Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har et dumt spørsmål. Om du skulle vært så uheldig å fått muskelknute eller polypp i livmoren. Hva er det verste å få av de to? Legen trodde jeg hadde muskelknute. Sendte meg til gynekolog som "trodde" hun så en stor polypp. Var ikke sikker. Så jeg må tilbake til gynekologen om noen mnd. Går på p-piller og føler meg i fin form. Jeg kjenner ingen tegn på at jeg har noe oppi livmoren. (Mulig for p-pillene hemmer meg for mensplager? Og andre slike ting som polypp? ) Snart 44 år.

Altså: Hva er verst å få av muskelknute og en polypp?

Anonymkode: a3917...fd2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415019-muskelknute-vs-polypper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ingen forskjell. En muskelknute er en fortykkelse av muskellaget i livmoren som finnes hos omtrent halvparten av kvinner i din alder. En polypp er en utvekst av slimhinnen i livmoren som kanskje finnes hos 5-10%. En muskelknute kan gi rikeligere menstruasjoner, en polypp kan gi mellomblødninger, men begge kan være helt uten symptomer, og da gjør man ikke noe. Det er slike ting man ser ved ultralyd og som bare er til bekymring. Så ta det helt med ro.

Vennlig hilsen Mette

Jeg hadde kraftige, rikelige blødninger før jeg startet på p-piller. Men aldri mellomblødninger. Kun smertefulle blodklumper.  Ja du har rett i at det bare er til bekymringer. Klarer ikke å legge tankene vekk. Søker på nettet om polypper og grubler mye. Lager egne konklusjoner. Våkner om natten og gruer meg til jeg skal tilbake til gynekolog om 5 mnd. Skulle ønske jeg ikke visste noe. Å mange tanker om hva som skjer videre om det er en polypp. Skal prøve å høre på deg, med å ta det helt med ro.

Anonymkode: a3917...fd2

Mette Moen, Gynekolog

Hvis legen hadde mistanke om at det kunne være farlig, ville kontrollen ha vært tidligere. Hvis en polypp skal fjernes ved symptomer, så er det et enkelt inngrep. Muskelknuter fjernes bare hvis de blir veldig store eller gir rikelige blødninger. Jeg synes at du kan ta dette med stor ro, det er normale forhold som bare er oppdaget ved en tilfeldighet. Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...