Stine H Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hei. Jeg har blodtype A-, jeg ble for 5 år siden gravid og valgte å ta abort i 9.uke. Vil fosterets blodtype ha noe påvirkning på meg så tidlig? Med tanke på om barnet hadde fått vokse frem og hadde Rh+ blod ville jeg jo hatt behov for en sprøyte med antistoffer eller noe slikt. Spørsmålet er da om dette kan ha betydning når jeg blir gravid neste gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414932-blodtype-mor-og-foster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hvis en kvinne er Rhesus negativ og bærer et rhesuspositivt foster, kan hun utvikle antistoffer som kan skade neste foster så det utvikler blodmangel. Det kan forebygges ved å gi rhesus-profylakse ved avsluttet graviditet (innen 72 timer). Hvis det dreier seg om abort, så avhenger det av metoden og varighet av graviditeten. Ved alle kirurgiske aborter og medisinske etter uke 9, gis rutinemessig profylakse (en sprøyte). Hvis du ikke fikk forbyggende sprøyte, så behøver du ikke å engste deg så veldig. Fosteret kan ha vært rhesus-negativt, så dannes ikke antistoff hos mor. Ved så tidlig et svangerskap er det liten risiko for ‘immunisering’. Når du blir gravid neste gangen, så vil det bli tatt blodprøve for å undersøke om du har dannet antistoff ved starten av svangerskapet og man vil sjekke graviditeten nøye. Man kan tilmed behandle et blodfattig foster med blodtransfusjon inn i livmoren til fosteret. Så det er ikke grunn til unødig bekymring. Vennlig hilsen Mette PS finner du en rhesus-negativ mann eller fosteret også er rhesus negativt, er det absolutt ikke grunn til bekymring 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/414932-blodtype-mor-og-foster/#findComment-3735370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.