføre uregelmessige blødninger. Estalis kan gjøre det verre, så sekvens-plaster anbefales, men du kan se hvordan et går med deg, så ikke slutt før du har snakket med legen og fått annen behandling. Er det nødvendig å få ny gynekolog? du kan gjerne si at jeg har gitt råd om sekvensbehandling. Estalis ble kanskje valgt for at du skulle slippe blødninger, men min erfaring er at det ikke egner seg så tidlig. Blant eksperter er den vanlige holdning at tidlig overgangsalder bør behandles til ca 50 års alderen. Valg av plasterbehandling er jeg enig . Vennlig hilsen Mette PS tidlig overgangsalder er i høy grad arvelig. Også jeg er overrasket over at du fikk barn for tre år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3732043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Takk igjen. Skal ikke skrive mer nå slik at tråden ikke blir for lang. Jeg ringer han i morgen og sier fra. Det stod også på pakningsvedlegget at en ikke skulle bruke Estalis før blødningene hadde vært borte i ett år. Jeg har et barn på 6 år og på 3 år. Begge kom innenfor rimelig tid med prøving. Hadde også en spontanabort mellom de to. Ble ganske raskt gravid igjen etter spontanaborten(tok eggløsningstester). Jeg skulle ønske jeg kunne blitt utredet ordentlig for å finne ut hva som kan ha gått så galt, men jeg føler meg bare som et kjøttstykke på et samlebånd som betyr null og niks for legene jeg har vært hos. Min mor ble også svært raskt gravid da hun fikk meg som 32-åring selv om hun også fikk ganske tidlig overgangsalder. Det er noe som ikke stemmer helt. Har tenkt tanken at jeg kan ha en slags tilstand der kroppen angriper seg selv. Men det ville vel vist på tester jeg tidligere tok for å sjekke om jeg hadde Bechtrevs. Jeg har hatt smerter i høyre eggstokk helt siden jeg var 12 år gammel(og det er den som har krympet mest nå, den andre kunne telles 3-4 folikler i). Men hos legen har dette alltid vært avfeid som cyster eller bare tilfeldige smerter. Har lurt på om dette kan ha vært en forvarsel som kom for lange tider siden. Så får jeg fortsette å kave litt til for å få rett behandling hos enda en lege. Takk for god hjelp igjen. Anonymkode: 01ef8...dff 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3732084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Det er ikke noe som er gått galt hos deg og ikke noe som skal eller kan utredes! Du har tydeligvis arvet et anlegg for tidlig overgangsalder fra din mor. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414591-tidlig-overgangsalder-oppstart-estalis/#findComment-3732170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.