Frøken juli Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hei. kan man få kuler i livmoren av langtidsbruk av p-piller? Har ei venninne som er dyrlege. Å hun sier ofte at hun får dårlig samvittighet av å gå på p-piller selv. Når hun ser hva p-piller gjør med underlivet til kattene. Det er ofte kuler når hun spretter opp hunkatter for å sterilisere de. Å det kommer av lang bruk av p-piller. Så da begynner jeg å tenke på faren for kuler i livmoren min. Er jo bare 43 år. Mange år igjen. Å en ting til, hun som dyrlege bruker å skrive ut resepter til seg selv på p-piller. Er det lov egentlig? Trodde hun måtte til lege for å få det. Hilsen frøken Juli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415042-kan-man-f%C3%A5-kuler-i-livmoren-av-langtidsbruk-av-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg går ut fra at det med ‘kuler’ menes muskelknuter? Det er godartede forandringer i livmoren som finnes hos mer en halvparten av alle kvinner i 40 års alderen. Hos noen kan de gi rikeligere blødninger, og hos noen få kan de bli så store at de trykker på f.eks blæren, men de fleste har ingen symptomer. Etter overgangsalderen skrumper de. Med hensyn til p-piller så er det to typer. Vanlig p-pille med østrogen og gestagen og minipille som bare inneholder gestagen. Det som gis til katter er gestagentabletten Perlutex med 5 mg medroxyprogesteronacetat, MPA, gitt en gang i uken. Man kan ikke sammenligne katter med mennesker, og det må tas hensyn til om ‘vesenet’ har hatt fødsel. Hos mennesket/kvinner er det ikke vist at p-piller øker risiko for muskelknuter, men p-piller kan brukes for å redusere rikelige menstruajonsblødninger på grunn av muskelknuter. Det ser ut til at p-sprøyten som inneholder ‘kattehormonet’ MPA (i stor dose) hos kvinner kan redusere risiko for muskelknuter. Jeg kjenner ikke til dyrlegers rett til å skrive ut ‘menneske-hormon’, men 5 mg Perlutex tatt daglig vil neppe kunne virke som prevensjon hos kvinner, det må gis i større dose. Hvis du er fornøyd med din p-pille og er frisk og ikke overvektig og ikke røyker, så kan du fortsette til du er ca 50 år. Alternativ kan være en hormonspiral. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415042-kan-man-f%C3%A5-kuler-i-livmoren-av-langtidsbruk-av-p-piller/#findComment-3736287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken juli Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Takk for raskt svar. Jeg røyker ikke, drikker sjeldent alkohol. Siste gangen jeg gjorde det var på 40 års dagen min. Ikke overvektig. Bruker ingen andre medisiner. Kun p-piller. Fortsette med p-pillen til ca 50 år? Kan jeg ikke bruke etter fylte 50? Spiral vil jeg ikke ha. Så da kommer jeg til å slite ved fylte 50 år. Dyrlege venninnen min skriver ut resept til seg selv på marvelon. Som hun bruker ja. Trodde ikke generelt leger kunne skrive ut p-piller og annen medisin til eget bruk. Hilsen frøken Juli 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415042-kan-man-f%C3%A5-kuler-i-livmoren-av-langtidsbruk-av-p-piller/#findComment-3736313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.