Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år gått på Yasmin og har egentlig vært veldig fornøyd med dem, for jeg hadde et kviseproblem de har tatt knekken på. Heller ikke gjennombruddsblødninger.

Jeg må pga revmatisme ta Prednisolonkur, og så på interaksjonsanalyse at østrogenholdige p-piller øker serumkonsentrasjonen av prednisolon 2-3 ganger, opptil 6 ganger i enkelte studier. I tillegg tar jeg Sobril mot alvorlig angst, panikkangst og traumer, og østrogenholdige P-piller senker serumkonsentrasjonen av Oksasepam med opptil 50 %. Det er nok derfor jeg Synes Sobril har virket så dårlig, merker forskjell når jeg har sluttet på Yasmin. 

Jeg har derfor byttet til Cerazette, siden disse ikke inneholder østrogen. Hva er din mening om Cerazette, spesielt angående beskyttelse mot graviditet, gjennombruddsblødning kviser og vektøkning? Skal de tas uten opphold i det hele tatt? 

Er 39 år og blør vanligvis veldig lite i pillefri uke. Er slank og redd for å legge på meg.

Anonymkode: 0ca3e...771

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414624-yasmin-versus-cerazette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette er like effektiv som prevensjon som p-pille og faktisk mer sikker fordi den skal tas uten pause, noe som kan være lettere å huske. Den er ikke velegnet ved kviser, men det er ikke sikkert at det nå er et problem med dine 39 år. Med hensyn til blødninger så får en tredel omtrent uendret blødning, en tredel mer blødning og en tredel mindre eller igjen blødning. Med tiden blir det mindre blødning hos de fleste. Vektøkning er ikke vanlig, men med årene har de fleste kvinner tendens til å legge på seg.

Vennlig hilsen Mette

PS Cerazette er eneste østrogenfri-pille. Alternativ er hormonspiral, prevensjonsstav, -sprøyte eller kobberspiral

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...