Gå til innhold

Tiltaksløs og blir ikke bedre.

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, laban skrev:

Nå er det jo ikke slik at dagsenteret kommer til å være i aktivitet for deg.  Kanskje ikke med deg heller - det kan godt hende du får en plan som likner den du har fått av Psykojenta.  Så en god forberedelse ville være å følge den (evt. med tilpasninger som passer deg bedre) så langt som mulig.

Har hatt kontakt på dagsenteret i flere omganger, så jeg vet hvordan det fungerer. Hadde når ungene var små og. 

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo folk får hjelp fra dagsenteret til å gjøre ting, handle, gå tur, støvsuge osv. Så de hjelper folk igang der. 

Fint - men etter hvert er vel målet at du skal klare det på egen hånd, og da er det lurt å være vant til å følge en plan ;)

Skrevet
1 minutt siden, laban skrev:

Fint - men etter hvert er vel målet at du skal klare det på egen hånd, og da er det lurt å være vant til å følge en plan ;)

Jada. Men akkurat nå klarer jeg det ikke alene. Er jo derfor jeg vil ha hjelp. Kunne til og med få legge meg inn pga dette, men tror ikke jeg vil det. 

Skrevet
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jada. Men akkurat nå klarer jeg det ikke alene. Er jo derfor jeg vil ha hjelp.

Jeg vet det - det var bare fordi du klaget over at livet er stillestående og kjedelig og de er trege på dagsenteret, så minte jeg om at du kan starte bittelitt på egen hånd hvis du blir for utålmodig.     

Skrevet
3 minutter siden, laban skrev:

Jeg vet det - det var bare fordi du klaget over at livet er stillestående og kjedelig og de er trege på dagsenteret, så minte jeg om at du kan starte bittelitt på egen hånd hvis du blir for utålmodig.     

Ja men det er jo nettopp det jeg ikke klarer. Står på stedet hvil :( Kommer ikke igang med noe. 

Skrevet (endret)
34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jada. Men akkurat nå klarer jeg det ikke alene. Er jo derfor jeg vil ha hjelp. Kunne til og med få legge meg inn pga dette, men tror ikke jeg vil det

Her ligger hunden begravet, og du vil fortsette å gå i sirkel om du ikke bryter den. Sirkelens gang beskriver du kort og presist i svaret jeg siterer over:

1. Du er misfornøyd og vil ha endring

2. Du greier det ikke selv

3. Du får råd og tilbud om hjelp

4. Du avslår

Idet du avslår står du der du startet, på punkt 1. Du er misfornøyd og vil ha endring (og fortsetter til "men greier det ikke selv", "du får råd og hjelp" men "avslår", og så tilbake til "du er misfornøyd og vil ha endring" etc, etc)

For å komme ut av denne resultatløse sirkelen må du ville det, og gjøre noe annerledes på punkt 1 eller 4. Dette vil ikke skje av seg selv, og her er du kliss lik oss friske. Vi må også ville bryte et mønster for å oppnå endring av feks kostholdsvaner, tendens til å svare surt når barn maser, slutte å røyke, komme oss opp og ut istedenfor å ligge på sofaen, være mindre på dol- eller andre (u)vaner man har lagt seg til og vil bli kvitt. 

Du bærer nøkkelen til et liv du ønsker, men du må vri om nøkkelen, det kan ingen gjøre for deg. 

Endret av Kayia
Skrevet
58 minutter siden, stjernestøv skrev:

Gikk ut men det var så skummelt og glatt, snudde. Uff de kunne jo ha saltet. 

Og så er du fryktelig flink til å finne på unnskyldninger da. Kjøp deg sko med pigger eller brodder du kan feste på de skoene du har. Problemet løst.

Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Her ligger hunden begravet, og du vil fortsette å gå i sirkel om du ikke bryter den. Sirkelens gang beskriver du kort og presist i svaret jeg siterer over:

1. Du er misfornøyd og vil ha endring

2. Du greier det ikke selv

3. Du får råd og tilbud om hjelp

4. Du avslår

Idet du avslår står du der du startet, på punkt 1. Du er misfornøyd og vil ha endring (og fortsetter til "men greier det ikke selv", "du får råd og hjelp" men "avslår", og så tilbake til "du er misfornøyd og vil ha endring" etc, etc)

For å komme ut av denne resultatløse sirkelen må du ville det, og gjøre noe annerledes på punkt 1 eller 4. Dette vil ikke skje av seg selv, og her er du kliss lik oss friske. Vi må også ville bryte et mønster for å oppnå endreing av feks kostholdsvaner, tendens til å svare surt når barn maser, slutte å røyke, komme oss opp og ut istedenfor å ligge på sofaen, være mindre på dol- eller andre (u)vaner man har lagt seg til og vil bli kvitt. 

Du bærer nøkkelen til et liv du ønsker, men du må ville ønske å vri om nøkkelen, det kan ingen gjøre for deg.

Har jeg fått tilbud om hjelp og har avslått? 

Ja det er mitt liv og jeg må gjøre noe, men trenger hjelp. 

Skrevet
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Og så er du fryktelig flink til å finne på unnskyldninger da. Kjøp deg sko med pigger eller brodder du kan feste på de skoene du har. Problemet løst.

Ja skal kjøpe meg brodder! Unnskyldninger? Jeg vil ikke falle og knekke noe heller!

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja skal kjøpe meg brodder! Unnskyldninger? Jeg vil ikke falle og knekke noe heller!

Vinteren kommer hvert år, vær forberedt. :) Jeg sørget for å ha joggesko med pigger i huset før snøen kom slik at jeg kunne fortsette med treningen når det ble glatt. Planlegging er et stikkord. 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har jeg fått tilbud om hjelp og har avslått? 

Ja det har du, både her på dol og i behandlingssystemet. Senest nå nylig, og jeg siterer ditt innlegg for 35 min siden: "Kunne til og med få legge meg inn pga dette, men tror ikke jeg vil det."

I tillegg har du nylig fått en plan av Psychojenta. 

Endret av Kayia
Skrevet
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Vinteren kommer hvert år, vær forberedt. :) Jeg sørget for å ha joggesko med pigger i huset før snøen kom slik at jeg kunne fortsette med treningen når det ble glatt. Planlegging er et stikkord. 

Jada...

Skrevet
4 minutter siden, Kayia skrev:

Ja det har du, både her på dol og i behandlingssystemet. Senest nå nylig, og jeg siterer ditt innlegg for 35 min siden: "Kunne til og med få legge meg inn pga dette, men tror ikke jeg vil det."

I tillegg har du nylig fått en plan av Psychojenta. 

Ja får mange råd her, men klarer ikke følge dem! Og innleggelse var det jeg selv som tok opp med sykepleieren, han sa det var opp til meg. 

Og plan måtte jeg helst skrive selv sa sykepleieren. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Og plan måtte jeg helst skrive selv sa sykepleieren. 

Ja, men du skrev her at du ikke klarte det, og så sendte Psykojenta deg et forslag.  Du kan sikkert ta utgangspunkt i den og tilpasse den til noe som passer å starte med for deg. 

Jeg tror nok dagsenteret også på lengre sikt vil at du skal lage en plan selv og følge den, det ville du nok fått beskjed om etter en eventuell innleggelse også. 

Ikke misforstå - jeg skjønner at dette ikke er lett for deg.  Men jeg vet ikke helt hva du vil med slike tråder - det hjelper jo ikke så mye om vi svarer "ja, dagsenteret ditt er skikkelig tregt".  God søndag, stjernestøv!

Skrevet
48 minutter siden, laban skrev:

Ja, men du skrev her at du ikke klarte det, og så sendte Psykojenta deg et forslag.  Du kan sikkert ta utgangspunkt i den og tilpasse den til noe som passer å starte med for deg. 

Jeg tror nok dagsenteret også på lengre sikt vil at du skal lage en plan selv og følge den, det ville du nok fått beskjed om etter en eventuell innleggelse også. 

Ikke misforstå - jeg skjønner at dette ikke er lett for deg.  Men jeg vet ikke helt hva du vil med slike tråder - det hjelper jo ikke så mye om vi svarer "ja, dagsenteret ditt er skikkelig tregt".  God søndag, stjernestøv!

Nei jeg vet ikke hva jeg vil jeg, er bare frustrert. Kommer ingen vei uansett!! :( 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg vet ikke hva jeg vil jeg, er bare frustrert. Kommer ingen vei uansett!! :( 

Om du vil fortsette å være frustrert kan du gjøre som nå. 

Om du ønsker endring kan du ta i mot tilbudet om innleggelse, og be om hjelp til å bryte sirkelen. 

Endret av Kayia
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Om du vil fortsette å være frustrert kan du gjøre som nå. 

Om du ønsker endring kan du ta i mot tilbudet om innleggelse, og be om hjelp til å bryte sirkelen. 

Tenker på det...

Skrevet (endret)
14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tenker på det...

Hjelper ikke å tenke eller ønske om du vil endre, da må du handle, dvs gjøre

Endret av Kayia
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Hjelper ikke å tenke eller ønske om du vil endre, da må du handle, dvs gjøre

Ja jeg vet. 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg vet. 

Ditt valg dette, ingen som kan tvinge deg eller gjøre det for deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...