Gå til innhold

Kan man sove for mye?

Anbefalte innlegg

Har ingen problemer med å sove 10 timer i døgnet.Men jeg blir veldig uopplagt og må ha i meg 2 kopper kaffe til frokost. Desverre blir det også for mye cola.Må være forsiktig med B vitaminer,om jeg ikke vil sprette opp kl 6 hver morgen.Har en deilig rekliner (Lenestol med innebygget fothviler som betjenes med ett håndtak på siden.) som står for minst 4 av døgnets 10 timer.Uvanen er at jheg står opp kl 7-8 og sovner i reklineren.Etter 2 timer er jeg uthvilt,men ganske stiv.Selv den deilige myke Lazyboy gjør meg stiv.Jeg kan jo ikke skifte stilling som i en seng.Bør jeg trappe ned på kaffe og cola,eller hive i meg B vitaminer og sitte å se på God morgen Norge hver bidige dag? Føler vel at vekkerklokke etter 7 timer og 1 time i stolen er nok? Jeg føler meg ganske lat,og får dårlig samvittighet av det enda jeg er 58 og har jobbet fra 1977-99.Ble tvunget ut i uførhetstrygd av NAV i 2002,enda jeg følte at mine psykiske problemer var av den lette sorten.Nå føler jeg meg enda mer deppa og lat av inaktivitet og for mye søvn.Hadde jeg fått psykolog å snakke med tidligere kunne mye vært ungått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 11/20/2016 den 14.22, Meat Loff skrev:

Har ingen problemer med å sove 10 timer i døgnet.Men jeg blir veldig uopplagt og må ha i meg 2 kopper kaffe til frokost. Desverre blir det også for mye cola.Må være forsiktig med B vitaminer,om jeg ikke vil sprette opp kl 6 hver morgen.Har en deilig rekliner (Lenestol med innebygget fothviler som betjenes med ett håndtak på siden.) som står for minst 4 av døgnets 10 timer.Uvanen er at jheg står opp kl 7-8 og sovner i reklineren.Etter 2 timer er jeg uthvilt,men ganske stiv.Selv den deilige myke Lazyboy gjør meg stiv.Jeg kan jo ikke skifte stilling som i en seng.Bør jeg trappe ned på kaffe og cola,eller hive i meg B vitaminer og sitte å se på God morgen Norge hver bidige dag? Føler vel at vekkerklokke etter 7 timer og 1 time i stolen er nok? Jeg føler meg ganske lat,og får dårlig samvittighet av det enda jeg er 58 og har jobbet fra 1977-99.Ble tvunget ut i uførhetstrygd av NAV i 2002,enda jeg følte at mine psykiske problemer var av den lette sorten.Nå føler jeg meg enda mer deppa og lat av inaktivitet og for mye søvn.Hadde jeg fått psykolog å snakke med tidligere kunne mye vært ungått.

Ja, ikke sov mer enn maks 8 timer.

Anonymkode: 02f11...fec

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3737230
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Vi er forskjellig skrudd sammen, også når det kommer til søvn. I snitt trenger man rundt 7-8 timer, men det utelukker ikke at en og annen trenger 9-10 timer. Jeg er blant de som trenger litt mer, men sover jeg mer enn det får det konsekvenser som uopplagthet og i verste fall migrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3740556
Del på andre sider

På ‎10‎.‎12‎.‎2016 den 21.42, Maw87 skrev:

Gjør jeg også dessverre. Vet at det ikke er bra, men utmattelsen tar knekken på meg. Sover 12 timer pr natt, og 3-5 timer på dagtid. Som regel med to lurer. 

15 timer i døgnet? Oi.... Har ikke hørt om noen som sover så mye til vanlig. At en kan gjøre det hvis en har sovet lite over lang tid, kan jeg forstå, men 15 timer som standard? Blir du ikke enda mer sliten i kroppen da, og stiv, hvis du beveger deg så lite?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3740623
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

15 timer i døgnet? Oi.... Har ikke hørt om noen som sover så mye til vanlig. At en kan gjøre det hvis en har sovet lite over lang tid, kan jeg forstå, men 15 timer som standard? Blir du ikke enda mer sliten i kroppen da, og stiv, hvis du beveger deg så lite?

Har ikke så mye valg per dags dato. Lider av utmattelsesyndrom, om jeg prøver å la være å sove så fungerer jeg ikke. Da er resten av dagen/kvelden ødelagt, dessverre. Men etter nyttår skal jeg til en ME spesialist regelmessig i Oslo for å få til en aktivitetstilpasning. Har troa på at det skal gi meg met energi på sikt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3740657
Del på andre sider

Lett å si for unge mennesker uten overvekt,men når overvekten nesten har ødelagt knærne,er det verre.Om 2 år er jeg 60,og klarer neppe å gå mye ned med mine 145 kg,På isen nå må jeg bruke staver og kanskje også brodder på støvlene.Skal enten søke om TT kjøring eller få en P lapp til frontruta.Tar blodtrykkstabletter.Er operert for hjerteinfarkt i 2014 og bruker disse medisinene:

Zoloft/Sertralin 50 mg.Rimapril 20 mg.Carvedilol 6,25 mg ,Simvastetin 20 mg,Albyl-E Metroprolol 25 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3740883
Del på andre sider

Glemte jeg å fortelle at jeg har jobbet nesten døgnet rundt i Oslo i nesten 20 år? At kaffe,cola,kvikk-lusj og pølser var kosten min i mange år.Å kjøre den røde T-banen ut fra Ryen kl 4-4.30 var helt normalt for oss,selv etter bare 3-5 timers søvn.Etter skift skulle man prøve å sove de resterende 3-5 timer som var greit dersom barna var på skolen og kona jobbet.Var hun hjemme, synes hun det var smart å støvsufe soveværelset når jeg lå der.Det var sikkert hevn fordi jeg snorker,og sikkert vekket henne om natta.Det endte med at jeg måtte sove i stua de siste 5 årene vi var gift.Siden vi begge hadde omtrent samme jobb og bestemor passet barna mens en av oss enten var på jobb eller sov,ble vi begge to utilpass og var konstant gretne.At vi holdt ut i hele 10 år var jo nesten flaks.Vi var begge kristne,men hadde gjort den store feilen at vi begge jobbet i samme bedrift,og begge fikk ødelagt helse.Min x-kone jobber der ende og inser ikke at jobben har ødelagt hukommelsen hennes.Jeg har etter 16 års søvn endelig fått tilbake 90% av hjernen min,men husker best fra tiden før 1981 og etter 1999.Denne jobben ødela helsa og ekteskapet mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414895-kan-man-sove-for-mye/#findComment-3741791
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...