AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Hei. Jeg ønsker sterkt å bli gravid. Var gravid for tre måneder siden, men mistet i spontanabort. Det står overalt på nettet at sjansene for å bli gravid i min alder er veldig små, men hvor små er de egentlig? Jeg synes det er utrolig mange advarsler på nett om at det ikke vil gå, men jeg har flere venninner som har blitt gravide etter at det er 40. Jeg har regelmessig menstruasjon (28-31 dager mellom hver gang). Jeg skjønner at det kan ta mye lengre tid å bli gravid, men hvor stor sjanse er det for at det IKKE skal gå noensinne for oss som nærmer oss 40? Hva vil i såfall være problemet - er det eggkvaliteten som er så dårlig at det ikke vil gå? Jeg vet jeg har eggløsning, kjenner det på kroppen, men har også tatt eggløsningstester. Anonymkode: c5de0...04f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414668-39-%C3%A5r-hva-er-mine-sjanser-for-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Nå har du vist at du kan bli gravid, så dine sjanser for å kunne bli gravid igjen er vel nær 100 prosent, men som du selv er inne på, det kan ta lenger tid og risiko for abort er ca 50% i din alder. Eggene i eggstokken ble dannet i fosterlivet og er ikke fornyet, og det er forklaringen på at det er vanskeligere for de eldre kvinner. Det kan være helt normal eggløsning som du har testet, men eggene er ofte av dårlig kvalitet og lar seg ikke befrukte så lett som da de var unge. Ved 40 års alderen er den månedlige sjanse for å bli gravid og ikke abortere ca 5 %, mens den var ca 25% ved 25 års alderen. Man har dessverre ikke foryngelseskur for eggene, så det er ‘bare’ å vente og håpe. I og med at du nylig har vært gravid, er det grunn til optimisme og håpe på at et godt egg skal løsne, at det lar seg befrukte og at graviditeten forløper normalt. Din mulighet for suksess avhenger på mange måter av når du er programmert til å komme i overgangsalderen. Jo senere den er, jo større sjanse. Hør med din mor. Noen mener at kvinnen i gjennomsnitt er ufruktbar i 10 år før menopausen (=siste menstruasjon), men noen gjennomfører graviditet bare få år før menopausen. Det finnes ulike tester for å vurdere det man betegner som ‘eggreserven’. Det brukes for å vurdere sjansen for å lykkes i et prøverørsforsøk, men er mindre egnet til å vurdere den spontane mulighet for graviditet. Når man hører at kvinner i 50 års alderen eller høyere er blitt gravide, kan man gå ut fra at graviditeten er forgått med eggdonasjon (som ikke er tillatt i Norge). Husk å bruke folat, ikke røyk og bemerk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsingsdagen som er ca 14 dager før neste menstruasjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414668-39-%C3%A5r-hva-er-mine-sjanser-for-graviditet/#findComment-3732502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Tusen takk for svar. Vil sjansene mine kunne økes ved IVF-behandling, eller vil det ikke ha noe å si det heller? Jeg vet jeg da må gjøre det privat. Anonymkode: c5de0...04f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414668-39-%C3%A5r-hva-er-mine-sjanser-for-graviditet/#findComment-3733344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det er vanskelig å vurdere om IVF vil øke dine sjanser, men du kan jo få en vurdering på et fertilitetssenter, og det kan gjerne være et offentlig senter. De er ulike aldersgrenser, noen mottar kvinner over 40 år. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414668-39-%C3%A5r-hva-er-mine-sjanser-for-graviditet/#findComment-3733346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.