AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Hei, etter keisersnitt, reoperasjon (pga absesser), innsetting av spiral som måtte fjernes pga ny infeksjon har jeg gradvis fått sterkere og sterkere menssmerter. Gjør vondt fra eggløsning til ca tre dager etter mens har startet. Jeg har forsøkt; -ibux i komb med paracet. -Naproxen -trening -varmeflaske jeg var hos gynekolog i januar og han så noen godartete cyster på eggstokkene. Normale celleprøver. Hva kan dette være? Og hva bør jeg gjøre videre? Kvinne , 37 Anonymkode: f3773...46c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414609-sterke-menstruasjonssmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker som cyster. Kan det være det gynekologen har sett? Det skapes en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner, og smertene følger typisk syklus med smerter fra eggløsning og til menstruasjonen har startet. En type av endometriose betegnes som adenomyose hvor forandringene sitter i muskellaget i livmoren, og den er mest vanlig hos de som har født. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Adenomyose kan best påvises ved MR. Endometriose kan behandles med kirurgisk fjerning, men kommer ofte tilbake, og det kan være nødvendig med langvarig hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause, hormonspiral eller p-sprøyte). Jeg synes at du skal be om ny time hos gynekologen og spørre om det kan være endometriose/adenomyose. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414609-sterke-menstruasjonssmerter/#findComment-3731831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.