Gå til innhold

Hva legger du i å feile?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

At jeg, som menneske, inntar en aktiv rolle i eget liv. Dette aktive jeg'et i meg prøver, utforsker, utfordrer, blir kjent med med andre og meg selv og lærer. I disse "prosessene" er feiling uungåelig og i mine øyne også nødvendig og helt ufarlig. 

Virkelig feilet i noe ville jeg si at jeg gjorde om jeg begynte å frykte å feile og med det inntok en passiv holdning, mistet ønsker om  utforske, utfordre, lære bli kjent med. At frykten for gjorde at jeg ikke ønsket/ville. At jeg lot frykten for ødelegge selvtilliten og utforskertrangen min. At den gjorde meg handlingslammet og selvsaboterende. Denne frykten er det viktig å være klar over gjerne er påført oss av andre. Dette er noe vi lærer gjennom livet. Gjør du feil, blir det konsekvenser/en pris å betale eller et tapt ansikt. Vi skulle beholdt mer av barnet i oss, oppdratt hverande mindre i konsekvenstenking og med det beholdt evnen til å le av våre feil. Det burde snakkes mer om viktigheten av å feile i stedet for å ha fokus på ikke å gjøre det. Vi burde snakke høyt om at alle gjør det og at det ikke er noe å frykte med mindre du velger feil reaksjon/handlingi feks møte med en illsint bjørn eller noe 😬

Anonymkode: 55f16...fbe

Takk for at du skrev dette innlegget! :) Ting jeg har lært gjennom å gjøre feil, er også kunnskap jeg ikke glemmer så lett, eller jeg ikke hadde kommet til uten å ha gjort feil. 

Anonymkode: 75e71...a81

Skrevet
18 timer siden, MxxM skrev:

Jeg ser på en diagnose som et hjelpemiddel. Hvis du har innsikt i dine problemer, så synes jeg det ikke er så viktig. Det viktigste er at du får hjelp til det du sliter med, og det virker det som du gjør. 

Ja, det hjalp meg å få en diagnose, men det var fordi jeg ikke hadde så mye innsikt. 

Jeg har også vært unnvikende (og engstelig) av "natur". 

Jeg vet ikke om jeg har god nok innsikt, men ser jo en rekke ting ved meg selv som er hemmende og som ikke er hensiktsmessige. Jeg får hjelp og vi ser jo på hva som setter sperrer og gjør at jeg ikke fungerer så bra. Men jeg tror jo at jeg alltid vil være unnvikende og engstelig av natur, men kanskje jeg kan lære meg å håndtere det litt bedre slik at det ikke påvirker meg så mye som det gjør nå...

Skrevet

Jeg har feila en del, jeg er relativt mislykka ut fra perspektivet om hvor en person på min alder gjerne er i livet. Jeg har ikke så mange venner eller nettverk, altså har jeg feila en del sosialt i forhold til andre. Jeg har delvis feila i utdanning og litt i jobb  og har en mangeful cv, men har til slutt fått meg både utdannelse og jobb. Det får være greit. Jeg syns jeg feiler spesielt i situasjoner hvor jeg skal være trygg, selvsikker, selge meg selv og en del i kommunikasjon. Så det blir jo en kontinuerlig jobb i å prøve å forbedre seg. Akkurat nå er jeg passe lei av det, men det skal visst komme sånne mestringsfølelser inni mellom når man får ting til, så vokser man på det og blir mer selvsikker og et eller annet bra. Hvis jeg ikke får det etter hvert så er det fristende å gi faen og flytte ut i skogen og fange sin egen mat. Noe sånt.

Skrevet
3 timer siden, cathlin skrev:

Jeg har feila en del, jeg er relativt mislykka ut fra perspektivet om hvor en person på min alder gjerne er i livet. Jeg har ikke så mange venner eller nettverk, altså har jeg feila en del sosialt i forhold til andre. Jeg har delvis feila i utdanning og litt i jobb  og har en mangeful cv, men har til slutt fått meg både utdannelse og jobb. Det får være greit. Jeg syns jeg feiler spesielt i situasjoner hvor jeg skal være trygg, selvsikker, selge meg selv og en del i kommunikasjon. Så det blir jo en kontinuerlig jobb i å prøve å forbedre seg. Akkurat nå er jeg passe lei av det, men det skal visst komme sånne mestringsfølelser inni mellom når man får ting til, så vokser man på det og blir mer selvsikker og et eller annet bra. Hvis jeg ikke får det etter hvert så er det fristende å gi faen og flytte ut i skogen og fange sin egen mat. Noe sånt.

Jeg har et svært positivt bilde av deg uten at jeg helt vet hvorfor, jeg synes i alle fall du virker festlig :)

Måtte le litt for meg selv, jeg har også hørt om slike mytiske mestringsfølelser eller et eller annet bra man visstnok skal få innimellom når man får til noe ;) Jeg tror ikke jeg skal flytte ut i skogen for aldri om jeg hadde klart å fange min egen mat, så da får man vel bare jobbe og håpe på dette bra som skal komme innimellom.

Skrevet
På 14.11.2016 den 21.19, umakenverdt skrev:

Jeg har et svært positivt bilde av deg uten at jeg helt vet hvorfor, jeg synes i alle fall du virker festlig :)

Måtte le litt for meg selv, jeg har også hørt om slike mytiske mestringsfølelser eller et eller annet bra man visstnok skal få innimellom når man får til noe ;) Jeg tror ikke jeg skal flytte ut i skogen for aldri om jeg hadde klart å fange min egen mat, så da får man vel bare jobbe og håpe på dette bra som skal komme innimellom.

Det blir nok bra:-) 

Skrevet

Dette er situasjoner hvor jeg mener jeg feilet:

- Da jeg ikke klarte å rette opp bilen da den fikk sleng, snurret rundt og dro rett ut i grøfta. Det var egentlig bare flaut. Først litt skummelt, men da jeg forsto at det ikke var noen skader på hverken hunder eller bil var det bare flaut.
- Da jeg gikk ut fra dps på fredag og kom på at jeg fullstendig hadde glemt hva jeg hadde fått i hjemmelekse. Jeg har fortsatt ikke kommet på det og det plager meg. Jeg vet jo at jeg ikke husker sånt og alikevel tenker jeg "dette husker jeg". NEEEEI!!!! Jeg gjør ikke det.
- Da jeg skulle trykke "space" hver gang det dukket opp en bokstav på skjermen, men ikke når det kom en "x". Jeg trykket på nesten alle x'ene. Først trykket jeg på for få bokstaver så jeg fikk beskjed om å trykke fortere. Da ble det bare rot. Har ikke fått svar enda, men tror jeg feilet big time på den testen. Akkurat det bryr meg ikke så mye, jeg gjorde så godt jeg kunne og hele poenget med alle disse testene var jo å kartlegge mine sterke og svake sider.
- Hver gang jeg prøver å lese eller følge med på hva noen sier. Jeg vet ikke helt hvordan jeg takler det. Noen ganger blir jeg sint på meg selv, andre ganger gir jeg faen og går en tur istede.

Jeg feiler generelt ganske mye. Sier feil ting, tenker meg ikke om, klarer ikke jobbe, klarer ikke fokusere, glemmer hva jeg driver med, klarer ikke prate om ingenting med andre folk, tåler ikke inntrykk.... Lista er lang. Men jeg sto på oppkjøringa, på første forsøk. Så der slo jeg ihvertfall Gargamel :P

Skrevet

Jeg feiler mye. Har en lei tendens til å si eller skrive ting på en klønete måte slik at det jeg sier kommer litt feil ut. Blir lett misforståelser da.   

Skrevet
21 timer siden, Trine skrev:

Dette er situasjoner hvor jeg mener jeg feilet:

- Da jeg ikke klarte å rette opp bilen da den fikk sleng, snurret rundt og dro rett ut i grøfta. Det var egentlig bare flaut. Først litt skummelt, men da jeg forsto at det ikke var noen skader på hverken hunder eller bil var det bare flaut.
- Da jeg gikk ut fra dps på fredag og kom på at jeg fullstendig hadde glemt hva jeg hadde fått i hjemmelekse. Jeg har fortsatt ikke kommet på det og det plager meg. Jeg vet jo at jeg ikke husker sånt og alikevel tenker jeg "dette husker jeg". NEEEEI!!!! Jeg gjør ikke det.
- Da jeg skulle trykke "space" hver gang det dukket opp en bokstav på skjermen, men ikke når det kom en "x". Jeg trykket på nesten alle x'ene. Først trykket jeg på for få bokstaver så jeg fikk beskjed om å trykke fortere. Da ble det bare rot. Har ikke fått svar enda, men tror jeg feilet big time på den testen. Akkurat det bryr meg ikke så mye, jeg gjorde så godt jeg kunne og hele poenget med alle disse testene var jo å kartlegge mine sterke og svake sider.
- Hver gang jeg prøver å lese eller følge med på hva noen sier. Jeg vet ikke helt hvordan jeg takler det. Noen ganger blir jeg sint på meg selv, andre ganger gir jeg faen og går en tur istede.

Jeg feiler generelt ganske mye. Sier feil ting, tenker meg ikke om, klarer ikke jobbe, klarer ikke fokusere, glemmer hva jeg driver med, klarer ikke prate om ingenting med andre folk, tåler ikke inntrykk.... Lista er lang. Men jeg sto på oppkjøringa, på første forsøk. Så der slo jeg ihvertfall Gargamel :P

Hehe, ja man må ta det som er positivt ;)

Det er slik som du skriver at du tenker om å feile som jeg har pleid å tenke om det å feile, men får tilbakemelding at jeg kanskje tenker feil på det. Jeg synes det er ganske forvirrende, men har fått en del å tenke på gjennom denne tråden. Hvis jeg feiler både ved å være stille og ved å si det jeg mener er feil ting, er sjansen for å feile i det meste jeg sier ganske stor... Og jeg vil jo både selv og at du skal være aktive aktører, og ikke trekke oss tilbake fordi vi er redde for å gjøre feil.

Og så får jeg si som min behandler at hvis vi ikke hadde noen problem og klarte alle oppgaver vi fikk hadde vi heller ikke hatt behov for å gå i behandling ;) 

Skrevet
14 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg feiler mye. Har en lei tendens til å si eller skrive ting på en klønete måte slik at det jeg sier kommer litt feil ut. Blir lett misforståelser da.   

Jeg har forståelse for at du kjenner det slik, jeg gjør det selv også. Men det å forsøke å si noe eller formulere noe er kanskje en bedre måte å feile på, enn å ikke tørre å delta i det hele tatt. Jeg vet ikke.

Skrevet
12 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg har forståelse for at du kjenner det slik, jeg gjør det selv også. Men det å forsøke å si noe eller formulere noe er kanskje en bedre måte å feile på, enn å ikke tørre å delta i det hele tatt. Jeg vet ikke.

Jo, er vel enig i det.

Jeg fulgte lenge med på DOL før jeg turte å skrive her. 

Skrevet
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Jo, er vel enig i det.

Jeg fulgte lenge med på DOL før jeg turte å skrive her. 

Og er du ikke litt glad for at du turde å skrive her, på tross av at det kanskje kjennes som en fare for å feile? For min egen del tenker jeg i alle fall det. Jeg har gjort mange feil her, men jeg har fått mye ut av å få råd og støtte her :)

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Og er du ikke litt glad for at du turde å skrive her, på tross av at det kanskje kjennes som en fare for å feile? For min egen del tenker jeg i alle fall det. Jeg har gjort mange feil her, men jeg har fått mye ut av å få råd og støtte her :)

Jo, jeg er glad for det. Synes at jeg har lært mye, samtidig så kjenner jeg meg igjen i mye av det noen andre skriver. Det gjør at jeg ikke føler meg så alene om å ha det slik jeg har det, selv om det selvfølgelig er leit at andre har det vondt.

Synes også at NHD er en ressurs 

Skrevet
2 timer siden, umakenverdt skrev:

Hehe, ja man må ta det som er positivt ;)

Det er slik som du skriver at du tenker om å feile som jeg har pleid å tenke om det å feile, men får tilbakemelding at jeg kanskje tenker feil på det. Jeg synes det er ganske forvirrende, men har fått en del å tenke på gjennom denne tråden. Hvis jeg feiler både ved å være stille og ved å si det jeg mener er feil ting, er sjansen for å feile i det meste jeg sier ganske stor... Og jeg vil jo både selv og at du skal være aktive aktører, og ikke trekke oss tilbake fordi vi er redde for å gjøre feil.

Og så får jeg si som min behandler at hvis vi ikke hadde noen problem og klarte alle oppgaver vi fikk hadde vi heller ikke hatt behov for å gå i behandling ;) 

Må vel innrømme at behandleren din har et poeng ;) Ingen klarer alt, men jeg føler at de fleste klarer mer enn meg.

Om du føler du feiler både når du er stille og når du snakker så har du jo faktisk ikke mulighet til å lykkes. Jeg tror det er viktig at du gir deg selv muligheten til å få til noe.

Det er litt rart for både du og emilie321 mener dere feiler mye her. Jeg har ikke lagt merke til at noen av dere har feilet ;) Man er kanskje litt for streng mot seg selv.

Skrevet

Jeg har b.l.a feilet i valg av venninner alfor mange ganger. Jeg har pr. i dag mer enn 10 brutte vennskap bak  meg. Jeg har hatt venninner som både har utnyttet meg,baktalt meg,baketellisert mine store problemer og annet jeg ikke kunne akseptere. 

jeg er ikke feilfri selv,men jeg klarer ikke dårlige venninner. Jeg ber om unskyldning når jeg har såret noen ikke alltid det har vært med vilje. Jeg kan feile f.eks ved å prøve ut noe musikk på Youtube som viser seg at jeg synes er helt fryktelig å høre på eller ikke gir meg noe som da jeg prøvde høre en sangerinne som het Ruth Etting. Det var faktisk fulstendig tomt å høre henne og jeg begynte å gråte av den tomheten.

Skrevet
På 12. november 2016 den 13.11, umakenverdt skrev:

Hvordan håndterer du å feile da? I de fleste situasjoner jeg er i, har jeg ikke gjort i nærheten av det jeg tror vil være mitt beste.

Jeg tror at den feilen du gjør er at du tror andre er ufeilbarlige og bedre enn deg og at du "straffer" deg selv så hardt.. :)

Ingen er feilfri. Tilogmed politet (som skal være lovlydige) gjør feil. Fikk du med deg bilførerne som mistet lappen fordi de kjørte med sommerdekk - og så kjørte politet i grøfta (med sommerdekk) dagen etter (?)?

Jeg feiler også. Jeg takler det ved å prøve å lære noe av det og så gå videre ved å tenke "det jeg gjorde var feil (uansett om jeg lærte noe av det eller ikke). Det hjelper meg ingenting å gruble på det, for jeg kan ikke gjøre det om. Jeg vil ikke bruke tid og energi på dette. Legg det bak deg og gå videre". 

Å feile er menneskelig og en del av livet. Jeg pleier å si at livet er en skole. Man lærer og feiler stadig vekk.

Skrevet

Jeg feilet faktisk idag. Jeg ble prakket på et abbonnement jeg veldig godt visste at jeg ikke har råd til. 

Jeg fikk også sterk angst da jeg var på kjøpesenteret idag, selv om jeg egentlig ikke har sosial angst lenger. 

Jeg feilet. Men skal jeg la det tære på selvfølelsen min? 

Jeg må bare akseptere feilen jeg har gjort, ordne opp i det med abbonnementet, legge det bak meg og gå videre. Det rammer ingen andre enn meg selv om jeg skal plage meg selv med negative tanker - og det er ikke det jeg vil bruke livet mitt på. 

Skrevet
På 17.11.2016 den 22.18, Trine skrev:

Må vel innrømme at behandleren din har et poeng ;) Ingen klarer alt, men jeg føler at de fleste klarer mer enn meg.

Om du føler du feiler både når du er stille og når du snakker så har du jo faktisk ikke mulighet til å lykkes. Jeg tror det er viktig at du gir deg selv muligheten til å få til noe.

Det er litt rart for både du og emilie321 mener dere feiler mye her. Jeg har ikke lagt merke til at noen av dere har feilet ;) Man er kanskje litt for streng mot seg selv.

Ingen klarer alt, men jeg føler de fleste klarer mer enn meg er vel en ganske gjenganger i mitt hode også, og det kjennes så sant. Jeg trenger ikke klare alt, men jeg vil klare noe..

Kan gi den tilbake, at du nok også er for streng mot deg selv. Jeg ser ikke du feiler her heller. Men kanskje lettere å se egne feil enn andres.

Skrevet
På 18.11.2016 den 10.47, Ada jones fan skrev:

Jeg har b.l.a feilet i valg av venninner alfor mange ganger. Jeg har pr. i dag mer enn 10 brutte vennskap bak  meg. Jeg har hatt venninner som både har utnyttet meg,baktalt meg,baketellisert mine store problemer og annet jeg ikke kunne akseptere. 

jeg er ikke feilfri selv,men jeg klarer ikke dårlige venninner. Jeg ber om unskyldning når jeg har såret noen ikke alltid det har vært med vilje. Jeg kan feile f.eks ved å prøve ut noe musikk på Youtube som viser seg at jeg synes er helt fryktelig å høre på eller ikke gir meg noe som da jeg prøvde høre en sangerinne som het Ruth Etting. Det var faktisk fulstendig tomt å høre henne og jeg begynte å gråte av den tomheten.

Jeg er heldig med de menneskene jeg har rundt meg, og synes det er trist at mange ikke er det. Når det gjelder det siste er jo det å forsøke noe nytt, og hvis man ikke prøver kan man heller ikke finne noe fantastisk. Men skjønner det kan kjennes som å feile.

Skrevet
På 18.11.2016 den 11.14, MxxM skrev:

Jeg tror at den feilen du gjør er at du tror andre er ufeilbarlige og bedre enn deg og at du "straffer" deg selv så hardt.. :)

Ingen er feilfri. Tilogmed politet (som skal være lovlydige) gjør feil. Fikk du med deg bilførerne som mistet lappen fordi de kjørte med sommerdekk - og så kjørte politet i grøfta (med sommerdekk) dagen etter (?)?

Jeg feiler også. Jeg takler det ved å prøve å lære noe av det og så gå videre ved å tenke "det jeg gjorde var feil (uansett om jeg lærte noe av det eller ikke). Det hjelper meg ingenting å gruble på det, for jeg kan ikke gjøre det om. Jeg vil ikke bruke tid og energi på dette. Legg det bak deg og gå videre". 

Å feile er menneskelig og en del av livet. Jeg pleier å si at livet er en skole. Man lærer og feiler stadig vekk.

Nei, det hjelper jo ikke å gruble i evigheter over noe man har gjort. Jeg vil heller ikke bruke tid på det, ødelegge for meg selv ved å bruke energi bare på feilene. Det å konstatere at det var feil og forsøke å gå videre slik, kan høres lurt ut,

Det siste innlegget ditt var også fint, men det krever øvelse å klare å tenke slik, da det ikke ligger naturlig i det hele tatt. Takk for at du lar meg ta del i hvordan du takler dette :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...