Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har fått diagnosen Asherman syndrom, men finner lite informasjon om det på norske sider annet at det er en sjelden og uforsket diagnose. Jeg har tidligere hatt en kikhullsoperasjon, vært til MR, og er klar for ny operasjon. Jeg har ikke fått vite noe om alvorlighetsgrad, og lurer på om man først finner det ut når man opererer, er det noen spesialister behandler denne diagnosen ofte i Norge eller bør jeg vurdere utlandet, og annen viktig informasjon man bør vite? Det ble nevnt at metoden som skulle brukes var klipping uten spiral i etterkant, er debt den nest brukte metoden? Håper på tilbakemelding😊

Anonymkode: 100e8...b94

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414788-asherman-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved Asherman syndrom foreligger sammenvoksninger inne i livmorhulsen. De er typisk oppstått etter en utskrapning etter fødsel eller abort, spesielt hvis utskrapingen er gjentatt eller hvis det har vært infeksjon. Du forteller ikke om du har blødninger, evt hvor mye –eller rettere hvor lite du blør? Du opplyser ikke din alder og om du har barneønske.

Hvis det er barneønske vil man ved hysteroskopi (kikkhullsoperasjon) gjennom livmorhalsen klippe over sammenvoksningene, det vil deretter bli gitt store mengder østrogen for at livmorslimhinnen skal bli stimulert til å vokse. Noen ganger legges inn en spiral i en periode for å hindre nye sammenvoksninger. Det er en sjelden tilstand, men på universitetsklinikkene har man erfaring med operasjon.

Har du allerede hatt en hysteroskopi? (kikkhullsoperasjon kan også være laparoskopi med innsyn i bukhulen). Hva fant man? Og ble du behandlet? Kom det blødning? Ønsker du å bli gravid? Hvor gammel er du? Hvordan oppstå tilstanden?

Så jeg kan dessverre ikke gi mer informasjon ut fra dine opplysninger

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414788-asherman-syndrom/#findComment-3733950
Del på andre sider

Hei

Jeg er 38 år gammel, og vi har forsøkt å få barn i litt over 1 år. For 7 år siden tok jeg abort, som mest sannsynlig har forårsaket diagnosen. Etter aborten har jeg fortsatt hatt menstruasjon, men gradvis noe mindre enn tidligere. Nå har jeg vanligvis menstruasjon i 4 dager. 

For ca 1 mnd siden var jeg inne til laparoskopi for å "rense" egglederne, da de fant ut at jeg har Ashermans syndrom. Jeg har i etterkant fått menstruasjon, men den første etter operasjonen kom det litt brunt blod i to dager, før jeg blødde vanlig i litt over 1 dag. Jeg ble ikke viderebehandlet direkte etter laparoskopi, men sendt til MR, og har nå fått beskjed om at de ønsker endoskopi for å kutte/skjære i livmoren. Jeg har lest en del om Ashermans nå, og ser at det omtales som kritisk at legen som behandler/opererer må være erfaren og gjerne gjøre denne operasjonen til daglig. Jeg ser det er leger i utlandet, England, USA, og noen får andre som er svært erfarne, og vi vurderer som tidligere skrevet derfor å søke hjelp i utlandet. Det er selvfølgelig viktig for oss at operasjonen går så vellykket som den kan, da vi har et sterkt ønske om å få barn. Finnes det er erfaren og dyktig lege på dette området i Norge, hadde det vært å foretrekke.

Anonymkode: 100e8...b94

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414788-asherman-syndrom/#findComment-3734447
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil anbefale deg å få en vurdering ved et senter for barnløshet, for din alder kan i seg selv være et problem for å kunne bli gravid, men det ble kanskje testet før laparoskopien? Jeg vet ikke helt hva som ble funnet og gjort ved dine eggledere, så her kan også være forhold som reduserer din mulighet for å kunne bli gravid ‘naturlig’ uten prøverørsbehandling. Å fjerne sammenvoksinger i livmoren er ikke så vanskelig, så det skulle ikke være nødvendig å reise til utlandet for dette inngrepet. Jeg vil foreslå at du får en total vurdering av din muligheter for å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414788-asherman-syndrom/#findComment-3734573
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...