AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Jeg er en 29 år gammel jente som alltid har hatt ganske regelmessig menstruasjon med 27-28 dagers syklus og normal blødningsmengde. De tre siste menstruasjonene har kommet med mye lengre mellomrom, så nå har jeg syklus mellom 35-38 dager, og jeg har bare en dags blødning med stor mengde (må bytte tampong hver 2.time, bruker rosa tamponger). Etter denne ene dagen blir det brått stopp, men jeg kan ha litt brunlig utflod noen dager. Har kobberspiral som ble satt inn i 2013, har vært kjempefornøyd med den. Har tidligere hatt spiseforstyrrelser og hadde da uregelmessig/fraværende menstruasjon, men har nå hatt stabil vekt og relativt normalt spisemønster i nesten to år, så jeg tror ikke disse blødningsforstyrrelsene kan komme av det. Hadde normale stoffskifteprøver for en måneds tid siden. Er ellers frisk og normalvektig med BMI på 21. Hva kan dette komme av? Bør jeg dra til legen og hvilke undersøkelser er eventuelt aktuelle? Anonymkode: 486eb...4be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414839-plutselig-lang-syklus-og-endret-bl%C3%B8dningm%C3%B8nster-b%C3%B8r-jeg-dra-til-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 En normal menstruasjonssyklus er på 25-35 dager med blødning opp til en ukes varighet. Så du er nesten innenfor det normale. Hvis du ellers er frisk, så behøver du ikke undersøkelse. Hvis syklus blir lengre, hvis du får uren hud eller unormal hårvekst, må du tenke på om du er ved å utvikle PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) med sjelden eller ingen eggløsning og hormonforstyrrelser. Tilstanden påvises ved hormonanalyser og ultralyd av eggstokkene (som har mange små cyster) Det er flott at du fikk kontroll med vekten, og kobberspiral er etter min mening en veldig fin form for prevensjon for deg, for da kan man holde øye med syklus. Altså mitt råd er å se det an, blir det verre med lange sykler, så søk lege. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414839-plutselig-lang-syklus-og-endret-bl%C3%B8dningm%C3%B8nster-b%C3%B8r-jeg-dra-til-legen/#findComment-3734165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.