Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har blodtype A-, jeg ble for 5 år siden gravid og valgte å ta abort i 9.uke. Vil fosterets blodtype ha noe påvirkning på meg så tidlig? Med tanke på om barnet hadde fått vokse frem og hadde Rh+ blod ville jeg jo hatt behov for en sprøyte med antistoffer eller noe slikt. Spørsmålet er da om dette kan ha betydning når jeg blir gravid neste gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414932-blodtype-mor-og-foster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis en kvinne er Rhesus negativ og bærer et rhesuspositivt foster, kan hun utvikle antistoffer som kan skade neste foster så det utvikler blodmangel.

Det kan forebygges ved å gi rhesus-profylakse ved avsluttet graviditet (innen 72 timer). Hvis det dreier seg om abort, så avhenger det av metoden og varighet av graviditeten. Ved alle kirurgiske aborter og medisinske etter uke 9, gis rutinemessig profylakse (en sprøyte).

Hvis du ikke fikk forbyggende sprøyte, så behøver du ikke å engste deg så veldig. Fosteret kan ha vært rhesus-negativt, så dannes ikke antistoff hos mor. Ved så tidlig et svangerskap er det liten risiko for ‘immunisering’.

Når du blir gravid neste gangen, så vil det bli tatt blodprøve for å undersøke om du har dannet antistoff ved starten av svangerskapet og man vil sjekke graviditeten nøye. Man kan tilmed behandle et blodfattig foster med blodtransfusjon inn i livmoren til fosteret. Så det er ikke grunn til unødig bekymring.

Vennlig hilsen Mette

PS finner du en rhesus-negativ mann eller fosteret også er rhesus negativt, er det absolutt ikke grunn til bekymring

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...