Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret fordi jeg den siste måneden har fått blødninger (litt mer enn spotting, men langt unna mensblødning) mellom menstruasjonene. Det begynte allerede 3 dager etter at mensen var over og har deretter vært daglig. Ingen smerter eller utflod. Dette har jeg aldri hatt før så det bekymrer meg. Jeg er 38 år og fikk mitt tredje barn for fire år siden. Jeg har dessuten det siste halve året opplevd at menstruasjonen varer 1-2 dager kortere, noe jeg har stusset litt over, men ikke sett på som bekymringsfullt. Jeg har også PCOS, men har alltid hatt regelmessig eggløsning og mens (dog litt lengre sykluser enn vanlig, ca 32-40 dager) og har fått mine tre barn uten problemer eller behov for hjelp, så jeg vet ikke om dette er relevant. Jeg bruker ingen form for hormonprevensjon og heller ikke kobberspiral. Hva kan være årsaken til disse blødningene? Bør jeg oppsøke lege med en gang eller vente og se hvordan neste syklus blir?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414696-bekymret-pga-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg legger ikke vekt på at din menstruasjon er kortere, det er jo bare positivt. I din alder er det ikke uvanlig at syklus blir litt kortere og deretter litt lengre som et tegn på at overgangsalderen er ved å nærme seg, Det kan selvsagt også være PCOS (poly cystisk ovariesyndrom, en hormonforstyrrelse) som gir intervall som er over 35 dager.

Med hensyn til dine mellomblødninger, så er det noe som krever rask undersøkelse da det kan være både godartede og ondartede forandringer. Det kan være det man betegner som ‘ektopi’, en godartet forandring på livmorhalsen hvor det er rikelig med kjertler og tynn slimhinne som lett gir blødning. Det kan være polypp i livmorhals eller i selve livmoren. De er i din alder nesten alltid godartede. Så kan det være ondartede forandringer på livmorhalsen, noe som kan oppstå selv om du nylig har tatt celleprøve, men det er uvanlig..

Så mitt råd er raskest mulig å bli sjekket, helst hos gynekolog som kan undersøke deg grundig inkl. bruk av kolposkop (kikkertinstrument) og ultralyd, og evt.vevsprøvetaking fra livmorhalsen/livmoren.

Best å få det avklart fortest mulig.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...