AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 Del Skrevet 19. november 2016 Kvinne 38 år som dessverre er blitt gravid, skal ta abort pga vanskelig tung livssituasjon og medikamenter som kan påvirke fosteret. Jeg har hatt hormonspiral før, det har gått greit men å ta den inn og ut syns jeg er grusomt. Jeg vet de kan sette inn spiralen når de har tatt abort og jeg er i narkose, så jeg tenker litt på å gjøre det. Men sist jeg brukte den flyttet den på seg og gav meg ubehag i underlivet. Ellers har jeg ikke noe negativt å si om den. Men hvordan er p staven i forhold til spiralen? Jeg leste den kunne gi humørsvingninger, det er noe jeg helst ikke ønsker. Er det kun den som gir det eller gir hormonspiralen det også? Siden det er samme hormonet i begge to.Merket ikke noe ut av spiralen på humøret sist. Hørte en kunne få bedøvelse også ved å ta spiralen inn og eller ut, hvordan gjøres det? Takk for svar. Anonymkode: 4ded2...d04 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414880-hvordan-er-p-stav-i-forhold-til-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. november 2016 Del Skrevet 19. november 2016 Hormonspiralen og p-staven inneholder begge hormonet gestagen (som også finnes i p-piller sammen med østrogen). De to gestagen-prevensjonsmidler har helt forskjellig virkning. P-staven virker omtrent som p-pille ved at den stopper eggløsningen, men den øker ikke risiko for blodpropp. Noen får mer blødning, noen mindre blødning. Hos de fleste blir det mindre blødning med tiden. Noen kan få litt humørpåvirkning. P-staven settes inn i overarmen i lokalbedøvelse, den kan sitte inne i tre år før den må skiftes. Hormonspiralen (Mirena) har en helt annen virkning ved at den påvirker slimhinnen inne i livmoren så den blir tynn og hindrer befruktning ved at sædceller ikke kan passere eller at egget ikke kan feste seg. Den avgir betydelig mindre hormonmengde, og bare en meget liten del går over i kroppen. Den største virkning er direkte på livmorslimhinnen. Den reduserer blødningsmengden med 80 %, og 20-25 % mister menstruasjonen helt, men i starten må man regne med en del småblødning. Bivirkninger som humørpåvirkning er meget uvanlig. Eggløsning påvirkes i liten grad. Spiralen kan settes inn i forb. med abortinngrepet hvis det utføres kirurgisk abort. Det kan settes lokalbedøvelse ved innsetting, men effekten er ikke spesielt god. Da er det bedre å ta Ibux og paracet på forhånd. Det er uvanlig at spiralen ‘flytter på seg’, men hos noen meget få kan den utstøtes. Den kan sitte i fem år. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414880-hvordan-er-p-stav-i-forhold-til-hormonspiral/#findComment-3734873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.