Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 24 år gammel jente som har prøvd å bli gravid nå i 1,5 år uten hell. Min mann har sjekket seg og alt ser ok ut. Jeg har tatt blodprøver og sjekket at alt er ok med hormoner og eggløsning. Har tatt innvendig ultralyd og celleprøver. Ingen av oss røyker, begge er sunne og normalvektige men ingen barn fra før. 

Jeg har slitt med veldig kraftige menssmerter i mange år, og etter p-pille slutt for snart 2 år siden har jeg alltid hatt spotting (brunt blod) i noen dager før mensen kommer. Har hatt uregelmessige sykluser på 29-40 dager de siste årene. Sist jeg var til min gynekolog, mente hun at det ikke var nødvendig å sjekke noe mer mtp eventuelt tette eggledere eller endometriose. Jeg fikk da utskrevet femar som jeg har tatt denne mnd, og som jeg enda skal ta i et par mnd til. Hun har også satt meg opp til ivf da hun mener at dette er neste steg uansett. 

Jeg lurer på om det virkelig ikke er noe mer som er verdt å undersøke før man går på ivf? Har hørt at mange tar laparoskopi mtp endometriose. Har ikke fått dette tilbudet, og i tillegg er jeg litt redd for at noe kan bli skadet under dette inngrepet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414800-neste-steg-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De uregelmessige sykluser kan bety uregelmessig eggløsning, og da kan det være verdt å prøve noen omganger med eggløsningstimulering.

Hvis det ikke virker, ville jeg anbefale laparoskopi (kikkhullsoperasjon) fordi dine symptomer med sterke smerter kan tyde på endometriose. Hvis det påvises, kan endometriosen fjernes under inngrepet og det bedrer muligheten for graviditet, iallfall i en stund etterpå. Hvis det ikke påvises endometriose, så vil neste tiltak være IVF. Du er heldigvis så ung at du har tiden på din side, så det skal nok lykkes for deg å bli gravid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414800-neste-steg-ivf/#findComment-3733951
Del på andre sider

Takk for svar.

Denne måneden har jeg gått på femar- og min gynekolog sa at progesteronprøvene var kjempeflotte denne mnd. De tok jeg 7 dager etter eggløsning.

Jeg hadde 17 dagers lutealfase, men hadde litt brunt blod allerede fra 7 dager etter eggløsning som fortsatte litt av og på fram til mensen kom. Jeg lurer på om denne spottingen kan ødelegge på noen måte at et egg fester seg? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414800-neste-steg-ivf/#findComment-3734359
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...